Финанси
|Компании
|Енергетика
|Икономика
|Искаме да превърнем летище София в пример за успех
7 международни финансови институции подкрепят проекта за модернизация на летището, вече сме мобилизирали над 900 млн. лв., които да бъдат инвестирани сега, въпреки кризата, споделя Марко Росо, директор глобално бизнес развитие и партньор в „Meridiam“, член на Надзорния съвет на SOF Connect
- Какви са плановете ви за развитие на летище София и кога реално ще ги стартирате?
- Още в първите 1–2 години след влизането в сила на концесионния договор, което трябва да се случи тази година, ще се съсредоточим върху належащите дейности и подобрения, за да повишим качеството на летището както от оперативна, така и от търговска гледна точка. Следващите месеци и години ще бъдат от решаващо значение за запазване и засилване на позицията на водещо летище в региона, в контекста на дълбоката криза в авиационната индустрия. След това постепенно ще пристъпим към редица допълнителни важни инвестиции, свързани най-вече модернизациятa и разширяването му. Ангажираме се да инвестираме 624 млн. евро, като повече от 1/3 от тях ще бъдат вложени още през първите 10 години, което включва и изграждането на Терминал
- Има ли вече ясно заявен инвеститорски интерес към този проект?
- Проектът ще се финансира чрез комбинация от заем от банки и собствен капитал на акционери на SOF Connect. Вече сме мобилизирали повече от 900 млн. лв., които да бъдат инвестирани в летището сега въпреки предизвикателствата, породени от кризата. 7 международни финансови институции, публични банки, както и големи европейски банки, подкрепят проекта. Това ще позволи да се поддържа летището, което е на загуба в условията на продължаващата пандемична криза, да се подобри качеството на обслужване и инфраструктурата и да се плати първоначалното концесионно възнаграждение от 660 млн. лв.
- Авиоиндустрията е сред секторите, които понасят най-големи щети от covid – кризата. Каква е вашата оценка на ситуацията, включително и по отношение на Летище София
- Авиационната индустрия изживява най-острата криза в историята си. Съвсем естествено, при Летище София също има криза в трафика, като ситуацията се влошава през цялата 2020 г. и от началото на новата година досега. Трафикът е намалял от 7,1 млн. пътници през 2019 г. до само 2,9 млн. пътници през 2020 г. , което е спад с 59%, като особено през декември 2020 г. в сравнение с декември 2019 г. спадът е още по-голям и възлиза на 73%. Според Международния съвет на летищата (ACI Europe) европейската авиационна индустрия е достигнала нивата на въздушен трафик от 1995 г., което показва, че пандемията е причинила връщане назад с 25 години.
- Как ще коментирате появилите се твърдения в публичното пространство за договорено опрощаване на концесионните такси, дължими за първите 10 години от срока на концесията?
- Преди всичко бихме искали да стане ясно, че става дума за договорено ребалансиране на концесията – в случая отлагане на плащане, а не опрощаване, отмяна или някакъв вид услуга. SOF Connect потвърждава всички свои ангажименти, включително и плащането на концесионните такси. Ребалансирането е в съответствие с разпоредбите в концесионния договор, предназначени да осигурят стабилност и оцеляване на летището при такива екстремни условия, каквато е сегашната тежка и продължителна криза, и води до запазването на всички основни ползи за българската държава. SOF Connect ще поеме 80% от отрицателното въздействие на пандемията и само за сравнение – без концесията тази тежест щеше изцяло да е отговорност на държавата. Ще изплатим първоначалното концесионно възнаграждение в размер на 660 млн. лв. (с включен ДДС). Това е 4 пъти повече от общо платеното от летището към държавата през последните 20 години. Плащането на годишните концесионни възнаграждения по време на концесията се запазва, като само се отлагат за първите 10 години, без да се анулират. Това се прави, за да се възстанови икономическият баланс на концесията, което осигурява и нейната стабилност. Не е ли гарантирана тази стабилност и финансова устойчивост, никоя местна или международна банка, институция не би финансирала ново развитие и разширяване на летището по време на най-лошата авиационна криза в историята. Вярваме и сме отдадени на този проект, защото искаме да превърнем летище София в пример за успех. В името на страната, на нейното развитие, на нейната авиационна индустрия.
- Освен Летище София какво още включва инвестиционното портфолио на мажоритарния акционер в SOF Connect, Meridiam?
- Meridiam е независима инвестиционна компания съгласно френското законодателство, инвестираща в цяла Европа и в световен мащаб. Тя е специализирана в разработването, финансирането и управлението на дългосрочни и устойчиви обществени инфраструктурни проекти.
Имаме 90 проекта в 26 държави и 67 милиарда евро инвестиран капитал. Това, което е уникално за Meridiam е, че инвестираме в дългосрочен план (никога не сме продали инвестиция) със силен фокус върху генериране на положително въздействие върху околната среда, социалните и управленските дейности.
Сред инвестициите на Meridiam е например централния терминал на летище LaGuardia в Ню Йорк, където въпреки Covid кризата успяхме да завършим най-модерния терминал в Ню Йорк, който обслужва нуждите на цялата страна. Сред инвестиционните ни проекти са и мрежи от магистрали в Германия и 300 км високоскоростна железопътна линия във Франция.
Автор: Нина Павлова. Интервюто е публикувано в брой 03/ 21 на сп. „Мениджър“, който е на пазара.
Ключови думи
|
|
Коментари
Няма въведени кометари.