Трима от всеки четирима българи искат акцизите от тютюн и алкохол да отиват за здраве
Огромна част от българското население – 74% или почти всеки 3-ти от 4-ма анкетирани – желае приходите от акцизи от вредни стоки – алкохол и тютюневи изделия да отиват за подобряване на здравната система. Това показва представително изследване на агенция „Тренд“.
За сравнение приходите от акциза на тютюневите изделия за миналата 2019 г. бяха 2,7 млрд. лв., а от акциза на алкохолните напитки – 311 млн. лв. Тоест общо сумата от акцизите на вредните стоки е над 3 млрд. лв., показва отчета на Министерството на финансите за приходите в бюджета.
В същото време целият бюджет на Националната здравноосигурителна каса за 2019 г. беше 4,3 млрд. лв. От тях 2,8 млрд. лв. идват от здравноосигурителните вноски, които се плащат от населението. Само останалите 1,4 млрд. лв. идват като трансфери от други данъчни приходи – каквито именно са акцизите. Тоест бюджетът на НЗОК за миналата година е можел да бъде с 1,6 млрд. лв. по-голям или 1/3 повече, ако всички приходи от акцизите на вредните стоки отиваха в него.
2/3 от българите вярват, че в настоящото си състояние здравната система се развива в негативен план, сочи още проучването. То е сред 1005 респонденти и е по поръчка на инициативата „Заедно за повече здраве”. Според проучването кризата с COVID-19 е показала устойчивост на системата. Повечето българи са убедени, че бюджетните приходи от акцизи върху алкохола и тютюневите изделия трябва да отидат за подобряване на системата.
Спрямо октомври миналата година по малко са отговорили, че здравната ни система не върви в добра посока. Тоава общият им брой е бил 70 при 63 от настоящото изследване. Сред акцентите му са необходимостта от по-добър достъп до съвременни лекарства, както и от медицински персонал. 52 процента са на мнение, че българското здравеопазване се е справило с проблема около коронавируса. 26 процента от запитаните са на обратното мнение, а 22 процента не могат да преценят.
Ключови думи
ОЩЕ ОТ КАТЕГОРИЯТА
|
|
Коментари
Няма въведени кометари.