Финанси
|Компании
|Енергетика
|Икономика
|От "ИКЕА" до "ИДЕЯ": Излизането на западните марки от Русия отваря ниша за подражатели
Напускането на много от най-големите световни марки на руския пазар в знак на протест срещу нахлуването на Москва в Украйна създаде маркетингова ниша за местни компании, подаващи заявки за патенти за поразително сходни лога, съобщи японският бизнес всекидневник "Никей", цитиран от БТА.
Най-популярният пример, обиколил социалните мрежи е имитацията на логото на Макдоналдс. Руска компания за консерви подаде молба да регистрира търговска марка за новата си верига за бързо хранене "Чичо Ваня". Логото наподобява златните арки на ресторантите на "Макдоналдс" (McDonald's), но обърнати настрани.
Американската верига за хамбургери обяви на 8 март, че временно ще затвори всичките си 850 обекта в Русия в отговор на инвазията на Москва.
Дългите опашки, които се образуваха пред заведенията скоро след това, подсказваха, че много руснаци не биха желали да ги видят затворени.
И все пак Русия се опитва да постави патриотичен оттенък на "новото" лого - името на веригата идва от заглавието на пиеса на руския литературен класик Антон Чехов.
На 10 март Вячеслав Володин, председател на Думата (долната камара на руския парламент) и приближен до президента Владимир Путин, каза: "От утре на тези обекти трябва да имаме не "Макдоналдс", а "Чичо Ваня". Изглежда, че този коментар е вдъхновил подаването на заявка за търговска марка, отбелязва вестникът.
Имитациите не свършват с "Макдоналдс".
На 21 март беше подадено заявление за регистриране на търговска марка за руски търговец на дребно на мебели, наречен "ИДЕЯ" (IDEA). Логото на компанията - името й в жълт овал на син фон, поразително наподобява на това на шведския мебелен гигант "ИКЕА" (IKEA), която по-рано заяви, че ще спре операциите си в Русия.
Дизайнерът, подал заявлението, каза, че новата компания ще може напълно да задоволи търсенето на мебели на руския пазар след напускането на "ИКЕА", според РИА Новости. Според някои коментари обаче има малка вероятност търговската марка да бъде одобрена, тъй като цветовете напомнят за националния флаг на Украйна.
Новата руска социална мрежа "Росграм" (Rossgram) не само има име, подобно на американския си конкурент "Инстаграм" (Instagram), който е изключително популярен в Русия, но и цветовете на логото също са почти същите. Хората, запознати с приложението, го описват като "клонинг" на "Инстаграм", който позволява на потребителите, включително руски високопоставени лица, до голяма степен да прехвърлят акаунтите си от "Инстаграм".
Американската компания "Мета" (Meta), собственик на платформите "Инстаграм" и "Фейсбук" (Facebook), смекчи правилата си, за да позволи публикации с насилствено съдържание, призоваващи към смърт на руските нашественици. В отговор руският комуникационен регулатор "Роскомнадзор" блокира достъпа до "Инстаграм" на 14 март.
Зад тези имитиращи марки се крият заплахите на руското правителство да обмисли изземване на активи на чуждестранни марки, които спират операции или се изтеглят от страната, отбелязва "Никей". Според изданието местните компании може би смятат, че имат шанс да придобият управлението на такива активи, ако успеят да привлекат клиентите на западните марки.
Руското правителство ще настоява да се "въведе външно управление и след това предприятията да бъдат прехвърлени на тези, които действително искат да работят", каза Путин на 10 март и допълни, че има достатъчно правни и пазарни инструменти за това.
Тече и процес на опити на присвояване на чужди марки от руски фирми, които искат да произвеждат собствена продукция под различни световни брандове, които напуснаха пазара или спряха дейността си в страната през последния месец, съобщава руското бизнес издание РБК.
Местни компании вече са подали заявки до Роспатент за регистрация на съответните търговски марки. Сред лейбълите, за които претендират руски бизнесмени, са Audi, Dior, Visa, Levi's, Shiseido, Clarins и десетки други. Общо от средата на март 2022 г. в Роспатент са подадени повече от 50 такива заявления, пише изданието като се позовава на информация от ведомството. Голяма част от тях (37 броя) идват по линия на две компании "Смарт Бюти" и фармацевтичната "Биотекфарм-М", сочи справка в онлайн системата на ведомстовото. Акционери и в двете фирми са Вадим Рябченко и Александър Герщайн.
Юристи в областта на патентното право коментират, че почти няма шанс руският бизнес да регистрира като свои тези марки. В Русия не е преустановено действието на Мадридската система за регистриране на търговски марки, която дава защита на собствениците им срещу подобни вмешателства. По действащото законодателство няма и възможност за регистрация на имитиращи брандове, ако в страната вече е регистриран оригиналът.
В съдебните битки за нарушаване на правата на търговска марка, ключов въпрос е дали потребителите бъркат оригиналната марка и копията, казва в коментар за "Никей" и Кийоши Курихара, адвокат и консултант по интелектуална собственост.
Според експерта е малко вероятно марките, които напуснаха Русия, да заведат дела в страната за нарушаване на търговските си права.
|
|
Коментари
Няма въведени кометари.