Иновации на колела

Как Shell вдъхновява младите да мислят устойчиво, споделя Ваня Иванчева, изпълнителен директор на компанията за България

Снимки:

Shell

Иновации на колела

Иновации на колела

Как Shell вдъхновява младите да мислят устойчиво, споделя Ваня Иванчева, изпълнителен директор на компанията за България

Иновации на колела
quotes

Shell Eco-marathon отбеляза 40 години през 2025 г. Как тази инициатива се вписва в дългосрочната стратегия на Shell?

Shell е компания, в основата на чиято дейност винаги са били иновациите. Имаме редица примери за това в световен мащаб. Чрез Shell Eco-marathon вдъхновяваме талантите на новото поколение да създават иновации в мобилността. Започнала далеч преди темата за устойчивостта да бъде на дневен ред, програмата предизвиква ученици и студенти да създадат автомобил, който да измине максимално разстояние с минимален разход на енергия. Инициативата изпреварва времето си – още преди десетилетия отборите създаваха автомобили, задвижвани с водород и електричество – източници, които все повече навлизат в ежедневието ни днес. Именно това е посоката, към която се стремим и в Shell – да ускоряваме прогреса чрез повече и по-чисти енергийни решения. Верни на този стремеж, в „Shell България“ подкрепяме български учебни заведения да се включат в състезанието и вече 18 години наши ученически и студентски отбори участват и оставят своята следа в него.

Какви са ползите за бизнеса от инвестиция в подобни инициативи?

Чрез тази програма насърчаваме интереса към така ценените от бизнеса STEM дисциплини, като ги правим по-достъпни и вдъхновяващи за младите хора. Но тя дава много повече – наред с чисто техническите умения, които участниците усъвършенстват, те развиват своето креативно мислене, иновативност и лидерство. Подкрепяме ги и чрез обучения по презентационни умения, работа с медии и привличане на спонсори. Shell Eco-marathon се превръща в реална тренировъчна площадка, където участниците решават комплексни проблеми и развиват ключови умения, търсени от всеки бизнес. Силните класирания на българските отбори, включително по две трети места в последните две състезания, са доказателство, че у нас има потенциал, който заслужава подкрепа. 

Расте ли интересът към Shell Eco-marathon в страната?

Да, интересът нараства, защото Shell Eco-marathon дава на ученици и студенти възможност да приложат теорията в реален инженерен проект. Те виждат как наученото в класната стая задвижва автомобил, създаден от тях самите – това е безценен практически опит. Това поле за прилагане и обогатяване на знанията и уменията се цени и отчитаме нарастващ интерес от нови училища. През 2025 г. шест български отбора с общо 30 ученици и студенти взеха участие в европейското състезание. Още няколко средни училища заявиха интерес към следващото издание. Участието изисква значителни усилия – от техническата подготовка до намирането на спонсори, затова сме щастливи да видим все повече целеустремени преподаватели, ученици и студенти, които се припознават в тази кауза и се включват с голям ентусиазъм.

Има ли приложимост на опита в Shell Ecomarathon в реалния живот?

Имаме редица примери от Западна Европа на реализирани патенти след участието в програмата. В България тя също има достатъчно дълга история, за да видим резултати на практика. Един от първите участници от TУ – София, доц. Благой Бурдин – днес в ролята си на изследовател в БАН, е сред водещите фигури в развитието на водородната мобилност у нас. Неговият екип създаде първата водородна станция в страната и работи активно за внедряване на водородни технологии в индустрията. Също имаме успешeн пример от Русенския университет за патент на бордова система за управление на електромобили като продължение на участието на отбора в Shell Ecomarathon. С правилната подкрепа от страна на държавата и бизнеса подобни решения могат да се надградят и да станат част от реалната трансформация към устойчив транспорт и климатични решения. 

Инж. Тодор Лазаров, ръководител на Blue-EV от ПГСГСТ „Н. Вапцаров“ – Чепеларе В Чепеларе създавате електрически прототип, който втора поредна година се класира в топ 3 на Shell Eco-marathon. Какви са плановете ви за развитие оттук нататък? След успешното ни представяне в категория „Прототип с електрическа батерия“ вече разработваме втори проект – електромобил от градски тип. С него скоро ще бъдем първото училище в България с два активни отбора в различни категории. Стремим се и в двете направления да сме сред водещите три отбора в света, както и да се класираме за глобалното състезание – защото вярваме, че дори от малък град като Чепеларе можем да постигнем големи резултати.

Доц. Пламен Пунов, ръководител на TUS Team от ТУ – София Вие се състезавате в една от най-трудните категории – градски автомобили с водородна горивна клетка. Това ли е според вас бъдещето на транспорта в свят с нулеви емисии? Ролята на водорода е ключова за постигане на въглеродно неутрална икономика през следващите десетилетия и за съхранение на зелена енергия. Когато производството на зелен водород е достатъчно голямо и цената е приемлива за потребителите, той ще може да се използва широко и за задвижване на автомобили с водородни горивни клетки. Това успоредно с електрическите автомобили, ще доведе до въглеродно неутрален транспорт. Именно с това наше вярване разработваме градския си водороден автомобил, с който две поредни години се класирахме на трето място в Shell Eco-marathon Европа.