Финанси
|Компании
|Енергетика
|Икономика
|"Един пояс, един път" - цели, поддръжници и разходи
Инициативата "Един пояс, един път" е най-амбициозният геополитически и икономически проект на президента на Китай Си Цзинпин. Очаква се Рим да подпише споразумение за присъединяването си към нея при посещението в Италия на Си Цзинпин от 22 до 24 март. ДПА представя проекта.
Инициативата
Инициативата, която бе предложена от Си в края на 2013 година, цели да създаде търговска и инфраструктурна мрежа, която да свърза по-добре Китай със страните в Централна Азия, Югоизточна Азия, Европа, Близкия изток и Африка. "Поясът" означава сухопътен транспорт и търговски пътища, а "пътят" - морски връзки между пристанищата.
Китай иска конкретно да установи партньорства с другите страни за изграждането на пристанища, железопътни линии и електроцентрали, както и да засили връзките чрез образователен, научноизследователски и културен обмен.
Целите на Китай
От една страна Китай иска да разшири влиянието си върху съседите си чрез "инфраструктурна дипломация", твърдят наблюдатели. От друга обаче, Пекин се нуждае от схема за решаването на неотложни вътрешноикономически проблеми. Един от тях е подпомагането на по-слабо развитите провинции, за да настигнат богатото крайбрежие и да улеснят износа, тъй като той подобрява промишлеността.
Оценка на разходите
Китай е инвестирал 150 милиарда долара, за да субсидира инициативата, като общата сума ще надхвърли 1 трилион долара.
Кой подкрепя инициативата и кой не?
Досега инициативата получи подкрепа основно от централноазиатските, югоизточноазиатските, африканските и източноевропейските страни.
Лидерите на страните в Западна Европа и Източна Азия критикуваха липсата на структура в инициативата и изразиха тревога във връзка с прозрачността, публичните търгове и международните стандарти за социална защита и опазване на околната среда. Критиките нараснаха, след като миналата година Шри Ланка трябваше да предаде едно от пристанищата си на Китай, след като не можа да плати дълга си. Малайзия също се отдръпна от схемата поради страха от дълговата тежест.
Въпреки това Италия може да се разграничи от другите западноевропейски страни, подписвайки споразумение за присъединяване към инициативата. Очаква се това да стане при посещението в Италия на китайския президент Си Цзинпин от 22 до 24 март.
График
Инициативата няма ясен график. Някои проекти от "Един пояс, един път" като икономическия коридор между Китай и Пакистан са започнати преди десетилетия, а впоследствие са били прикрепени към плана. Други проекти са били завършени през последните години или са в процес на планиране.
Ключови думи
|
|
Коментари
Няма въведени кометари.