85% от процесите в една компания могат да бъдат роботизирани

85% от процесите в една компания могат да бъдат роботизирани

85% от типичните 900 процеса за една стандартна организация могат да бъдат автоматизирани и роботизирани. Това сподели Владимир Кънчев от Service Centrix по време на семинар за ролята на роботизацията и автоматизацията на бизнес процесите в сферата на финансите и човешките ресурси.

Service Centrix предлага услуги именно в сферата на роботизирането на процеси за други компании.

Реалните възможности на роботизацията на процеси

"Роботизирането на бизнес процесите вълнува много бизнеса, тъй като на практика роботизацията е част от 4.0 Индустриална революция, заедно с AI (изкуствения интелект). Тя ще доведе до сериозни промени в начина, по който използваме човешкия ресурс", обясни той.

Това, което позволява автоматизацията е HR специалистите да се концентрират върху оптимизацията на талантите, да мислят върху програми как да задържат служителите и да подобрят работната им среда. Роботите могат да участват и в създаването на договори по шаблони. RPA прави работата безгрешна, редуцирайки грешките до 0%.

Какво е RPA (Robotic Process Automation)?

Процесът дава възможност да се роботизират процеси като се повтарят активностите, които извършва потребителя. Идеята е да бъдат автоматизирани процеси, свързани с ръчната работа. RPA работи на софтуерна платформа, която дава възможност да се стартират различни активности чрез определени роботи. Идеята е да бъдат роботизирани процеси, които са свързани с много ръчна работа, повтарящи се еднотипни дейности и такива дейности, които са податливи на човешки грешки.

"RPA е гореща тема в настоящето. Най-бързо развиващият се софтуерен събсегмент. Разходите за RPA през 2020 година ще бъдат 2,4 милиарда долара. Организациите, които не използват RPA в следващите 5-10 години няма да бъдат конкурентноспособни на пазара. До 2021 година се очаква да има около 4 милиона такива робота. В края на 2022 година, 85% от организациите ще използват някаква форма на RPA", обясни още Кънчев.

Проучване на "Делойт" показва, че може да се подобри услужливостта на компанията с 92% и качеството на работата с 90%.

"Роботите могат да бъдат използвани за извличане на структурирани данни, да се въвеждат данни, да се попълват форми, да се извеждат данни в репорти от множество приложения. Обикновено организациите изпълняват ръчно тези дейности. С други думи всички процеси, които са базирани на правила и решения, могат да бъдат роботизирани", допълни той.

RPA има изключително бърза възвращаемост на инвестициите. В много от случаите инвестицията се възвръща за около 1 година. 

Пример: Един техник на "Lufthansa" трябва да поръча няколко хиляди части от стотици доставчици. Трябва да се избере най-ниската цена и съответно да се направи поръчка на всяка част. Това само по себе си е дълъг и труден процес, който роботът изпълнява бързо и точно вместо нас.

Платформата UiPath* дава възможност, когато роботите станат много, да бъдат управлявани на принципа, на който се управляват служителите в компанията. Но предимството на роботите е, че те работят 24/7, не се разболяват, нямат проблем с монотонната работа.

*UiPath представлява румънска компания, лидер в сегмента на роботизирането на процеси и на практика е най-бързо развиващата се компания в Централна и Източна Европа.

"На пръв поглед съществува идеята, че роботите ще накарат хората да недоволстват от тяхната работа, но в крайна сметка хората са щастливи, че роботите ги заместват в монотонната работа и те могат да отделят повече време за дейност, която не може да бъде извършвана от роботи", поясни Кънчев.

Идеята на RPA е да извадим робота от човека

"Роботите използват неинванзивна технология. Те използват текущите приложения и интерфейси. По този начин интеграцията става бързо и води до бързи и добри резултати", допълни той.

Подобряване на compliance (услужливостта) е например работата с GDPR. Налагат се изключително много глоби, свързани с изтичане на лични данни на клиенти и служители. Големият проблем с GDPR е това, че ако изтекат лични данни и компанията не е разбрала затова и те станат публично достъпни, тогава Комисията за защита на личните данни се самосезира и налага глоба. Много малко внимание се обръща на това кой до какви лични данни има достъп и как може да злоупотреби с тях. Роботизирането на работата с GDPR води до липса на грешки в обработката на данни и съответно изключва възникването на нарушения, свързани с работата с личните данни.

"Относно скалируемост и гъвкавост, роботизацията може да се скалира. Ако един робот не може да изпълни всички задачи, които са му поставени можем да включим още роботи. Ако бизнесът порасне бързо и трябва да бърза обработка на данни, могат да бъдат включени още роботи и работата да се разпредели", каза Кънчев.

Кои процеси могат да бъдат роботизирани?

Тези, които се извършват ръчно, имат ниско ниво на изключение в дефинирането на процеса и имат стандартизиран електронен вход. Информацията от роботите може да бъде извличана от документи, мейли, файлове, дори документи, които бъдат сканирани. 

"Проблемът с човешките ресурси е огромен и роботизацията дава възможност да се спестят човешки ресурси и да се работи по ефикасно. Роботите могат да вършат работата на компанията, свързана с болничните, които служителите подават. В големите организации това е много тежък процес, тъй като голяма част от тях имат хиляди болнични годишно. RPA обработва бързо данните, свързани с тях и подава нужната информация на НОИ, както и в архивите на самата компания. Болничните се сканират само от служител. От там се извличат символите. Роботът проверява различни данни, които има. Сравнява ЕГН-то, сравнява имената, за да е сигурен, че не е възникнала някаква грешка в болничния лист. Прави различни проверки, свързани с това кога служителите са били на работата, кога са се чекирали с баджовете си".

Чрез RPA могат да бъдат правени и банкови проверки на потребител, който се опитва да извърши онлайн плащане. Във финансите и счетоводството могат да бъдат роботизирани страшно много неща, които отнемат страшно много време и са податливи на човешката грешка.

Автор: Цветелин Димитров

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ