Финанси
|Компании
|Енергетика
|Икономика
|Пивоварният сектор със сериозен принос за икономиката
Над 81 милиона лева е приносът на пивоварния сектор от акцизи за бира през изминалата година, по данни на Агенция Митници. Това е с 4 милиона лева повече в сравнение с 2015 г., отчете Съюзът на пивоварите в България /СПБ/ на годишното си Общо събрание.
Постъпленията от акциз за бира през 2016 г. са с 5% повече спрямо 2015 г. Приходите от ДДС са 60 млн. лева.
Членовете на Съюза на пивоварите в България (СПБ) общо са реализирали 5 181 000 хектолитра бира през 2016 г., което е с 2,5 на сто повече от продажбите им през 2015 г.
Секторът отбелязва устойчиви нива на заетост и остава отдаден на социалните си инициативи сред които кампанията "Спортът е по-добрият начин децата да пораснат", развитието на система за саморегулация на търговските комуникации и изпълнението на общоевропейския доброволен ангажимент на индустрията за представяне на енергийната стойност и хранителното съдържанието на марките бира.
Пивоварите отбелязват също така активен инвестиционен процес, ръст в продажбите на бира, устойчива работната заетост, силни информационни кампании в подкрепа на модерната бирена култура, изпълнени ангажименти за социална отговорност и защита на потребителите. През 2016 г. капиталовите инвестиции на всички членове на Съюза са близо 43 милиона лева. Парите са вложени в модернизиране и изграждане на нови производствени, складови и лабораторни помещения, финализиране окомплектоването на инсталации за анаеробно пречистване на отпадни води, изграждане на климатизационни системи, нови производствени апарати и IT оборудване; автоматизирани системи за бутилиране и етикетиране на готовата продукция.
Запазват се тенденциите за намаляване на дела на продажбите в РЕТ бутилки, който за 2016 г. е 57,5 на сто /срещу 60 на сто през 2015 г./ и увеличаване на дела на кеновете - 13 на сто. Стабилни остават нивата на продажбите в стъклени бутилки - 24 на сто и на наливното пиво /кегове/ с 5,5 на сто. В сравнение с 2015 г. лек ръст от 4 на сто е отчетен при експорта на бира. Традиционно, около 93 на сто от консумираното в страната пиво се осигурява от членуващите в СПБ пивоварни.
"Реализираните от членовете на СПБ количества бира през 2016 г. са най-високите за последните 8 години. Продажбите се доближават до обемите им от 2007 г. и 2008 г., които бяха едни от най-успешните за бранша. Тогава бяха отчетени 5,3 млн. хектолитра бира продажби на членовете на СПБ, но при действащи към онзи момент 9 пивоварни. Постигнатите през 2016 г. резултати показват, че процесите на българския бирен пазар са идентични с общоевропейските и индустрията като цяло бележи устойчиво развитие. Пивото като висококачествен натурален продукт продължава да привлича все повече консуматори, а откриването на нови малки и микро пивоварни стимулира развитието на категорията с разнообразие от различни стилове и асортименти бира", коментира Ивана Радомирова, изпълнителен директор на сдружението.
През 2016 г. членовете на СПБ обогатяват портфолиото си със 7 нови продукта. Пивоварните компании са позиционирали на пазара над 30 нови опаковки и разфасовки бира, което означава хиляди левове инвестиции за обновената гама от бутилки, кенове, етикети и капачки.
По данни на НОИ през изминалата година в икономическа дейност "Производство на пиво и малц" работната заетост е 2400 човека. От тях с най-висок брой са техниците и приложните специалисти - 890 човека, машинните оператори и монтажистите са 560, а ръководният състав и висококвалифицираните специалисти са общо 510 човека. За изминалата година средният осигурителен доход в бранша е 1350 лева.
През 2017 г. продължава и информационната кампания за качествата на категорията и ефекта от умерената консумация на бира, която за поредна година ще включва интересни събития и комуникационни дейности. Амбицията на всички е българските пивовари отново да завоюват първите места с добрите си практики в общоевропейските инициативи на индустрията и да запазят водещите си позиции по отношение на репутацията на бранша и категорията, заявяват от Съюза на пивоварите в България.
Ключови думи
|
|
Коментари
Няма въведени кометари.