Китай е похарчил над $230 млрд , за да развие производството на електромобили

Китай е похарчил над $230 млрд , за да развие   производството на електромобили

Китай е похарчил 230,8 млрд. долара за повече от десетилетие, за да развие своята индустрия за електрически автомобили, гласи анализ на на базирания в САЩ Център за стратегически и международни изследвания /CSIS/, цитиран от CNBC.

Мащабът на правителствената подкрепа представлява 18,8% от общите продажби на електрически автомобили между 2009 и 2023 г., казва Скот Кенеди, попечител на китайския бизнес и икономика в /CSIS/. Той отбеляза, че съотношението на тези разходи към продажбите на електромобили е намаляло от над 40% в годините преди 2017 г. до малко над 11% през 2023 г.

Констатациите идват в момент, когато ЕС планира да наложи мита върху вноса на китайски електромобили заради използването на субсидии при производството им.

Миналия месец САЩ обявиха, че увеличават митата върху вноса на китайски електромобили до 100%.

Кенеди изтъкна, че подкрепата на Пекин за електрическите автомобили включва непарични политики, които дават предимство на местните производители на автомобили пред чуждестранните. Но той също така отбеляза, че САЩ не са създали толкова привлекателни условия като китайските за развитие на собствена електромобилна индустрия.

"Има някои изключения, но като цяло западните автомобилни производители и правителства се колебаеха и не бяха достатъчно агресивни", каза той. Преди четири години Кенеди изложи седем политически инициативи в доклад за потенциалното търговско напрежение от китайските електрически автомобили.

Държавните субсидии невинаги отиват директно за разработване на автомобили. В първите години от развитието на електромобилите в Китай Министерството на финансите съобщи, че е установило, че поне пет компании са измамили правителството с над 1 милиард юана (140 милиона долара).

Автомобилите, произведени в Китай, се възползваха и от все по-широкото навлизане на електрическите автомобили в страната, като намалиха някогашния печеливш пазар на горива за чуждестранните автомобилни производители. Конкуренцията е толкова ожесточена, че анализатори на Bank of America заявиха тази седмица, че големите американски автомобилни производители трябва да напуснат Китай и да съсредоточат ресурсите си другаде.

"Независимите автомобилни анализатори и западните автомобилни производители, с които съм разговарял, са съгласни, че китайските производители на електрически превозни средства и батерии са постигнали огромен напредък и трябва да бъдат взети на сериозно", каза Кенеди.

Но той посочи, че широката правителствена подкрепа и пазарният растеж на китайските компании за електрически превозни средства все още не са довели до значително увеличаване на печалбите.

"В една добре функционираща пазарна икономика", каза той, "фирмите по-внимателно ще преценяват инвестициите си в нови мощности, а появата на такава рязка разлика между търсенето и предлагането вероятно ще доведе до консолидация на индустрията."

Акциите на BYDе са намалели през последните 12 месеца до еквивалента на 739 долара, според анализ на CLSA за първото тримесечие. Tesla
е спаднала до 2 919 долара, сочат данните.

През последната година индустрията на електромобилите се сблъска с интензивна ценова война, като автомобилните компании или намалиха цените, или пуснаха продуктови линии с по-ниски цени.

Китайски стартъп за електрически автомобили Nio, който все още работи на загуба, заяви миналия месец, че очаква около 10 автомобилни производители да загубят позиции на китайския пазар, като останат 20-30 участници.

САЩ увеличават усилията си в подкрепа на електрическите автомобили. В Закона за намаляване на инфлацията, подписан през август 2022 г., са отделени 370 млрд. долара за насърчаване на чистите технологии.

Кенеди изтъкна, че законодателството предвижда кредит от 7500 долара за закупуване на отговарящи на условията електрически автомобили. Това е в контраст със средната китайска подкрепа за покупка на електромобил от 4600 долара през 2023 г. - което е по-малко от 13 860 долара през 2018 г.

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ