iPhone 15 не е голям скок, а първа крачка в нова посока за Apple

iPhone 15 не е голям скок, а първа крачка в нова посока за Apple

Четири нови модела iPhone и два обновени часовника представи Apple по време на дългоочакваната му годишна премиера в опит да примами потребителите в бизнес модел, в който те задържат устройствата си за по-дълго време.

Цените на новите модели iPhone 15 Pro Max ще започват от 1199 долара - със 100 долара повече, отколкото преди година - което отразява стратегията на Apple да компенсира застоя в продажбите на устройства с по-високи средни продажни цени.

Моделите Pro и Pro Max са първите смартфони с 3-нанометрови чипове, произведени от TSMC, а Apple изтъкна "пробивния" нов графичен процесор за по-бърза графична обработка. Те разполагат с три камери и могат да правят "пространствени видеоклипове" - патентован формат, предназначен за гледане през новия шлем Vision Pro, който ще се продава догодина.

И четирите модела вече използват универсален порт за зареждане USB-C, в резултат на изискванията на регулаторните органи на ЕС. Стандартът USB-C обикновено зарежда устройствата по-бързо и предлага по-високи скорости на трансфер на данни. Въпреки това, някои анализатори останаха изненадани, че Apple не се е опитала да промени решението си да се откаже от собствената си система за зареждане, защото Lightning кабелът беше универсално решение за екосистемата на гиганта. Производителите на хардуер и технологичните компании ще трябва до края на 2024 г. да се уверят, че определени продукти, продавани в ЕС, имат портове USB-C. Според Европейската комисия универсалното зарядно устройство за смартфони и други устройства ще спести пари на хората, ще стимулира иновациите в областта на безжичното зареждане и ще намали електронните отпадъци.

Apple ще продава и адаптер USB-C Lightning за 29 долара, за да могат хората да свързват съществуващите си аксесоари Lightning към iPhone или iPad с USB-C, за да зареждат или споделят данни.

Искате iPhone? Ето вашите варианти

Продуктовата линия на компанията за iPhone вече варира от входното ниво iPhone SE на цена от 429 долара до модела Pro Max на цена от 1199 долара. Въпреки че годишното обновяване е по-постепенно, отколкото преди десет години, фокусът на Apple върху моделите от по-висок клас е повишил средните продажни цени от 627 долара през 2015 г. до 890 долара тази година, според маркетинговата компания Counterpoint Research.

iPhone 14 Plus остава недооценено бижу, а iPhone 15 Plus на Apple отстранява много от недостатъците, които задържаха миналогодишния модел. Той има този нов форм-фактор с Dynamic Island; има нова 48-мегапикселова основна камера, която позволява телефото снимки с оптично качество; а животът на батерията (който и без това е невероятен) става още по-дълъг.

Action бутонът може да е тайното оръжие на iPhone 15 Pro и 15 Pro Max. Той замества превключвателя за изключване на звука, който се намира във всички iPhone-и още от първото издание, и обещава да предостави много повече функционалност от този превключвател. Той е напълно персонализируем и може да прави всичко: от стартиране на бързи клавиши до стартиране на приложението на камерата, включване на фенерчето, стартиране на приложението за превод или запис на гласова бележка. Да, всичко това звучи страшно подобно на персонализируемия бутон за включване в телефоните Pixel, но интеграцията с Dynamic Island би трябвало да го направи безпроблемен за използване и наистина добре дошъл.

"Има iPhone за всеки, който отговаря на различни навици, подкрепени от многобройни програми за замяна и рециклиране", казва Паоло Пескаторе, анализатор в PP Foresight. "Значителните подобрения на оптичното увеличение на камерата ще помогнат на Apple да се конкурира директно със съперници като Samsung, като по този начин ще подтикне потребителите да преминат към iPhone."

Четирите модела iPhone 15 не представляват съществен технологичен скок, но допълнителните функции ще повишат цената на най-високия модел - iPhone 15 Pro Max - със 100 долара или 9% спрямо миналогодишната версия до 1 200 щатски долара. Стандартният iPhone 15 и iPhone 15 Plus с по-голям екран имат подобрени камери с 48-мегапикселова основна камера. Цените и на двата започват от същата стартова цена като преди година, съответно 799 и 899 долара.

Новият Apple Watch Series 9 разполага с нов жест за разпознаване, наречен "двойно почукване", който ще позволи на потребителите да отговарят на повиквания и да спират музика с едно докосване на показалеца и палеца. Часовникът, чиято цена започва от 399 долара, е "първият въглеродно неутрален продукт на Apple", заявиха от компанията. Това се случва три години след като компанията представи амбициозен план за въглеродна неутралност на целия си бизнес, производствената верига за доставки и жизнения цикъл на продуктите до 2030 г. Това означава, че след седем години всяко продадено устройство на Apple ще има "нулево нетно въздействие върху климата", заявиха от компанията. Освен това компанията премахва пластмасата от опаковките, използва 100 % чисто електричество, 100 % рециклиран кобалт и много други неща. Циниците могат да предположат, че от друга страна, Apple е компания, която произвежда продукти за масовия пазар, които обикновено се нуждаят от подмяна на всеки няколко години, и че това е най-малкото, което може да направи за планетата. Но това е нещо, а то е по-добро от нищо.

Цената на Ultra 2, второ подобрено поколение часовник, предназначен за спортисти, ще започва от 799 долара.

По време на събитието Apple изтъкна своите екологични качества, като заяви, че вече няма да използва кожа в своите аксесоари. Тя представи "FineWoven" - материал, който се използва за ленти за часовници и калъфи за iPhone и който според нея има "значително по-малък" въглероден отпечатък.

Пазарът и конкурентите наблюдават внимателно

Събитието се провежда в труден момент за Apple. Тя е най-високо оценената компания в света, но през последните три тримесечия приходите ѝ намаляват. Световният пазарен дял на най-важния ѝ продукт - iPhone - бавно се увеличава, но смартфоните като цяло са в спад.

Предстоящото тримесечие ще бъде най-важното за годината, тъй като обхваща ключовия сезон на празничното пазаруване. Междувременно най-големият конкурент на компанията в Китай, Huawei, току-що пусна нов флагмански телефон, който заплашва да намали пазарния дял на Apple. Освен това компанията се сблъсква със съобщенията, че Пекин е наредил на държавните служители да не използват телефони на Apple.

Акциите на Apple спаднаха с повече от 5 % през петте дни преди събитието, тъй като инвеститорите се притесняват, че проблемите в Китай могат да навредят на търсенето и производството. След събитието във вторник акциите се понижиха с 2 %, което отразява постепенния характер на подобренията и липсата на изненади, преди да затворят с 1,7 %. В световен мащаб Apple бавно, но последователно отнема пазарен дял от Android и тази година се очаква да заеме рекордните 20% от всички доставки на смартфони, в сравнение с 15% преди десетилетие, според Counterpoint Research.

Джей Голдбърг, консултант по чипове и основател на D2D Advisory, коментира, че "историята на годината" за Apple е как тя изгражда пазарен дял в Индия и развиващите се пазари - страни, в които проникването на iPhone е в едноцифрени стойности, но има потенциал да се покачи. Всичко това показва, че американският гигант ще трябва да се бори доста, за да осигури доминиращата си позиция на глобалните пазари през следващата година на фона на засилваща се конкуренция и потребители, които пазаруват по-умно – а това е добре, защото означава, че на Apple ще се наложи още повече да засили онова, в което компанията е най-добра: иновациите.

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ