Специални издания СПЕЦИАЛНО ИЗДАНИЕ /// Първите в бизнеса 2023
Списание МЕНИДЖЪР Ви предлага 4 безплатни статии от броя — 2 / 4
Търговски вериги
Първите три компании са реализирали продажби за 5,250 млрд. лв. през 2022 г., което представлява 57% от общите приходи в рамките на Топ 10
Търговски вериги
Първите три компании са реализирали продажби за 5,250 млрд. лв. през 2022 г., което представлява 57% от общите приходи в рамките на Топ 10
Списание МЕНИДЖЪР ви предлага 4 безплатни статии
Остават ви още
2
статии за безплатно четене.
Влезте в акаунта си, за да можете да четете всички статии на списание МЕНИДЖЪР онлайн.
Ако нямате регистриран акаунт може да си направите на ZinZin.bg
Или продължете към безплатното съдържание на Мениджър News
През годината на войната, на безпре цедентни нива на инфлация и сериозно поскъпване на храните приходите от продажби на големите търговски вериги - в България в Топ 10 на сектора нарастват с 22,1%. Първите две места в класацията традиционно са за „Кауфланд България“ ЕООД енд Ко и „Лидл България“ ЕООД енд Ко.
Този път в Топ 3 се връща австрийската „Билла България“ ЕООД на мястото на „Метро Кеш енд Кери България“, нарушавайки „немския вид“ на водещата тройка. Първите три компании са реализирали продажби за 5,250 млрд. лв. през 2022 г., което представлява 57% от общите приходи в рамките на Топ 10. Съотношението бе същото през 2021 г. „Кауфланд България“ утвърждава лидерската си позиция с приходи от 2,219 млрд. лв., което е нарастване със 17,25% спрямо 2021 г. Печалбата на компанията за 2022 г. възлиза на 120,6 млн. лв. и отбелязва годишен растеж от 2%. Интересно е да се отбележи, че компанията е освободила около 800 души през годината (спад от 10,2% на годишна база), очевидно оптимизирайки разходите си по това перо.
Лидерът продължава да има по-големи приходи от тези на „Билла“ и „Метро“, взети заедно, което говори за пазарната му сила. Подгласникът „Лидл България“ отчита приходи от продажби от близо 2 млрд. лв. – растеж от 27,4%, втория най-голям в Топ 10 след този на ЮСК България. Успоредно с това се увеличава и нетната му печалба до над 89 млн. лв. Последният участник в тройката – „Билла“, отчита 1,037 млрд. лв. приходи. Компанията е втора по персонал в сектора, без да освобождава хора, въпреки че продължава да има отрицателен финансов резултат – загуба от над 6 млн. лв., макар и чувствително намалена през 2022 г. Това е и единствената компания в класацията, която е на загуба през 2022 г. Иначе секторът е на печалба от 374 млн. лв., което представлява съвкупен растеж от близо 21%.
Останалите места в Топ 10 си поделят търговци на битова електротехника, електроника и мебели, като през 2022 г. има нов участник – „ЗОРА-М.М.С.“ ООД, заменяйки търговеца на хранителни продукти ВАН Холдинг. ЗОРА е компанията, която е отчела най-голям растеж в броя осигурени лица през 2022 г. в Топ 10.
Клиентът все повече ще търси качество на добра цена
Висши мениджъри на най-добре представящите се компании в сектора според класацията Топ 10 бяха поканени да споделят своите прогнози за развитието на отрасъла през 2024 г. Публикуваме оценките на бизнес лидерите, приели поканата за коментар.
Иван Чернев, председател на Управителния съвет и главен изпълнителен директор на Kaufland България
Динамична и предизвикателна, 2023 г. зададе няколко основни тенденции в сектора, които със сигурност ще се запазят и през 2024 г.: цената, качеството, българското производство, лоялните програми и дигитализацията. Българите продължават да са ценово ориентирани, но атрактивните предложения сами по себе си вече не са достатъчни. Потребителите търсят качество и оценяват високо богатия избор от стоки, който им предлагаме, включително и при собствените марки. Изключително важен е акцентът върху думата „качество“. За мен лично тя е определящата при избора, защото изискванията в това отношение нарастват и ние приоритетно работим изпреварващо да оправдаваме очакванията на клиентите ни във всички ценови сегменти.
Друга много силна тенденция е възраждането на интереса към българските стоки и сезонните плодове и зеленчуци, отглеждани в България. Все повече клиенти четат етикетите, изучават произхода, интересуват се откъде идват стоките и как контролираме качеството им в магазинната мрежа. С две думи – българинът все повече се интересува какво слага на трапезата си и ние, като ритейлъри, сме длъжни да му осигуряваме както гаранции за качество чрез още по-засилен международен независим контрол и сертификации, така и достъп до информацията, която той търси.
Времето се превръща във все по-водещ фактор при пазаруването. Дигитализацията и иновациите, като касите за самообслужване и сканирането на артикулите през мобилен телефон, спестяват значително време на клиентите ни и това се оценява високо от тях. Очакванията към цялостното клиентско преживяване, включително към програмите за лоялност като нашата Кaufland Card с нейните персонални предложения, непрекъснато нарастват и ние ще продължим да ги развиваме и надграждаме. Ще продължим и да разширяваме устойчивия си асортимент, тъй като търсенето на клиентите ни в тази посока нараства осезаемо.
Вигинтас Шапокас, изпълнителен директор на BILLA България
Инфлацията продължава да забавя ход. Аз съм оптимист, че през 2024 г. тя ще се стабилизира в обичайните за пазара стойности от 2 – 3% на годишна база, като в някои месеци ще наблюдаваме дори дефлация.
С вдигането на лихвите от Европейската централна банка обаче ще става все по-скъпо да се взимат заеми, което би накарало както бизнеса, така и потребителите да калкулират още по-внимателно своите разходи. Ликвидните пари ще поскъпват, което би довело и до поемане на по-малко рискове от страна на компаниите и забавяне на икономиката в Европа. В тази ситуация на несигурност смятам, че конкуренцията в сектора ще стане дори още по-ожесточена, отколкото е в момента. Производителите ще се състезават кой ще даде по-добрата цена, а търговците – кой ще предложи по-атрактивни промоции и интересни дейности, с които да привлече и да задържи клиентите си. Ще нарастват и инвестициите в тези дейности, което ще има негативно отражение върху печалбите.
Въпреки тези предизвикателства и високата конкуренция делът на модерната търговия ще продължава да расте за сметка на традиционната. Една от основните причини за това са повишаващите се такси и изисквания от страна на държавата, които малкият бизнес все по-трудно може да покрие. Ако трябва да обобщя в едно изречение – от малкото квартално магазинче, до големия хипермаркет ключът към успешния бизнес през следващата година ще минава през практичните инвестиции и доброто познаване на потребителите.
Божидар Колев, управляващ директор на „Технополис“
Изискванията на клиентите постоянно нарастват, затова са все по-важни клиентското преживяване, предлаганите услуги и качеството. В същото време развитието на технологиите и появата на нови разнообразни продукти на пазара оказват огромно влияние в сектора.
Прогнозата ни е оптимистична, очакваме известен растеж на пазара, но това зависи от много различни фактори – локални и геополитически. През последните години се забелязва нарастване на онлайн продажбите, смятаме, че тази тенденция ще продължи и в бъдеще. Паралелно се отчитат възстановяване и растеж и на физическите магазини. За следващата година прогнозираме продължаващо развитие и в двата канала – онлайн и във физическите магазини. Повечето потребители искат да направят своя избор на живо в магазините и да бъдат консултирани от професионалисти с богат опит в сферата.
Дигиталната трансформация е друга много важна тенденция, която се налага. Дигитализирането на всички процеси в управлението на компаниите е от съществено значение за бизнес развитието.
|
Ключови думи
търговски вериги
търговия
бизнес
икономиката на България
клиенти
клиентско преживяване