Изкуственият интелект променя услугите

Изкуственият интелект променя услугите

Изкуственият интелект променя услугите

„Сирма“ има готови решения, които предлага на участниците във финансовия и финтек секторите, обяснява главният търговски директор в компанията Момчил Зарев. Той има над 20 години опит като технологичен директор и бизнес лидер в създаването и разработването на софтуерни приложения и продукти, мобилни апликации и сигурност за уеб решения. От 2020 г. Момчил е на позиция главен търговски директор в „Сирма Солюшънс“ АД, като ръководи и отдела за развитие на софтуерни решения, създаването на мобилни приложения, платформи и услуги за финансовата индустрия, търговията на дребно и TELCO. Член е на Надзорния съвет на „Сирма Груп Холдинг“ от 2009 г., а през 2012 г. става член на Управителния съвет на „Сирма Солюшънс“ АД

Какви промени се налагат във финансовите услуги и как „Сирма“ реагира на тях?

Последните две години стратегиите за бизнес развитие на почти всички индустрии претърпяха драстични промени. Въпреки негативния ефект от пандемията станахме свидетели на „естествен“ преход от стандартна комуникация в реална среда към виртуална свързаност. Финансовите институции започнаха редукция във физическите мрежи за продажби и обслужване на клиенти, а клиентите свикнаха да управляват финансите си дигитално. Това в голяма степен оказа влияние както на стокооборота, така и на паричния обмен.

За всички изброени бизнес потребности „Сирма“ има готови решения, които може да предложи на участниците във финансовия и финтек секторите, а някои от тях са вече имплементирани и работещи. В допълнение предлагаме и своите висококвалифицирани експерти: бизнес анализатори и програмисти, които могат да подпомогнат банките при имплементиране на всяка технологична иновация.

Дайте пример за иновация, която вече е внедрена и работеща.

Чатботовете сами по себе си не са иновация, но осъвременените концепции с нови технологични решения ги правят иновативни и прогресивни по същността си. Чатботът „Мелинда“, който разработваме вече няколко години, е базиран на AI алгоритми. Той е чудесен помощник при нуждата от незабавна комуникация с клиента, както и в процеса на опознаване на потребителското поведение. Ботът ни е част от дигиталната трансформация на няколко големи банки в България и Европа.

Сред най-важните приоритети на банковата индустрия е модернизирането на наследените системи. Каква е успешната стратегия, която бихте препоръчали?

Едно от основните направления в „Сирма“ е свързано с модернизацията и дигитализацията на морално остарелите IT системи във финансовата индустрия. Модернизацията засяга както основните банкови системи, така и приложенията. Предимствата, които осигуряваме на нашите партньори, са дигитална конкурентоспособност, по-ниски оперативни разходи и подобрена ефективност чрез преминаването от модел на внедряване „персонализиране“ към „конфигуриране“. Последното помага за по-лесно управление на техническите аспекти.

Една от най-съществените ползи, които финансовите организации получават, се изразява в създаване на бизнес стойност – тогава, когато се оптимизира цикълът на процесите при създаване на нови функционалности за увеличена производителност и ускорен ръст на бизнеса.

Споменахте и застрахователния сектор. Скоро придобихте една от добре позиционираните компании в сектора. Какви са плановете ви за развитие?

Решенията за застрахователите присъстват в портфолиото на „Сирма“ вече повече от 15 години. Наложена е представата, че това е по-скоро консервативен сектор, с тромави процеси и липса на дигитализация. В последните години обаче все повече се налага спешна промяна и адаптиране спрямо потребителските нужди. Придобиването на мажоритарен дял от TBI info, вече оперираща под бранда Sirma InsurTech, е част от стратегията ни за развитие в този вертикал. Установените дългогодишни наши локални партньорства и технологична експертиза в комбинация с техния опит и проекти на европейско ниво са чудесна перспектива за успешно сътрудничество.

Общите ни усилия са насочени както към консултантски услуги, внедряване и интеграционни услуги за застрахователния бизнес, така и към промотирането на два водещи продукта – платформите Sirma Broker и Sirma InSuite. Sirma InSuite е иновативна no-code платформа, която лесно може да бъде интегрирана към съществуващите core insurance systems и обогатена с иновативни дигитални функционалности, без да се налага промяна в наследените информационни системи. Платформите за разработка без код позволяват на програмисти и непрограмисти да създават приложен софтуер чрез графични потребителски интерфейси и конфигурация вместо традиционно компютърно програмиране.

Платформите за разработка без код са тясно свързани с тези за разработка с нисък код, тъй като и двете са предназначени да ускорят процеса на разработка на приложения. Въпреки това за разлика от платформите за разработка с нисък код платформите без код изобщо не изискват писане на код, като обикновено предлагат предварително изградени шаблони, с които фирмите могат да създават приложения. Популярността на тези платформи нараства, тъй като компаниите се справят с паралелните тенденции на все по-мобилна работна сила и ограничен брой компетентни разработчици на софтуер. 

***

„Сирма Солюшънс“ АД е най-голямата компания в „Сирма Груп Холдинг“, която е сред водещите български IT фирми, основана през 1992 г. Компанията е специализирана в областта на IT технологии – разработка на софтуер по поръчка, системна интеграция и внедряване на софтуерни решения и системи. Портфолиото  включва световно разпознаваеми, надеждни и най-съвременни продукти и услуги, предназначени за финансовата индустрия, здравеопазване/телемедицина, мобилни платформи и приложения, индустриални приложения за опаковане и видео измерване, управление на основни данни, публичния сектор и търговията на дребно.

Веселин Николов. Материалът е част от първия брой на специалното издание на списание „Мениджър“ – Tech Connect, което може да бъде намерено в дистрибуторската мрежа, както и онлайн в мобилното приложение ZinZin.

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ