Финанси
|Компании
|Енергетика
|Икономика
|Работим за създаването на маркетинг борд, който да засили имиджа на българското вино
Виненият бранш се оказа един от най-потърпевшите в кризата. Каква е картината в този сегмент след първата половина на 2020, разказва Галина Нифору, председател на Българската асоциация на износителите на вино и директор на BIWCF.
- Каква е ситуацията във винения сектор след първата шокова вълна на кризата и последствията от нея в първите шест месеца?
- Винарският бранш е един от най-потърпевшите в кризата. Затварянето на заведенията и хотелите за три месеца неминуемо доведе до драстичен спад на продажбите в ХОРЕКА сектора. За някои от малките и средните изби това са около 80% от продажбите. Положителна тенденция имаше в онлайн покупките. Секторът ни е един от малкото, при които е-продажбите не заемат повече от 5–6% годишно. Сега някои от сайтовете регистрираха до 200 и 300% ръст, което е много обнадеждаващо. Продажбите в супермаркетите се запазиха, но се засили тенденцията към консумация на по-евтини вина. Експортните пазари също бяха засегнати. Наблюдаваме забавяне на поръчки от вече спечелени партньори и трудности при намирането на нови.
- Какви вина се консумират у нас по време на пандемията?
- Най-голям спад се наблюдава при вината над 25 лв., тези под 10 лв. се консумират най-много. В началото на извънредната ситуация стартира спонтанна кампания на избите с послание да се консумират български вина. Нещо, на което всяка страна винопроизводител разчита. Много са примерите във Франция, Италия, Гърция и други страни, в които консуматорите ще изберат местно вино. Това трябва да е политиката на бранша, който да успее да се споразумее с ХОРЕКА сектора да обърне внимание на местните вина във всеки регион на България.
- ДДС от 9% върху виното до какви ефекти ще доведе?
- С намаляването на ДДС потребителят няма да усети никаква промяна. Ако искаме помощ за винарския сектор, трябва да настояваме за определен процент на български вина в менютата на заведенията, както и на регионални вина в различните части на България. През 2019 г. по инициатива на Българската асоциация на износителите на вино бе проведена Национална конференция с цел да поставим важни въпроси за излизането на външните пазари с нов имидж и за необходимостта от създаване на Български винен маркетинг борд, който да работи за това. Мисля, че в скоро време ще имаме готовност да започнем работа по този важен за българското вино проект.
* Балканският международен винен конкурс и фестивал (The Balkans International Wine Competition & Festival) се провежда за девети път. Белград ще бъде домакин на конкурсната част, а София ще посрещне любителите на балканското вино в периода 17–19 септември пред НДК. Мисия на BIWCF е да популяризира балканските вина у нас и по света. Балканите са на пето място в света по винопроизводство след Италия, Франция, Испания и САЩ.
Венцислав Савов. Интервюто е публикувано в бр. 09 на списание "Мениджър", който е на пазара
Ключови думи
|
|
Коментари
Няма въведени кометари.