Бизнесът, който натисна бутона Reset

Бизнесът, който натисна бутона Reset

Lidl: Да имаш стратегия за пластмасата, която работи

Част от най-голямата верига магазини за хранителни стоки в Европа – Schwarz Gruppe, специфичен бизнес модел, широка гама от собствени марки и иновативни практики – това утвърждава Lidl на българския пазар вече повече от десет години като смарт дискаунтър, предлагащ високо качество на добра цена. Присъствието на веригата със 107 магазина в 50 града в цялата страна върви ръка за ръка с ангажимента да развива бизнеса си като компания, която подхожда честно, отговорно, с мисъл и грижа за хората и околната среда.

Грижата към природата е сред основните приоритети, залегнали в модела на отговорност, който Lidl следва. А една от ключовите теми в тази посока, върху която компанията е съсредоточила своите усилия, е намаляването на пластмасата. Голямата разлика между количествата произвеждана и количествата събирана и рециклирана пластмаса е глобален проблем. Именно той е в основата на стратегията Reset Plastic на Schwarz Gruppe, която „Лидл България“ следва последователно в унисон с концепцията за затворен жизнен цикъл на суровините – събиране, сортиране, рециклиране на пластмаса и повторната ù употреба.

Милена Драгийска, главен изпълнителен директор на „Лидл България“: Инвестираме в по-добрия живот

- В какво се изразява стратегията за намаляване на пластмасата, която „Лидл България“ следва?

- Стратегията Reset Plastic обхваща пет ключови сфери – намаляване на употребата на пластмаса, редизайн, рециклиране, премахване на пластмасов отпадък от околната среда и проучвания за иновации. Като част от тази стратегия компанията си постави няколко много ясни и конкретни цели. През 2018 г. Lidl пое ангажимента да намали съдържанието на пластмаса в опаковките на продуктите от собствените си марки с 20%, а през 2019 г. – и да направим 100% от тези опаковки максимално рециклируеми. Изпълнението и на двете цели е със срок до 2025 г. Вече 3 години за тяхното постигане много активно работим и в България, като стартирахме конкретни проекти и въведохме редица мерки в тази посока. Още през 2018 г. заедно с нашите доставчици намалихме теглото на тарелките за прясно месо собствена марка, спестявайки част от използваната за това пластмаса. През 2020 г. надградихме тази мярка с въвеждането на нови, още по-щадящи околната среда тарелки за прясно месо, направени от над 90% рециклирана пластмаса, рециклируеми и спестяващи до 16% пластмаса на опаковка.

Систематично намаляваме съдържанието на пластмаса и при бутилките на продуктите ни собствена марка. От 2018 г. до момента реализирахме подобни проекти за собствените ни марки при води, газирани напитки, оцети и препарати. Освен с по-малко пластмаса част от опаковките на продуктите са изработени от рециклирана пластмаса и са 100% рециклируеми. Такива са някои от нашите продукти за почистване, W5 например. Затова върху тях сме поставили и символа „Опаковано с грижа за природата – опаковано отговорно“. Това означава, че техните опаковки отговарят на строгите ни критерии за намалена вложена пластмаса, рециклируемост и използване на рециклиран или алтернативен устойчив материал. От 2020 г. „Лидл България“ преустанови продажбата на пластмасови изделия за еднократна употреба и ги замени с такива от рециклируеми материали. Отново миналата година за първи път представихме и иновативните спортни обувки Crivit с текстилна част от 100% рециклирана пластмаса, 25% от която е от изхвърлени пластмасови бутилки, събирани от плажове и крайбрежни райони. През 2020 и 2021 г. предложихме и първите продукти за домакинството, изработени от минимум 95% рециклирана пластмаса – кутии за съхранение, закачалки, сгъваеми касетки, кошове и легени за пране. Така клиентите ни имат по-устойчива алтернатива спрямо стандартните продукти за домакинството и чрез избора си могат да допринесат за опазването на важни ресурси.

- Има ли вече конкретни резултати от въвеждането на тези мерки?

- Най-красноречиви, когато говорим за резултати, са цифрите. Само от намаляването на теглото на тарелките за прясно месо „Лидл България“ годишно спестява над 30 тона пластмаса. А чрез систематично намаляване на съдържанието на пластмаса в бутилките на продуктите от собствена марка резултатът от 2018 г. насам са още 32 тона минус годишно. В допълнение преустановяването на продажбата на пластмасови изделия за еднократна употреба също пести около 51 тона пластмаса годишно спрямо 2017 г.

Разбира се, постигането на тези резултати не е достатъчно и за нас предстоят още доста важни стъпки в тази посока. Преди броени дни Lidl обяви две нови цели като част от стратегията Reset Plastic, а именно: до 2025 г. опаковките на продуктите собствена марка трябва да съдържат и средно 20% рециклиран материал. Другата стратегическа цел е пълното премахване на нерециклируемата черна пластмаса от опаковките на продуктите собствена марка до края на 2021 г.

Независимо от усилията, които ние като компания полагаме обаче, ефектът не е достатъчен, ако с този проблем не се ангажират всички. Затова като отговорна компания Lidl се стреми да допринася към решаването на проблема с пластмасата на всички нива – от процесите ни, които включват събиране на транспортните и вторичните опаковки, през продуктите до това да информираме клиентите си за начините да помогнат. Именно за да насочим вниманието на клиентите и обществото, стартирахме мащабна комуникационна кампания под надслов „Рециклирането има смисъл“. От една страна, чрез нея споделихме нашия пример и мерките, които прилагаме в тази посока, но най-вече искахме да покажем на потребителите, че всеки може да допринася със своите малки, но постоянни стъпки. Само така тези усилия стават истински значими и придобиват смисъл.

- Как ще убедите клиентите, че рециклирането има смисъл?

- Отговорът е ясен – със собствения си пример. Вече над 3 години в „Лидл България“ сме постоянни в усилията си за намаляване и рециклиране на пластмасата. Нещо повече – чрез информационната ни кампания ние показваме нагледно кои са необходимите инструменти, с които хората могат да помогнат. За „Лидл България“ „отговорност“ не е само понятие. Ние инвестираме в по-добрия живот и вярвам, че успяваме да превърнем нашите клиенти в наши съмишленици.

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ

Разкрития: Агенти на разузнаването Мосад са подготвяли сухопътна операция в в Катар
Вдовицата на застреляния Чарли Кърк: Ще продължа делото му!
Желязков: Този вот на недоверие е алманах на всички проблеми в съдебната система
Посланически скандал: Лейбъристки депутат обвини Киър Стармър, че не е годен за премиер
Fitch понижи кредитния рейтинг на Франция до A+
El Nacional: Зинедин Зидан ще води националния отбор по футбол на Франция след Световното през 2026 г.
Тръмп призова страните от НАТО да спрат да купуват руски петрол, за да наложи санкции
Аржентина заплаши с мерки срещу добива на петрол на Фолклeндските острови от израелска компания