Рискувай умно

Почти никога не съм казвал „не“ на възможностите и на повечето нови отговорности, споделя Негован Йосифович, изпълнителен директор на „Силвър Стар“

Автор:

Борис Вълчинов

Снимки:

Юлиян Донов

Рискувай умно

Почти никога не съм казвал „не“ на възможностите и на повечето нови отговорности, споделя Негован Йосифович, изпълнителен директор на „Силвър Стар“

Рискувай умно
quotes

Господин Йосифович, имате над 25-годишен опит в автомобилната индустрия. Как оценявате развитието ѝ и пътя на трансформацията, по който е поела?

В миналото инженерите решаваха как ще бъдат конструирани автомобилите. Те задаваха посоката на развитие на технологиите. След това дойде ерата на клиентите, в която разработките се водеха основно от техните желания – дали за повече мощност, дали за пониска консумация на гориво или пък комбинация от двете. В последните няколко години виждаме, че решенията се вземат от политиците, а на инженерите се налага да ги приложат, макар че те невинаги отговарят на желанието на клиентите. Сложна е задачата и мога да ви уверя, че ни предстои период на още по-динамични промени в аутомотив бизнеса.

Кои са най-големите предизвикателства, заставали пред вас като човек на ръководни позиции? Какви са най-ценните уроци, които ви дадоха?

Управлението на хора, не на процеси, е най-предизвикателното в ръководните роли. Да разбереш другия и как най-правилно да подходиш към него. В началото на моята кариера бях основно ориентиран към постигането на резултати. С годините се научих да слушам повече, да подхождам с емпатия към отсрещната страна и да търся отговор на това защо нещо не се получава и как да го подобрим заедно.

Променя ли се през годините формулата ви за успешно лидерство?

Абсолютно, с всяка следваща роля, която поемам. В кариерния ми път имах ситуация, в която след оценка на представянето и потенциала бях поставен пред избор – да бъда трейнинг мениджър или да бъда сервизен мениджър. И тук трябваше да реша за себе си какво искам – дали да бъда в процесната част и подредения свят на обученията, или да се гмурна дълбоко в динамичното ежедневие на техническата поддръжка и работата с клиенти. Избрах второто и именно това определи фокуса в работата ми към постигането на резултати и кариерния път нагоре. Както водата винаги намира своя път, за да пробие дадена преграда, такъв се старая да бъде и моят подход – да търся пролуките, понякога и по-дългия път, но този, който ще доведе винаги до успех. Това съм просто аз и моят начин.

Изпитвате ли трудности при намирането на подготвени и мотивирани служители?

Служителите биват мотивирани и движени от културата и средата, в която работят. Опитът ми на пазари като Близкия изток и Африка и приспособяването към различни култури ме научи, че трябва да търсиш баланса, а не крайностите, които да коригираш. Дори и да имаш най-високите финансови и социални придобивки като компания, ако културата в екипа е негативна, то посоката няма да бъде вярната и резултатът – търсеният. Колкото до подготовката – в „Силвър Стар“ даваме възможност на младите хора, идвайки от учебната скамейка, да получат световно ноу-хау и с насоки от експертите ни да се развият професионално до най-високото технологично ниво в диагностиката и софтуерната поддръжка на автомобилите.

Променят ли се изискванията на талантите? Какви са успешните ви практики за изграждане на сплотен екип с желание за общо и личностно развитие на хората в него?

Ролята на мениджмънт екипа в компанията е да градим култура на разбиране и насърчаване, чрез която заедно да растем. Защото начин на работа и работна култура не са едно и също нещо. Първото са процесите и правилата, които са разписани, докато второто са вътрешното разбиране, негласните порядки, хармонията или дисхармонията в екипите. В „Силвър Стар“ се стремим да култивираме среда, в която всеки член на екипа да се чувства добре, да намира призванието си и да му е приятно всеки ден да идва на работа. Отговорът на въпроса „как“ е с правилния подход, с инвестиции в знание и с насърчаване на вътрешни проекти и инициативи, в които се припознават служителите ни и поемат отговорност.

Вече говорихме за предизвикателствата, а кой успех оценявате като най-големия в работата си?

Заради факта, че почти никога не съм казвал „не“ на възможностите и на повечето нови отговорности, кариерният ми път е бил възходящ. Аз съм от хората, които вярват, че щом нещо се случва, то е най-правилното за дадения момент, трябва да го приемеш и да вземеш максимума от него. Едно от най-предизвикателните професионални решения за мен беше това да приема позицията на мениджър следпродажбено обслужване за товарни автомобили в представителството на Mercedes-Benz в Ирак. Да отида сам, без семейството си, в страна с различна религия и култура, към които да приспособя собствените си разбирания. Най-трудното решение се оказа най-вярното, което определи професионалното ми израстване. Затова и в екипите си търся хора, които са склонни да рискуват, да поемат по пътя на непознатото, защото вярвам, че точно той ще ни заведе до успеха в края си.

Силвър Стар е генерален дистрибутор на Mercedes-Benz AG за България за марките Mercedes-Benz, на Daimler Trucks AG за марките Mercedes-Benz, Unimog и FUSO, на EvoBus за Mercedes-Benz и Setra, както и на INEOS Grenadier. Компанията предлага целия спектър от услуги за бизнес и крайни клиенти в автомобилната сфера – продажба и следпродажбено обслужване на нови и употребявани леки, лекотоварни и товарни автомобили и автобуси, както и продажби на резервни части. Дилърските центрове се намират в София, Пловдив, Варна, Бургас и „Евро Старс“ в Русе. Екипът ѝ се състои от над 450 човека на 5 локации, включително коцептуалният шоурум и точка за прием на автомобили за обслужване в Sofia Ring Mall. Общата инвестиция от началото на дейността на „Силвър Стар“ през 2017 г. до сега възлиза на над 45 млн. евро.

Негован Йосифович е изпълнителен директор на „Силвър Стар“ от 2024 г. Част е от компанията от 2017 г. Оглавява отделите по следпродажбено обслужване на ниво вносител и за цялата дилърска мрежа на компанията. Има над 25 години опит в автомобилната индустрия, 23 от които в структурите на Mercedes-Benz на няколко пазара в Европа, Близкия изток и Африка. Отговарял е за прилагането на стандартите на германския производител и за развитието на услугите в сферата на сервизирането и поддръжката на леки, лекотоварни и товарни автомобили и автобуси.