Финанси
|Компании
|Енергетика
|Икономика
|Бели пари за черни дни: Как спестяването се превръща в мода?

Затягането на семейните бюджети започва да стана популярно сред все повече хора, тъй като опасенията относно повишаващите се мита, инфлацията, сигурността на работното място и нестабилността на пазарите ги подтикват да намалят разходите си, да увеличат спестяванията си и, естествено, да се похвалят с това в социалните мрежи.
В днешно време, ако сте обучили алгоритъма си достатъчно добре, едно скролване на екрана би трябвало да е достатъчно, за да ограничи импулсите за пазаруване, пише Fast Company. През 2024 г. „шумното бюджетиране“ (от англ. "loud budgeting") насърчаваше хората да бъдат безкомпромисно гласни относно финансовите си цели.
Много от тях започнаха да практикуват т. нар. „спестяване за отмъщение“, като противодействие на „харченето за отмъщение“, което се разпространи след пандемията.
„Юли без покупки“ (No Buy July) е най-новото предизвикателство. Идеята е проста: използвайте парите, които бихте похарчили за поръчки на кафе в заведенията и други малки удоволствия, за да погасите дългове, да натрупате спестявания или да постигнете някаква друга финансова цел.
Естествено, получавате бонус точки, ако публикувате за това в социалните мрежи. Има доста основателни причини толкова много хора да се обръщат към предизвикателствата за спестяване и да правят опит да повишат финасовата си отговорност. Спестяването на пари е предизвикателство дори и в най-добрите моменти, но за някои хора е по-лесно да кажат „През юли няма да купувам“, отколкото „Не мога да си позволя това кафе в момента“.
Личният процент на спестяване в САЩ – процентът на разполагаемия доход, спестен след данъци и разходи – се е повишил до 4,5% през май, според данни на Бюрото за икономически анализ. Това е малко по-малко от отчетените 4,9% през април, но значително по-високо от регистрираните 3,5% през декември.
Покачването съвпада с нарастващата тревожност на американците по отношение на икономиката. Според актуалните социологически проучвания, 50% от тях са загрижени за евентуална рецесия и 53% - за инфлацията. В същото време средната продължителност на безработицата в страната вече е над пет месеца, или с един месец по-дълго, отколкото миналата година.
Популярността на тези предизвикателства за спестяване не е просто резултат от това, че хората се възползват от най-новата модна тенденция, а отразява икономическата реалност. Индексът на потребителските цени се е увеличил с 24% от 2020 г. насам, като засега няма индикации, че те ще паднат скоро. С наближаването на крайния срок за последните мита на президента Тръмп, общото ниво на митата в САЩ вече е най-високото от 30-те години на миналия век насам и макар цените да са до голяма степен стабилни, се очаква те да се увеличат.
В тази икономика, ако популярните предизвикателста за спестяване могат да ви държат "в крак" с финансовите ви цели, то това би ви било единствено от полза, пише още изданието.
Ключови думи
ОЩЕ ОТ КАТЕГОРИЯТА
|
|
Коментари
Няма въведени кометари.