Българин направи дизайна на новия Duster

Българин направи дизайна на новия Duster

Емануил Клисаров, на 37 години от София, е човекът, който направи външния дизайн на новия Dacia Duster. След много часове усилен труд, стотици скици и чертежи, автомобилът вече е в продажба, а талантливият българин е у нас. Кой е той и защо точно на него повериха дизайна на новия култов модел?

София-Виена-Ванкувър

Емануил е роден през 1980 г. в София. Мести се със семейството си във Виена през 1989 г., където живее две години. След това пътят му го отвежда в Монреал, където получава образование и се развива като дизайнер.

От хоби - вдъхновяваща професия

Eмануил Клисаров е щастлив човек, защото успява да превърне хобито си в професия. От малък обича да рисува. Спомня си, че една от първите машини, която скицирал на белия лист е ратрак, който обработва ски пистите на Витоша. Обича да рисува и самолети. Като става по-голям започва все повече и повече да прави скици на несъществуващи машини от бъдещето.

„Спомням си, че в гимназията всичките ми учебници бяха пълни с малки скици”, споделя Емануил. Именно тогава осъзнава, че може да превърне хобито си в една вдъхновяваща професия. Точно затова записва индустриален дизайн в университета в Монреал. По време на следването се включва в програма за обмен с Transportation Design, Strate College Designers, в Иси Ле Мулино, Франция, специализиран в областта на автомобилния дизайн. От тук тръгва пътят му в професията. Страстта към автомобилния дизайн го отвежда в дизайнерското студио на Citroen PSA, където изкарва четиримесечен стаж. General Motors застава зад него и му дава допълнителна увереност в следването. Дипломата му отваря много  врати. Веднага след завършването започва стаж в големия канадски производител на транспортни машини Bombardier.

Добрите му изяви бързо са забелязани и Renault го привлича в новосъздадения дизайнерски център на Dacia в Букурещ, Румъния.

Големият успех

Талантът, амбицията и добрата работа бързо налагат Емил Клисаров сред най-перспективните дизайнери. Той влиза в екипа, създал последното Renault Scenic, едни от най-смелите идеи в този модел са именно негови, което отваря широко вратите в Renault. През 2012 г. става старши дизайнер на екстериора в дизайнерския център на Renault във Франция. Там започва да разгръща потенциала си, постигайки успех след успех. Неговите скици са избрани измежду тези на 19 други дизайнери, работещи по външния вид на новия Duster.

Задачата е предизвикателна. „Беше сложно, изискването беше Duster да си остане Duster. Това означаваше, че трябваше да направим редизайн, който да не промени разпознаваемата визия на модела, която доведе до рекордни продажби. И в същото време автомобилът да има своя специфична физиономия, която отразява неповторимия му характер. Много по-лесно е да имаш свободата да направиш нещо ново. Но точно това беше и голямото творческо предизвикателство за мен и моите колеги”, разказа Емануил Клисаров.

„Имах няколко по-смели идеи, като например нов прозорец на задната врата, но не беше достатъчно дъстърско и се отказах”, спомня си той. „Автомобилният дизайн е дизайн на милиметрите, защото с минимално преместване на централната линия на колата или позицията на предния прозорец, коренно се променя излъчването”, допълва той.

Основната му цел в този, а и във всеки проект, е да развива досегашния дизайнерски език на конкретната марка Renault или Daciaи да развихря въображението си в тази своеобразна рамка. „Важно е дизайнерът да се адаптира към компанията, за която работи”, обяснява Емануил Клисаров.

Силата на екипа

„Най-важното при дизайнерите, а и във всяка професия, е екипната работа”, убеден е Емануил Клисаров. Според него това е тайната на успеха. Ежедневно той работи по няколко проекта. Един, на който той е основен дизайнер, и по няколко на свои колеги. „Всеки от нас разчита на своите колеги, затова трябва да има добър синхрон помежду ни”, казва още българският дизайнер.

Той дава конкретен пример, колко е важен екипът, с второто поколение на Duster, при чието измисляне освен той и останалите дизайнери, моделисти, инженери, счетоводители, участва и създателят на първото поколение на автомобила - монголецът Ерде Тунга.

„Процесът на създаването е дълъг. Дизайнерската работа от идеята до представянето на автомобила, обикновено е около година”, разкрива Емануил Клисаров. Той уточнява, че при концептуалните модели е много по-дълга – пет години.

„Автомобилната индустрия се движи с малки крачки. Това е така, защото инвестициите са големи и по отношение на дизайна се взимат сигурни посоки, които има най-голяма вероятност да се харесат на купувачите”, споделя Емануил Клисаров.

А колко ще получи българинът за дизайна на новия Duster, при очаквания успех на пазара? „Ще има малки бонуси. Но няма да получа процент от продажбите”, обяснява той.

Работата за Формула 1

Един от най-предизвикателните, но и най-приятни, проекти по-които е работил Емануил Клисаров напоследък е прототипът на болид във Формула 1 - R.S. Vision 2027. Всички елементи в болида са така проектирани, че фокусът да е шофьорът, разкрива част от дизайна българинът. На същата идея е подчинена и каската на пилота, която е истински шедьовър. Тя е проектирана така, че да се вижда всяка гримаса на пилота, когато ускорява, спира, изпреварва, завива.

Дизайнерът на коли пътува с метро

Като дизайнер на коли Емануил Клисаров обича да прави скици на спортни автомобили. Представя си ги кабриолети, с много мощност и дързък дизайн. Във Франция кара именно спортен автомобил, но рядко, заради трафикът. Затова дизайнерът на едни от най-разпознаваемите автомобили пътува в Париж с метро. 

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ