Нови пазари за „Алкомет“

Нови пазари за „Алкомет“

С инвестиционен проект за 13,5 млн. лв. имаме потенциал да се превърнем в надежден доставчик за автомобилния сектор, казва Нели Тончева, търговски директор на компанията. Производителят на алуминиеви продукти модернизира цеховете си с ново технологично оборудване, което ще позволи висока производителност

- Какви са свързаните с панде­мията предизвикателства в сектора, в който „Алкомет“ оперира?

- Пандемията оказва значително въздействие върху света и всички сектори на глобалната икономика. Алуминиевата индустрия е в тясна зависимост от състоянието на автомобилостроенето, строителството, машиностроенето. Всички те бяха сериозно засегнати, като им се наложи да редуцират обема на производство, да съкращават персонал, загубиха позиция и потенциал. Има и сектори, които се повлияха позитивно от създалата се ситуация на пазара – например опаковъчната индустрия, където консумацията на повече пакетирани храни и напитки увеличи значително потреблението на алуминиеви фолиа.

- Как отговорихте на предизвикателствата в краткосрочен план и какви са дългосрочните стратегии, с които ще продължите развитието на компанията?

- За да се запази конкуренто­способността на компанията, в краткосрочен аспект се предприеха мерки за намаляване на разходите, разширяване на пазарите и разработване и усвояване на нови изделия и продукти, намаляващи риска от извънредната ситуация. 

Дългосрочните стратегии са свързани с инвестиции в технологии и оборудване, автоматизиране на процесите, ускоряване на бизнес дигитализацията, повишаване на уменията на служителите, предвиждане на нуждите на клиентите. „Алкомет“ е в процес на приключване на голям инвестиционен проект на стойност 42 млн. евро, в който бяха модернизирани и трите основни цеха на завода. В Леярния цех започна работа нова линия за непрекъснато леене, в Пресовия цех – 2500 т преса на германския производител SMS за екструдиране на алуминиеви профили, а във Валцовия цех – студеновалцов стан с възможности за валцоване на лента с ширина до 2,2 м, пак на SMS. Това са съоръжения, отговарящи на последните технологични разработки на водещи фирми и гарантиращи висока производителност и качество на изделията.

- Наскоро „Алкомет“ получи сертификат, който позволява на компанията да работи за водещи автомобилни производители. Как това ще се отрази на инвестиционните ви проекти и на заетостта в района, в който оперирате?

- Автомобилният сектор представлява сериозно предизвикателство за всеки доставчик. Той е един от основните двигатели на съвременната икономика и същевременно е един от пазарите с най-високи темпове на растеж в потреблението на алуминиеви продукти. Тенденцията към олекотяване на автомобилите с цел оптимизиране на разхода на гориво и намаляване на въглеродните емисии налага използването на алуминиеви изделия в каросерията, ходовата част, акумулаторните батерии и други компоненти.

Мащабната инвестиционна програма, която „Алкомет“ реализира през последните две години, внедрявайки най-високотехнологично оборудване, е предпоставка да насочим интереса си към този пазар. За да отговори на изискванията на автомобилните компании и на техните поддоставчици, „Алкомет“ се сертифицира по стандарта IATF 16949:2016. Първите договори вече са факт. За да осигурим тяхното изпълнение, в ход е нов инвестиционен проект в размер на 13,5 млн. лв., с финализирането на който ще имаме потенциал на надежден доставчик за автомобилния сектор.  Със сигурност новият цех за механична обработка на алуминиеви профили ще създаде възможност за професионална реализация на много специалисти от региона.

- Търговските войни и икономическата несигурност в световен план как влияят на вашето развитие и как планирате да минимизирате евентуални загуби и особено тези, свързани с позициите ви на американския пазар?

- Пазарът и секторът ни са доста динамични и се влияят от политическите  решения и от международното положение. Последната промяна на правилата на пазара бе предизвикана от президента на САЩ Доналд Тръмп и неговата администрация. Това стана с  налагането на тарифни бариери на американските пазари за китайските производители.

Търговската война между САЩ и Китай предизвика ответна реакция в Турция, Бразилия, Мексико, Индия, Виетнам, които също наложиха санкции за стоки с китайски произход. Тези промени логично насочиха китайските производители на алуминиеви изделия към европейския пазар. Тяхното агресивно и нелоялно поведение предизвика европейската индустрия да предложи на ЕK да започне няколко антидъмпингови  процедури, касаещи алуминиевите профили, листа, ленти и фолиа. Очакваме в скоро време всички те да приключат успешно и въведените мерки да защитят местните производители от риска, при който оперираме в момента.

Администрацията на САЩ въведе санкции и на европейските производители на алуминиеви изделия, но въпреки това усилията на „Алкомет“ да се наложи на американския пазар дават резултати. Това е най-бързо развиващият се за нас пазар понастоящем и с потенциал за допълнителна реализация.

- С какви ангажименти към служителите и общността е свързано устойчивото развитие на компанията?

- Основните ангажименти на ръководството на „Алкомет“ за устойчиво развитие на компанията са насочени в няколко основни направления:

  • Защита на околната среда и намаляване на вредните ефекти чрез прилагане на най-добрите налични техники и мерки, участие в проекти, свързани с възобновяема енергия, енергийна ефективност, рециклиране, подчинени на модела на Кръговата икономика и Зелената сделка.
  •  Социална политика, осигуряваща безопасна и здравословна среда за всички служители, както и тяхното личностно развитие и информираност.
  • Управление, осигуряващо непрекъснат стремеж към създаване на по-висока икономическа стойност при спазване на етичните ценности и законодателството, защита правата на човека и осигуряване на равни възможности на служителите.

Част от целите на компанията по отношение на корпоративната социална отговорност са повишаване на заетостта сред местното население, ефективно подпомагане на образователни, медицински, културни, социални и други институции, подкрепа на благотворителни и дарителски организации. За служителите е осигурено ежегодно участие в семинари, обучения и курсове за  одобряване на квалификацията и уменията, като през настоящата година основно те бяха в онлайн формат.

[[{"fid":"363535","view_mode":"default","fields":{"format":"default","alignment":"","field_file_image_alt_text[und][0][value]":false,"field_file_image_title_text[und][0][value]":false},"link_text":null,"type":"media","field_deltas":{"1":{"format":"default","alignment":"","field_file_image_alt_text[und][0][value]":false,"field_file_image_title_text[und][0][value]":false}},"attributes":{"height":435,"width":701,"class":"media-element file-default","data-delta":"1"}}]]

 

„Алкомет“ АД е сред водещите производители на алуминиеви продукти на Балканите. Има три основни производствени цеха – леярен, валцов и пресов. Компанията предлага широка гама от алуминиеви полуфабрикати – домакинско, обмазано, техническо и опаковъчно фолио, финсток, алуминиеви листа и ленти, стандартни и профили по чертеж на клиента. „Алкомет“ е сред най- големите износители у нас – 95% от продукцията се изнася в САЩ и Европа, където най-големите пазари са Германия, Италия, Полша и Испания.

Диана Пенчева. Интервюто е публикувано в новия брой на списание „Мениджър“, който е на пазара

Ключови думи

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ