Година на промени

Година на промени

Последните месеци Mastercard бе една от компаниите, която алармира за  критични проблеми, свързани с бъдещето на планетата  – опазването на биоразнообразието, замърсяването, дефорестацията, изчезването на жизненонеобходими за цялата екосистема животински видове

НУЛЕВИ ЕМИСИИ, КЛИМАТ И СВЕТОВНИ ГОРИ

Светът вече е по-свързан от всякога, факт, който бе подсилен от пандемията. Този домино ефект разкри добре последиците от Covid кризата и навлизането в нова. Накара ни да се огледаме изключително в страната си, града си, квартала си, защото изведнъж бяхме „затворени“ там. Време е за възстановяване и създаване на икономика и общество, които работят за всички нас. През 2021 г. Mastercard се фокусира изключително върху ангажимента за създаване на по-устойчива и приобщаваща дигитална икономика и обещание да достигнем нулеви нетни емисии до 2050 г.

Насочихме прожекторите към голямата дупка в екосистемата на планетата, която спешно трябва да бъде възстановена – дефорестацията води до огромни проблеми, които се отразяват на всяко живо същество по света. Така бе създадена Priceless Planet Coalition – програма за засаждане на над 100 млн. дървета до 2025 г. Тя използва модел за възстановяване на горите, посветен не само на засаждането, но и на повторното отглеждане на гори в географски райони с най-голям потенциал за положително въздействие върху климата, общността и биоразнообразието, като Австралия, Бразилия и Кения.

С всяка трансакция нашите 4 млн. български картодържатели се включиха в глобалната инициатива Priceless Planet, с която страната ни ще допринесе през 2021 г. за засаждане на 20 хил. дървета в най-пострадалите от дефорестация райони в света.

 „ВИСОКИ СИНИ ПЛАНИНИ, РЕКИ И ЗЛАТНИ РАВНИНИ“ 

Винаги сме се старали да обърнем специално внимание и на локалните проблеми, да се съюзим с най-добрите местни организации и да работим концентрирано за подпомагане и на най-малките местни общности. Една година след като стартирахме нашия ангажимент, е време за отчет, оценка и стратегия за устойчивост, защото тепърва започваме.

Денят на Земята 2021 отбелязахме по незабравим, но съкрушителен начин и поставихме началото на „Зелената Мрежа“ на Mastercard – редица от каузи за устойчиво развитие и опазване на природното богатство на България, въвличащи нашите партньори, банки, технологични компании, неправителствени и образователни организации и картодръжатели в името на реална промяна.

Поканихме известни личности, за да ги превърнем в посланици на един важен разказ – този за бъдещето на човешкия вид и кулинарните приключения, ако пчелите изчезнат. По данни на „Грийнпийс“ смъртността в пчелните семейства в Европа е около 20%, а в България през 2021 г. фермери от Добруджа и Родопите споделят за над 70% необяснимо измиране на пчелните им семейства. Съществуването на над 4 хил. зеленчука зависи от съществената „работа“ на опрашителите. Плодовитостта на растенията, с които се изхранваме, ще намалее със 75%, ако пчелите загинат.

Вярваме в иновациите и техния потенциал да решават проблеми. Затова подкрепихме Pollenity – иновативен стартъп, който създава роботчета за кошери и marketplace, за да помага на производителите на истински пчелен мед, а с това и на популацията на пчелите у нас. Осиновихме 15 кошера от името на нашите партньори и картодържатели, което допринася за спасяването на над 40 млн. пчели и 30 малки производители на мед у нас.

Замърсяването на река Струма е страховита емблема за обема на отпадъците и в какво се превръщат българските речни корита. Подкрепихме дълго и професионално разработвания проект на harmonica за въвличане на десетки доброволци в района на Кюстендил, които почистиха над 4 км от реката, събрахме над 1200 чувала с боклук и 600 кг пластмаса бяха върнати на вторични суровини за рециклиране.

Заедно с партньорите ни от Банка ДСК, ландшафтни архитекти и софтуерни инженери помогнахме за разработването на дигиталното приложение „ЕдноДърво“ за картотекиране на дървета в София. Платформата е фокусирана именно върху дърветата, като изключително ценен природен ресурс в урбанизираните територии, а в картотекирането се включиха над 600 потребители, 300 доброволци и бяха отбелязани над 13 хил. дървета.

КАРТИ-ПОСЛАНИЯ

Но да се върнем към домино ефекта – замърсяването и обезлесяването са предпоставка за изчезването на редица животински видове. Според доклада „Жива планета“ на WWF за последните 50 години сме загубили 68% от биоразнообразието по света. Тези ужасяващи данни ни карат да обърнем изключително внимание на животните в нашите инициативи.

Създадохме дарителска дебитна и gift „Мечешка карта“, част от стратегическата програма на „WWF България“ и iCard „Заедно за дивата природа“.

[[{"fid":"386990","view_mode":"default","fields":{"format":"default","alignment":"","field_file_image_alt_text[und][0][value]":false,"field_file_image_title_text[und][0][value]":false},"link_text":null,"type":"media","field_deltas":{"1":{"format":"default","alignment":"","field_file_image_alt_text[und][0][value]":false,"field_file_image_title_text[und][0][value]":false}},"attributes":{"height":627,"width":1200,"class":"media-element file-default","data-delta":"1"}}]]Тя подпомага каузите на WWF в България, като работата на терен с кафявите мечки и мечета, застрашени от изчезване. iCard и Mastercard даряват таксата за обслужването и на организацията. Продуктите могат да бъдат само виртуални, а физическите им пластики са от рециклирани материали – бъдещето на продуктите в нашия бизнес.

През 2022 г. милионите картодържатели на Банка ДСК в България ще имат възможност да направят една малка самостоятелна крачка, която ще бъде умножена от всеки друг клиент, който я направи. На новите дебитни карти Mastercard от Банка ДСК, от които ни гледа лемур, пише „Докато тази карта изтече, много застрашени видове могат да изчезнат“. За всяка издадена карта Mastercard Wildlife Impact Банка ДСК и Mastercard ще дарят 1 долар на Conservation International, за да помогнат за опазването и възстановяването на местообитанията на над 2 хил. критично застрашени видове, в това число африкански горски слон, черно-бял гривест лемур, жълтоопашата вълнеста маймуна и панголин.

Аз съм Ваня, имам 3 деца и виждам тяхното бъдеще в свързан свят, където човечеството се обединява за добра промяна, а отвъд технологията виждам страстта на човека, желанието му да живее добре. Вярвам, че това желание е достатъчно силно, за да започнем да се грижим за планетата, както се грижим за дома си. 

Автор: Ваня Манова, мениджър на Mastercard за България, Северна Македония, Албания и Косово. Текстът е публикуван в бр. 12/2021 на сп. "Мениджър"

 

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ