Втората Covid-вълна попари икономическите и потребителските нагласи

Втората Covid-вълна попари икономическите и потребителските нагласи

Икономическите и потребителски нагласи в ЕС, Еврозоната и в България се влошиха рязко през ноември под въздействието на втората вълна на Covid-19, която заля стария континент. Това показва последното проучване на Европейската комисия.

Индексът, измерващ икономическото доверие в рамките на ЕС, се влоши през ноември за пръв път осем месеца насам, достигайки 86,6 пункта спрямо 90,2 пункта през октомври. Това е най-ниското ниво на индекса от юли.

Аналогичният показател на икономическите нагласи в България пък спадна през ноември до 76,9 пункта от 79,0 пункта през октомври. Това представлява влошаване на бизнес нагласите в нашата страната за втори пореден месец и най-ниско ниво на индекса от август насам. Индексът на потребителското доверие в България пък се влоши през ноември до -31,0 пункта от -29,1 пункта през октомври, достигайки най-ниско ниво от юни.

Подобно на проучването за целия ЕС, през ноември се отчита влошаване на нагласите във всички по-важни сектори на българската икономика. В това число - сферата на услугите (спад на съответния индекс до -8,9 от -11,6 пункта през октомври) и в търговията на дребно (до -4,1 от +3,5 пункта месец по-рано), като в строителството спадът е по-сдържан (до -11,2 от -9,6 пункта). Единствено в промишлеността дори се отчита известно подобрение (до -11,8 пункта през ноември от -12,1 през октомври).

"След частичното възстановяване на потребителските и бизнес нагласите между май и септември и колебанията през октомври, спадът през ноември е първият след драматичното влошаване при първата вълна на коронавирусната пандемия през пролетта", се казва в доклада на Европейската комисия.

Влошаване на нагласите има във всички водещи икономически сектори - промишлеността, сферата на услугите, търговията на дребно и строителството, като най-сериозни са спадовете в сектора на услугите и при търговията на дребно с оглед на факта, че именно те са засегнати най-силно от въведените нови строги противоепидемични мерки в цяла Европа.

Втората вълна на COVID-19 и последвалите я нови локдауни се отразяват доста негативно и на потребителските нагласи, като съответният индекс за еврозоната се понижи през ноември до -17,6 от -15,5 пунктa през октомври, а за целия ЕС - до -18,7 от -16,5 пункта, като и двата индекса достигнаха най-ниски нива от месец май насам.

  • В същото време индексът, измерващ очакванията за заетостта и трудовия пазар, също бележи понижение в рамките на целия ЕС (до 87,2 от 90,5) и в частност на еврозоната (до 86,6 от 89,9), а за България - до 99,1 пункта през ноември от 100,2 пункта месец по-рано.
Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ