Иван Георгиев, "Кауфланд България": Очакваме през 2022 г. инфлацията да се нормализира

Иван Георгиев, Кауфланд България: Очакваме през 2022 г. инфлацията да се нормализира

„Kaufland България“ успя  да запази ролята си на  стабилен партньор  за българските клиенти, казва Иван Георгиев, финансов директор и член на УС на компанията

- Каква беше изминалата финансова година за Kaufland в сравнение с предходната и какви са прогнозите ви за 2022 г.?

- Въпреки предизвикателствата, свързани с пандемията от Covid-19, и сложната политическа обстановка в страната „Kaufland България“ успя да запази ролята си на стабилен партньор за българските клиенти, производители и доставчици. Доскоро прогнозите на анализаторите за 2022 г. бяха за спад в инфлацията, стабилизиране на веригите за доставка и възстановяване на производствените обеми в Китай. Но появата на нови щамове на Covid-19 и покачващите се цени на електроенергията и на горивата отново ни поставиха в ситуация, в която трудно прогнозираме каква ще бъде 2022 г. Със сигурност ще е още по-динамична, но в същото време предизвикателствата през последните две години ни научиха да реагираме в най-критичните ситуации. Адаптирахме процеси и системи, за да сме още по-подготвени за всякакви сценарии, и затова вярвам, че въпреки всичко компанията ни ще остане стабилна.

- Как се отразява инфлацията на цените на продуктите в магазинната мрежа? С колко са се повишили цените за крайните потребители?

- Покачването на цените на електроенергията и на горивата логично води до повишаване на производствените и транспортните разходи, а това от своя страна – до повишаване на крайните цени. Очакванията са, че ситуацията ще се стабилизира с нормализирането на цените на електроенергията и горивата и с възстановяване на веригите за доставка, като силно се надявам да сме свидетели на такова стабилизиране до края на първото тримесечие на 2022 г.

- Икономистите предупреждават за задълбочаване на инфлацията и предстояща рецесия? Как това ще се отрази на хората, имайки предвид покупателната им възможност? Отчитате ли свито потребление на определени продукти и на кои?

- Предвижданията на водещи анализатори са, че през 2022 г. инфлацията ще се върне към нормалните си нива. В последните месеци наблюдаваме подобни сигнали за стабилизиране на инфлацията и от страна на централните банки. Съвсем логично в ситуация на инфлация и рецесия потреблението се свива. Такова е поведението на потребителите по принцип в ситуации на криза и несигурност. Наблюдавахме го и в първите седмици на пандемията. В такива ситуации хората първо се отказват от по-скъпите продукти, нишови и луксозни стоки и започват да купуват предимно неща от първа необходимост. Но да се надяваме, че подобни негативни прогнози няма да се оправдаят.

- Как ви се отразява кризата с нарушената верига за доставки? Кога по ваша прогноза ще се разреши проблемът? Отразява ли се той на крайните потребители и как? Ако има проблем, как го компенсирате?

- За момента веригите на доставка в Европа са стабилни. Известно е, че затрудненията са при доставките от Азия. Предизвикателствата се дължат както на липсата на производствен капацитет в Азия, така и на удължените срокове за доставка от континента. При нас в Kaufland продукти от Азия има основно в категория „Нехранителни стоки“, но успяваме да предотвратим недостиг на стоки в нея и да бъдем добре подготвени за коледните и новогодишните празници. Досега винаги сме доказвали, че в ритейла имаме механизми за реакция и справяне в сложни ситуации. Спомнете си началото на епидемията.  Тогава България беше сред страните в Европа, в които не се стигна до празни рафтове и недостиг на продукти – сцени, които наблюдавахме във водещи европейски държави. Това се дължи на усилията, гъвкавостта и работата на всички компании от този сектор у нас.

Антоанета Василева. Текстът е от брой 12/2021 на сп. "Мениджър"

 

 

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ