Иновации за по-сигурно утре

Бързо, лесно и човешки – инвестираме много в дигитализация и наш модел на AI, за да освободим експертите си да са по-близо до нуждите на хората, споделя Селин Болар, главен изпълнителен директор на „Групама Застраховане"

Иновации за по-сигурно утре

Иновации за по-сигурно утре

Бързо, лесно и човешки – инвестираме много в дигитализация и наш модел на AI, за да освободим експертите си да са по-близо до нуждите на хората, споделя Селин Болар, главен изпълнителен директор на „Групама Застраховане"

Иновации за по-сигурно утре
Селин Болар е главен изпълнителен директор на „Групама Застраховане и Животозастраховане“ – част от френската застрахователна компания „Групама Груп“. Управлява двете дружества на „Групама“ в България от 2011 г.
quotes

Миналата година бяхте избрана за един от десетте топ мениджъри в България в конкурса „Мениджър на годината“, а оценката обхващаше работата на цялата компания. Как преминава 2025 г. за вас?

Съвременният свят е изключително динамичен. Очакванията на хората са за бързи дигитални решения с един клик през телефона; климатичните промени носят своите непредвидими рискове; стремглаво навлизат нови технологии, без които вече се видя, че трудно се справяме във всекидневието. Никой в тази ситуация не може и не трябва да си позволява да спре.

2025 г. беше особено усилена именно заради тази скорост на промени. Внедряваме нови технологии във всичките си процеси – от обслужване до разплащания, обучаваме свои собствени модели на изкуствен интелект за обработка на базите данни, развиваме дигиталните си услуги непрекъснато.

Динамиката изисква и разработване на нови продукти и механизми за управление на риска, които да отразяват изменящите се глобални предизвикателства. Затова концентрираме усилия в тази дейност.

Разкажете ни повече за иновациите, които внедрявате в „Групама“.

Новите технологии са част от „Групама“ далеч преди този бум на иновациите. В България бяхме първите, които въведоха възможностите за онлайн оглед директно през смартфон. Днес това е нещо, което се възприема от хората като задължителна и стандартна услуга.

Все по-стремглаво нарастват изискванията за онлайн обслужване, автоматизация на процесите (завеждане на щети, обслужване, изчисления на цени), внедряване на AI и анализ на данни. Затова и насочваме особени усилия именно тук. Можем да се похвалим, че в момента сме на финала на обучение на наш модел на изкуствен интелект, който да обработва огромния обем от постъпващи искания за възстановяване на средства по здравната ни застраховка „Групама Вита“.

Нашите експерти вече са го обучили до степен да постига 97% разпознаваемост на различните видове данни и постъпваща документация. С автоматизирането на времеемката работа по сравняване на документи, полици, покрития, претенции и прочее най-масови претенции ще могат да се обработват от-до все по-бързо без сериозна човешка намеса.

Процеси, отнемали до скоро часове, сега ще се случват за секунди, сочат анализите ни. На база на тези успешни модели технологиите ще бъдат пренесени и в други процеси в компанията по ликвидация, плащания и др. Направихме и пълен редизайн на портала за обслужване на клиенти. Сега той не просто изглежда много по-модерен, но предлага лесен достъп до услугите, а пътят за онлайн обслужване е интуитивен и чист. Предстои и надграждане с нови полезни услуги.

По-ефективните процеси водят до най-важното – личното отношение. Технологиите освобождават ресурс на нашите експерти, което те инвестират в персонален подход и човешко отношение към клиентите. Споменахте, че новите предизвикателства водят след себе си и нужда от нови продукти.

Как управлявате тези процеси?

От нас се търсят и очакват решения на глобални проблеми – промените в климата, нарастващата забързаност и несигурност на всекидневието. Базираме стратегията си и върху развитието на нови продуктови линии и осъвременяване на съществуващите, като слушаме своите клиенти и ги правим адаптивни на нуждите им. Създаваме предложенията си по design thinking модел – тестваме ги с реални клиенти на база прототипи. Така продуктите ни стават и по-разбираеми, близки и достъпни за всеки.

Следим внимателно и нуждите на пазара, за да осигуряваме все по-всеобхватна защита. В България все още финансовата и застрахователната култура е ниска. Процентно в сравнение с европейската практика делът на семействата с имуществена застраховка е малък, въпреки че голям процент живеят в собствен дом. Животозастраховането и застраховките за отговорности също са още слаборазвити. Затова чрез модела ни на комуникации се стремим да променим културата на застраховане.

Създадохме своя онлайн рубрика „Групама – Застрахователен компас“. В кратки видеа синтезираме важните неща от света на застраховането и помагаме в избора на подходящата застраховка. За нас не всичко е бизнес и печалба.

Освен да подкрепяме хората след настъпването на инцидент или неблагоприятно събитие, ние усилено работим и за превенция. Пример за това е здравната ни застраховка с нейния специален пакет за диагностика и профилактика. Планираме сериозна активация за месеците за профилактика на рака на гърдата и рака на простатата – октомври и ноември.

Продължаваме и дългогодишната си практика за обучение на хиляди хора за оказване на първа долекарска помощ. Особено горди сме с постижението си през последната година, през която превърнахме в „Спасители на животи“ близо 1500 ученици и учители в цялата страна.

Какво е очакването ви за развитието на „Групама“ и на застрахователния сектор в България?

Застрахователният бранш в световен мащаб е изправен пред сериозен натиск вследствие на увеличаващите се разходи, необходими за изплащане на щети, особено на фона на природните бедствия и климатичните промени. Задължителната технологична модернизация също изисква сериозни инвестиции.

Въпреки предизвикателствата нашата програма за 2026 г. залага сериозни ръстове във всички сегменти на застрахователни продукти, продължаващо дигитализиране на услугите ни, развитие на нови продукти, включително в нови сегменти. Вярваме, че благодарение на досегашния си опит и богата практика ще се справим.

Цифрите доказват, че имаме уменията да вървим напред:

• отбелязваме над 33% ръст на приходите на годишна база (към август);

• над 26% ръст на клиентите;

• все повече българи сключват различни от задължителните застраховки, което показва напредък при застрахователната култура.

Наскоро бяхме определени за Застрахователна компания на годината в конкурса „Компания на годината“, а също и станахме номер едно в застрахователния бранш в България в единствената класация, в която жури е публиката – MyLoveMarks. Конкурсът Career Show Awards пък ни определи за най-добър работодател в сектора на застраховането. Съвсем наскоро пък бяхме отличени като най-динамично развиващата се компания в застраховането от Асоциацията на българските застрахователи.

Уверени сме, че усилията ни си заслужават. Няма да спрем в развитието си за все по-човешки, умни, бързи, иновативни и лесни процеси за едно по-сигурно утре.