Blink ще промени коренно плащанията в България

За новите услуги на БОРИКА разказват Стоилка Арсова, директор „Национална картова и платежна схема“, и Ваня Ганева, директор „Платежни услуги“

Снимки:

Жан Златков

Blink ще промени коренно плащанията в България

Blink ще промени коренно плащанията в България

За новите услуги на БОРИКА разказват Стоилка Арсова, директор „Национална картова и платежна схема“, и Ваня Ганева, директор „Платежни услуги“

Blink ще промени коренно плащанията в България
Ваня Ганева, директор „Платежни услуги“, и Стоилка Арсова, директор „Национална картова и платежна схема“, БОРИКА
quotes

Госпожо Арсова, готова ли е БОРИКА да превърне прехода към еврото в тласък за иновации и развитие?

БОРИКА се подготвя за навлизането на еврото от две години. Почти 90% сме готови от гледна точка на свързаност към европейската платежна система. Много е важно как ще бъде структурирана стратегията ни за следващите пет години, защото потенциалът за излизане извън границите на България вече е налице, както и за навлизането на много нови финтех компании у нас.

Ще отвори ли еврото нова страница за blink преводите – ще има ли промени?

Blink стартира като услуга кредитен превод към IBAN, изцяло хармонизирано в SEPA (Single Euro Payments Area) – така че локалните правила вече са приведени в съответствие с европейските. Blink ще промени мобилните плащания в България. Инфраструктурата и начините на разплащане ще преминат на различно ниво. Около това ще се позиционират много услуги. 

Бихте ли посочили някои от новите възможности за потребителите, които предстои да бъдат въведени в краткосрочен план?

През 2024 г. стартирахме blink плащанията по мобилен номер. Стремим се времето за изпълнение на трансакцията от 10 секунди да завърши за 5 (или по-малко) секунди – както е при картовите плащания при търговец. Стартирахме услугата с осем участника – банки и една платежна институция. Тя бележи много сериозен ръст по отношение на регистрации – около 1,1 млн. са потребителите, които в момента могат да изпращат и да получават плащания по мобилен номер. Предстои да „стъпим“ върху тази услуга и да предоставим възможност за плащане по мобилен номер на определени дарителски организации.

Най-значимата услуга, която подготвяме и коренно ще промени пазара с много изгоден и конкурентен продукт, е blink плащане на уебсайта на търговец. То ще се случва много лесно. Както в момента всеки може да се регистрира за blink плащане по мобилен номер, говорим за физически лица, така и търговците ще могат да се регистрират лесно и бързо и при много изгодни за тях условия. Целим да въведем масово този метод, около който трябва да се постигне съглашение на банките, и техническите спецификации, които ще са абсолютно съвместими с европейските примери.

Вече пуснахме и услугата blink parking за публични и частни паркинги. Това е изключително удобна услуга – времето се засича, може лесно да се управлява, някои общини пускат и пакети и може да се изпращат по-големи суми. Предстои тепърва да я развиваме и разширяваме като покритие. Към момента услугата се предлага от три банки, като ще се присъединят още няколко. Работим с 22 общини – от големите Бургас и Русе, и очакваме скоро София да се включи, а на втория етап – Пловдив и Варна. 

Кои са големите предизвикателства по отношение на сигурността и как ги преодолявате?

Големите предизвикателства са свързани с информираността на потребителите. Възможностите за мобилно банкиране отговарят на всички изисквания за сигурност – поддържаме PCI DSS и други стандарти, това е на дневна база. В момента голямо предизвикателство е как ще отговорим на PSD 3. Повечето банки имат собствени AntiFraud програми, докато проектът предвижда споделяне на информация на европейско ниво. Така ще могат да се засичат по-бързо глобални схеми. БОРИКА планира въвеждане на централизирани мониторинг правила, които да осигурят по-ранно наблюдение и превенция. 

Госпожо Ганева, БОРИКА ще предостави нова услуга – „Проверка на получателя“ – от октомври 2025 г. Какво представлява тя и каква е нейната цел?

„Проверка на получателя“ (Verification of Payee, VoP) позволява на платеца да провери дали името на получателя съвпада с действителния титуляр на сметката (IBAN), преди да нареди превод. Основната цел е да се предотвратят грешно насочени плащания и измами, особено в условията на нарастващите незабавни преводи.

Как потребителите ще могат да се възползват от новата ви услуга?

Потребителите ще имат възможност да видят резултата от проверката още преди да изпратят парите. Ако има пълно съвпадение между въведеното име и титуляря на сметката, те ще получат потвърждение. При частично или никакво съвпадение ще бъдат уведомени и ще могат да решат дали да продължат. Услугата ще бъде достъпна през всички канали на финансовата институция, като ще се интегрира безпроблемно в процеса на нареждане на плащания.

Ще може ли бизнесът да интегрира тази проверка в платформите си, или тя ще е само за физически лица?

Услугата „Проверка на получателя“ е напълно приложима както за физически лица, така и за корпоративни клиенти. Регламентирана е от Европейския платежен съвет (EPC), като има за цел да проверява данните на получателя на превода, независимо дали става въпрос за физическо или за юридическо лице. Това включва използването на име и идентификатори като VAT, LEI или друг код за фирмите, което я прави подходяща и за бизнес среда.

Има достатъчно примери от други държави, в които е внедрена подобна услуга дори преди да бъде публикувана самата европейска регулация, например в UK (Confirmation of Payee), Нидерландия, Белгия, Швеция. Практиката в тези държави показва, че корпоративните клиенти биха могли да ползват услугата чрез интеграция в ERP системи, счетоводни софтуери и платежни платформи.

В България БОРИКА е единствен сертифициран доставчик на решение по схемата Verification of Payee (VoP). Регулацията изисква до края на 2026 г. всички доставчици на платежни услуги у нас да са интегрирали VoP във всичките си канали, но ние имаме готовност да започнем още през октомври 2025 г., когато ще се включат няколко участника пилотно.

Какви нови услуги предвиждате да въведете през следващата година?

Продължаваме да развиваме централната платежна инфраструктура, осигурявайки технологична възможност за разширяване на портфолиото от услуги с добавена стойност, базирани на Blink. Във фокуса ни ще бъдат проекти като незабавни бюджетни разплащания и разширяване на услугата blink P2P, така че да позволява преводи по мобилен номер и извън страната.