Виетнамската VinFast ще атакува световните пазари с "народен електромобил" за $9200

Виетнамската VinFast ще атакува световните пазари с народен електромобил за $9200

Виетнамският атомобилостроител VinFast, който за кратко беше третата най-скъпа автомобилна компания в света, има голям проблем - не може да продаде достатъчно много коли, съобщава Асошиейтед прес.

Неработещите фабрики "точат" пари, а финансовото здраве на фирмата е поставено на карта. След като установи, че американският пазар е "костелив орех", VinFast се надява нейната най-малка и най-евтина кола - дългият едва 3 м изцяло електрически мини-СУВ модел VF3 и струващ само 9200 долара - да стане "националната кола на Виетнам" и да спечели потребителите в Азия.

Проектирана специално за виетнамския и други азиатски пазара, VF3 има за цел да спечели "масовия потребител", посочва компанията. Тя очаква колата да се продава по-добре от предходните модели, които бяха предвидени основно за износ.

VinFast мечтаеше да влезе в лигата на големите автопроизводители, след като през миналата година започна да продава колите си в САЩ, листна акциите си на Уолстрийт в индекса "Насдак", а пазарната й оценка миналия август дори надмина тези на General Motors и Ford.

Впоследствие обаче инвеститорският ентусиазъм охладня, а акциите на компанията спаднаха под 4 долара при достигнат пик от 82,35 долара.

Строителството на голям завод VinFast в Северна Каролина на стойност от 4 милиарда долара се бави, а в Калифорния компанията изпитва правни проблеми заради катастрофа с четири жертви. Налице са и казуси около патентите, посочва Асошиейтед прес, цитирана от БТА.

Бъдещето на VinFast  обаче е важно за Виетнам, тъй като неговата компания майка - "Вингруп" (Vingroup) играе сериозна роля във виетнамската икономика като цяло. Конгломератът е създаден през 90-те години на 20 век в Украйна, отначало произвежда нудъли, а сега е навлязъл във всички възможни сфери.

През миналата година VinFast отчете загуба от 2,39 милиарда долара въпреки ръст на приходите от 90 на сто. За да ги покрие поне отчасти, наскоро компанията продаде печелившото си подразделение за недвижими имоти - Vincom Retail.

Основателят на "Вингруп" - Фам Нат Вуон, задели 1 милиард долара от личното си богатство, за да подкрепи VinFast. Други 11,4 милиарда долара за отпуснати от компанията майка, сочат данни на американската Комисия за ценни книжа и стокови борси. "Никога няма да оставим VinFast да фалира", заяви милиардерът по време на общото събрание на компанията през април, цитиран от държавни медии.

Моделът VF3 първоначално ще се продава на развиващите се пазари в Азия, където се очаква потребителите да не са толково придирчиви, колкото са в САЩ, заяви Ту Ле, основател на консултантската компания Sino Auto Insights.

С дължина от 3,1 м и ширина и височина от по 1,6 м, колата може да се промъква лесно по тесните улици на азиатските градове с пет души на борда.

Целта на VinFast е да продаде 20 000 коли от този модел във Виетнам през настоящата година, като доставките ще започнат през август. Тя вече се продава онлайн през популярния в югоизточна Азия уебсайт Shopee, като първоначалният депозит възлиза на 2000 долара. През първите три дни след пускането на колата онлайн тя е била поръчана от 27 000 души, посочват от компанията.

Много от тези потребители си купуват кола за пръв път. Дю Лин, която има собствен бизнес, казва, че тя и съпругът й искат да преминат от мотори на кола, което би било много по-удобно и сигурно по време на жегите и дъждовете, типични за региона. "Цената на VF3 е изкусителна. Но ще изчакам да видя как се държи на пътя, преди да реша дали да я купя", казва Лин.

VinFast  планира да пусне малкия електромобил на пазара във Филипините още тази години, а догодина - и в Индонезия, САЩ и Европа. През април компанията откри първия си шоуруум в Джакарта и досега успя да продаде 600 от своите СУВ модели на местни компании.

Виетнамската фирма вече навлиза и в Индия, където започна да строи свой завод.

Но и на азиатските пазари компанията среща сериозна конкуренция, най-вече от страна на китайския производител на електромобили BYD, чието производство вече е добило размах и ефективност. Само през юли BYD и планира да пусне на виетнамския пазар три модела - Atto 3, Dolphin и Seal.

Във Виетнам все пак BYD има сериозно предимство, тъй като има почти пълен монопол върху зарядните станции, които са навсякъде из страната, както и благодарение на традиционното потребителско недоверие по отношение на китайските продукти, посочва Ле Хун Хип от сингапурския изследователски институт "Юсоф Ишак".

По думите му основното предизвикателство пред компанията си остава финансовата стабилност. "Ако не могат да я постигнат още дълго време, те ще фалират", заключава експертът.

Ключови думи

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ