Туризмът ни се задъхва от липса на кадри, започва кампания сред поколeнието Z

Туризмът ни се задъхва от липса на кадри, започва кампания сред поколeнието Z

Министерството на туризма започва кампания за набиране на млади кадри за работа в сектора.  Един от най-сериозните въпроси, който стои за разрешаване пред туристическия бранш, е обезпечаването на сектора с подготвени кадри, които да отговорят на все по-високите изисквания на туристите. Това стана ясно на заседанието на Междуведомствения съвет за кадрите в сектора в сряда.

По данни на Министерството на образованието и науката /МОН/ само 20% от завършващите специалности в сферата на туризма се реализират в отрасъла, което означава, че имаме голямо разминаване и разхищение на огромен ресурс за обучение на хора, които впоследствие не отиват на работа в туризма. Това подчерта зам.-министърът на туризма Мариела Модева по време на заседанието. Необходимо е да бъдат отчетени редица фактори, които влияят на сектора. Все повече трябва да се съобразяваме не само с демографския срив и засиленото обезлюдяване на редица региони, но и уникалните характеристики на представителите на поколението Z, които съставляват голяма част от европейската работна сила, изтъкна тя. Поколението Z  съзряват във време на непрестанни икономически и социални промени и по тази причина отдават най-голямо значение на динамиката и бързината в промяната във всичките и аспекти – политически, икономически, културни, сочат социологически изследвания.

Необходими са редица мерки, включително гъвкавост, при адаптиране на учебните програми, работната среда и условията. Специален акцент е поставен върху т. нар. „учене чрез правене“, което се изразява в дуалното образование, изтъкна Мариела Модева.

За да привлече повече млади хора в сектора, Министерството на туризма организира кампания, насочена към сътрудничество със специализираните училища по туризъм, което е ключово за решаване на проблема с кадрите. Провеждат се серия от срещи в професионалните гимназии по туризъм в страната. Сред предстоящите планове на Министерството на туризма е да подпомага провеждане на състезание за ученици в средното образование, обучаващи се в туризма. Друго важно направление на работа е сътрудничеството с висшите училища, които са гръбнакът на туризма в България, защото осигуряват 70% от кадрите в бранша, а те във фирмите от сектора са около 26 000. Асоциацията на българските туроператори и туристически агенции представи актуални тенденции на трудовия пазар и развитие на уменията в туристическия сектор в резултат на пандемията, като предложи реализирането на Пътна карта за преодоляване дефицита на работна сила, включваща комуникационна кампания, обширно проучване на дефицитите - на кадри и на умения, колаборация с Платформа за работа и работа с поколението Z - форми на образование и мотивационни програми.

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ

На днешната дата, 6 февруари. Имен ден празнуват Пламен, Пламена, Огнян, Огняна, Светлин, Светльо, Светла
IT-гигантът Dell отмени дистанционната и хибридна работа за служителите си
Д-р Спаска Фезова спечели наградата „Мениджър на дентална практика“
Финансовият министър: Над 4 млрд. лева от Бюджет 2024 г. ще бъдат прехвърлени за плащане към настоящия
Израелска тв: Тръмп гледа към Мароко и два района в Сомалия за преселване на жителите на Газа
Бил Гейтс отписа практическите шансове на Intel за възстановяване на бизнеса
Съюзниците на Украйна предупреждават Европа да не се връща към руския газ като част от мирно споразумение
Борисов защити назначенията на нови зам.-министри, били съгласувани с коалиционните партньори