Петър Торнев: Изкуственият интелект ще доведе до преоткриване на бизнеса

Петър Торнев: Изкуственият интелект ще доведе до преоткриване на бизнеса

Петър Торнев работи в IT сферата повече от 18 години. Зaвършил е "Компютърни системи и технологии" в Технически Университет - Варна. Става възпитаник на Harvard Business School, след като завършва програмата за Leadership Development през 2015 г. През 2020 г. завършва EMBA в Американския университет в България.

Интересува се и се занимава с трансформация и усъвършенстване на лидерския потенциал и образование в България. Допринася за развитието на стратегии и иновативни решения в облачните технологии, киберсигурността, онлайн търговията, мениджмънта, както и за прилагането на политики, свързани с културното, възрастовото и половото разнообразие в компаниите. 

Той ще е част от дискусионния панел AI Era: Hello I am herе в предстоящата на 11 май конференция Technovation 2023, организирана от списание „Мениджър“.

Г-н Торнев, за изкуствения интелект се говори масово от съвсем скоро, но всъщност развитието му тече отдавна. Кои за Вас са ключовите моменти в развитието му до сега и кои смятате, че ще са ключовите в бъдеще?

За изкуствен интелект се говори от началото на 50-те години и въпреки че тепърва има още накъде да се развива, някои от по-важните моменти в неговото развитие вече са се случили. Между 70-те и 80-те настъпва един критичен период – т. нар. „зима“ за изкуствения интелект, когато не се инвестира в него заради неуспешните опити и разработки. Големият бум започва през 90-те години, когато са и първите големи успехи в областта. Тогава сyпepĸoмпютъpът Dеер Вluе нa ІВМ успява да пoбеди световния шампион по шахмат - Гари Каспаров, което осезаемо вpъщa интepeca ĸъм ИИ.

Друг много ключов момент е появата на iPhone. Той променя изцяло начина по-който комуникираме, слушаме музика, как пазаруваме онлайн, приложенията, които използваме и т.н. Това поставя свъсем нов етап в използването на смартфони и изкуствен интелект.

Следващият важен момент е настоящият – появата на генеративния AI, който ще направи бизнеса по-иновативен, по-ефективен, по-креативен и ще му помогне да обслужва много повече проекти за единица време. Мисля, че предстоят доста интересни дни по отношение на ИИ.

В публичното пространство има и негативни, и позитивни нагласи за напредъка на AI. Някои от тях се движат и заради погрешно интерпретиране на информацията, включително от медии. Как може да се дискутира рационално по темата?

Както всяко нещо, което се обсъжда в публичното пространство, така и тук е много важен контекстът. Изкуственият интелект трябва да се използва като инструмент за работа, който да ни помогне да оптимизираме различни дейности и процеси, с идеята да спестим време. Това е и основният контекст, в който технологичният доклад на Accenture – Tech Vision 23, разглежда AI и неговото приложение.

Ако се замислите, човечеството винаги е намирало варианти да се развива, да бъде по-ефективно и конкурентноспособно. Когато настъпва Индустриалната революция и се появява поточната линия в производството на коли, Хенри Форд обявява, че ще плаща повече на своите работници и намалява работния ден от 9 на 8 часа. В резултат на това средната заплата се увеличава двойно, а моделът му създава производство в голям мащаб и от добре платени работници. Тогава хората също са се притеснявали, че поточната линия в заводите ще ги замени, но всъщност тези подобрения в производствените процеси са това, което ни е придвижило напред и е открило много повече работни места към днешна дата.

Технологичната революция има същата цел – да подобри и да оптимизира процесите в бизнеса. Затова и тук стои въпросът до колко той е готов за този експоненциален растеж в технологиите, на който сме свидетели. Разбира се, рационално е да засегнем и етичната страна на използването на изкуствения интелект - кой го обучава, по какъв начин, неговата сигурност и прозрачност.

Снимка: Accenture

Как бихте определили „първите 7“ на изкуствения интелект? За колко време всъщност ще минат и какво му предстои?

За мен „първите 7“ на изкуствения интелект са свързани по-скоро с развитието му от 90-те години насам. Бих ги определил като бурни и дори леко драматични, заради това че се е развивал сравнително трудно, имал е периоди на сериозни спадове и възходи. С напредъка на технологиите обаче се появяват machine learning, deep learning и генеративният изкуствен интелект. Това, което виждаме днес е разгръщане на потенциала му заради възможността да го обучаваме и развиваме с много по-голям сет от данни и да го интегрираме в бизнес процесите.

Всички тези функции, които днес използваме в телефоните си – лицево разпознаване, превръщане на глас в текст, навигация, търсачки, камерата дори, те са част от тези „първи 7“. Тяхното използване ни спестява ужасно много време и ни прави по-ефективни.

Ключово за използването и развитието на ИИ е това, че хората не вярват сляпо във всичко и тяхната рационалност е непредвидима. Важно е да не губим своето критично мислене и рационален поглед, за да не изпадаме в ситуацията „ИИ ми го каза, значи е вярно“ – трябва да проверяваме, да бъдем критични. Не бива да изпускаме частта за етичността и прозрачността, как се верифицира истинността на информацията, както и това кой и как го обучава – добронамерено или злонамерено - това са теми, с които предстои да се занимаваме активно в следващите години.

Accenture в световен мащаб има сериозен подход върху анализ на сектори. Какво виждате като прогнози за прилагане на AI в различните сектори?

Според най-новия доклад на Accenture – Tech Vision 23, 40% от работните часове в различни индустрии ще бъдат засегнати по някакъв начин от използването на large language models. Една част от работните места ще бъдат трансформирани и се очаква да бъдат създадени още много изцяло нови. За част от компаниите в сферата на услугите вероятно това ще означава увеличение на цената на час, тъй като ще могат да обслужват повече клиенти за определено време. За продуктовите компании би довело до по-бързо навлизане на пазара и реализирането на нови функционалности. Това на практика ще направи и двата типа бизнеси много по-конкурентни на пазара.

Докладът разглежда различните сектори, в които ИИ има най-голям потенциал и тези, в които възможностите му не се използват оптимално. Сектори като банкиране, застраховане, ИТ, капиталови пазари, енергетика, комуникации и медии са сред тези с най-голямо приложение на ИИ. От друга страна, здревеопазването и публичният сектор са като необятен океан за използването на изкуствен интелект.

Как бизнесът в България може да се подготви най-ефективно за промяната, която изкуственият интелект няма как да не доведе със себе си?

Според DESI индекса, който измерва навлизането на цифровите технологии в икономиката и обществото, България е заема 26-то място от 27 държави. От бизнес гледана точка, този резултат може да се тълкува и като огромен потенциал. Например, България изостава изключително много в дигитализацията на публичния сектор, което би следвало да се разглежда като сериозна възможност за бизнеса у нас. Освен това имаме страхотни примери за иновативни стартъпи, което доказва потенциала на ИТ сектора и наличието на квалифицирани хора.

Използването на технологични решения – било то роботизираната автоматизация на процеси (RPA) или ИИ, има за цел да оптимизира работата ни, да я направи по-лесна и нас самите по-ефективни. Нашият HR отдел използва RPA за събиране на различни данни и информация. Това ни спестява много време и получаваме готова информация за секунди, за разлика от преди, когато са били нужни няколко дни за това.  

Бизнесът трябва да се адаптира към това, което се случва и да се стреми да оптимизира процесите. Това важи и на глобално ниво. Днес всяка компания е технологична компания – в различна степен, но е така. Затова и технологичните промени и навлизането на ИИ изискват от бизнесите да преразгледат начина по-който функционират. В доклада Tech Vision 23 Accenture говори за тотално преоткриване на бизнеса. Според данните едва 8% от участващите компании в проучването са готови за това. Подобен тип доклади имат за цел точно това - да помогнат на бизнеса да се ориентират за посоката и тенденциите, да се запознае с възможностите, пред които се изправя и да предприеме нужните действия.

Technovation 2023 ще се състои на 11 май от 12.30 ч. в Sofia Event Center. Събитието е с безплатен достъп, който можете да си осигурите чрез предварителна регистрация тук.

Генерален партньор e Accenture.

Основни партньори са iuvo, tbi bank, Bosch Домакински уреди България и BAT Bulgaria.

Събитието се провежда и с подкрепата на Eviden, an Atos business, Lirex, Checkpoint, Daticum, Noventiq и FTS Bulgaria.

Институционални партньори са BASSCOM, AIBEST и Българска стопанска камара.

Медийни партньори са bTV Media Group, БНТ, dir.bg и dev.bg.


Партньор на коктейла е Monkey Shoulder.

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ

На днешната дата, 17 декември. Имен ден празнуват Данaил, Данaилa, Даниeл, Даниeлa
Мерц: Според гаранциите, предоставени от САЩ на Украйна, бихме могли да отблъснем руските сили
Опасно орбитално разминаване между Starlink и китайски сателити
Как да говорите с авторитет?
Ердоган с предупреждение към Украйна и Русия: Не нападайте цивилни кораби!
Глобалните застрахователни загуби от природни бедствия ще достигнат 107 милиарда долара през 2025 г.
Зетят на Тръмп се оттегля от офертата на Paramount Skydance за придобиване на Warner Bros. Discovery
Петролът поскъпва, след като Тръмп нареди блокада на санкционирани петролни танкери от и за Венецуела