Финанси
|Компании
|Енергетика
|Икономика
|Бизнесът, който натисна бутона Reset
Lidl: Да имаш стратегия за пластмасата, която работи
Част от най-голямата верига магазини за хранителни стоки в Европа – Schwarz Gruppe, специфичен бизнес модел, широка гама от собствени марки и иновативни практики – това утвърждава Lidl на българския пазар вече повече от десет години като смарт дискаунтър, предлагащ високо качество на добра цена. Присъствието на веригата със 107 магазина в 50 града в цялата страна върви ръка за ръка с ангажимента да развива бизнеса си като компания, която подхожда честно, отговорно, с мисъл и грижа за хората и околната среда.
Грижата към природата е сред основните приоритети, залегнали в модела на отговорност, който Lidl следва. А една от ключовите теми в тази посока, върху която компанията е съсредоточила своите усилия, е намаляването на пластмасата. Голямата разлика между количествата произвеждана и количествата събирана и рециклирана пластмаса е глобален проблем. Именно той е в основата на стратегията Reset Plastic на Schwarz Gruppe, която „Лидл България“ следва последователно в унисон с концепцията за затворен жизнен цикъл на суровините – събиране, сортиране, рециклиране на пластмаса и повторната ù употреба.
Милена Драгийска, главен изпълнителен директор на „Лидл България“: Инвестираме в по-добрия живот
- В какво се изразява стратегията за намаляване на пластмасата, която „Лидл България“ следва?
- Стратегията Reset Plastic обхваща пет ключови сфери – намаляване на употребата на пластмаса, редизайн, рециклиране, премахване на пластмасов отпадък от околната среда и проучвания за иновации. Като част от тази стратегия компанията си постави няколко много ясни и конкретни цели. През 2018 г. Lidl пое ангажимента да намали съдържанието на пластмаса в опаковките на продуктите от собствените си марки с 20%, а през 2019 г. – и да направим 100% от тези опаковки максимално рециклируеми. Изпълнението и на двете цели е със срок до 2025 г. Вече 3 години за тяхното постигане много активно работим и в България, като стартирахме конкретни проекти и въведохме редица мерки в тази посока. Още през 2018 г. заедно с нашите доставчици намалихме теглото на тарелките за прясно месо собствена марка, спестявайки част от използваната за това пластмаса. През 2020 г. надградихме тази мярка с въвеждането на нови, още по-щадящи околната среда тарелки за прясно месо, направени от над 90% рециклирана пластмаса, рециклируеми и спестяващи до 16% пластмаса на опаковка.
Систематично намаляваме съдържанието на пластмаса и при бутилките на продуктите ни собствена марка. От 2018 г. до момента реализирахме подобни проекти за собствените ни марки при води, газирани напитки, оцети и препарати. Освен с по-малко пластмаса част от опаковките на продуктите са изработени от рециклирана пластмаса и са 100% рециклируеми. Такива са някои от нашите продукти за почистване, W5 например. Затова върху тях сме поставили и символа „Опаковано с грижа за природата – опаковано отговорно“. Това означава, че техните опаковки отговарят на строгите ни критерии за намалена вложена пластмаса, рециклируемост и използване на рециклиран или алтернативен устойчив материал. От 2020 г. „Лидл България“ преустанови продажбата на пластмасови изделия за еднократна употреба и ги замени с такива от рециклируеми материали. Отново миналата година за първи път представихме и иновативните спортни обувки Crivit с текстилна част от 100% рециклирана пластмаса, 25% от която е от изхвърлени пластмасови бутилки, събирани от плажове и крайбрежни райони. През 2020 и 2021 г. предложихме и първите продукти за домакинството, изработени от минимум 95% рециклирана пластмаса – кутии за съхранение, закачалки, сгъваеми касетки, кошове и легени за пране. Така клиентите ни имат по-устойчива алтернатива спрямо стандартните продукти за домакинството и чрез избора си могат да допринесат за опазването на важни ресурси.
- Има ли вече конкретни резултати от въвеждането на тези мерки?
- Най-красноречиви, когато говорим за резултати, са цифрите. Само от намаляването на теглото на тарелките за прясно месо „Лидл България“ годишно спестява над 30 тона пластмаса. А чрез систематично намаляване на съдържанието на пластмаса в бутилките на продуктите от собствена марка резултатът от 2018 г. насам са още 32 тона минус годишно. В допълнение преустановяването на продажбата на пластмасови изделия за еднократна употреба също пести около 51 тона пластмаса годишно спрямо 2017 г.
Разбира се, постигането на тези резултати не е достатъчно и за нас предстоят още доста важни стъпки в тази посока. Преди броени дни Lidl обяви две нови цели като част от стратегията Reset Plastic, а именно: до 2025 г. опаковките на продуктите собствена марка трябва да съдържат и средно 20% рециклиран материал. Другата стратегическа цел е пълното премахване на нерециклируемата черна пластмаса от опаковките на продуктите собствена марка до края на 2021 г.
Независимо от усилията, които ние като компания полагаме обаче, ефектът не е достатъчен, ако с този проблем не се ангажират всички. Затова като отговорна компания Lidl се стреми да допринася към решаването на проблема с пластмасата на всички нива – от процесите ни, които включват събиране на транспортните и вторичните опаковки, през продуктите до това да информираме клиентите си за начините да помогнат. Именно за да насочим вниманието на клиентите и обществото, стартирахме мащабна комуникационна кампания под надслов „Рециклирането има смисъл“. От една страна, чрез нея споделихме нашия пример и мерките, които прилагаме в тази посока, но най-вече искахме да покажем на потребителите, че всеки може да допринася със своите малки, но постоянни стъпки. Само така тези усилия стават истински значими и придобиват смисъл.
- Как ще убедите клиентите, че рециклирането има смисъл?
- Отговорът е ясен – със собствения си пример. Вече над 3 години в „Лидл България“ сме постоянни в усилията си за намаляване и рециклиране на пластмасата. Нещо повече – чрез информационната ни кампания ние показваме нагледно кои са необходимите инструменти, с които хората могат да помогнат. За „Лидл България“ „отговорност“ не е само понятие. Ние инвестираме в по-добрия живот и вярвам, че успяваме да превърнем нашите клиенти в наши съмишленици.
Ключови думи
|
|
Коментари
Няма въведени кометари.