„Купете нашия продукт и ние ще засадим дърво“ – можем ли да вярваме на „зелените“ послания?
Шотландската занаятчийска пивоварна BrewDog обяви по-рано този месец инициатива „Купувате бира, получавате дърво“ (“Buy one, get one tree” – игра на думи, при която „free” (безплатно) е заменена от „tree” (дърво) – б.р.), като обещават за всяка опаковка от шест бутилки пиво да засадят едно дърво в Мадагаскар. Пивоварната, заедно с партньорите си в Мадагаскар Eden Project, планират да засадят поне 1 млн. дървета в рамките на тази година.
„Искаме да сме катализатори на промяната“, заявява Джеймс Ват, съосновател на BrewDog. Компанията си поставя за цел да бъде напълно въглеродно неутрална до август 2023 г. Тоест, засадените от нея дървета да поглъщат точно толкова въглероден диоксид, колкото компанията генерира, докато произвежда бира, но също така и да използва електроенергия, генерирана от вятърни турбини и да съкрати употребата на вода в производствените си процеси.
Напоследък подобни инициативи обявяват все повече компании, съобщава Файненшъл таймс. Сред тях са козметичната компания Garnier, които обещаха да засаждат дърво за всеки един техен крем за лице, който се продаде в британската верига за търговия на дребно Asda. Такива инициативи развиват и Procter&Gamble, Hendrick’s gin и часовниците Fossil.
Зелените инициативи са най-различни. Саденето на дървета например често се използва в маркетинга на компаниите, защото лесно се разбира от потребителите, а освен това може да се използва за понижаването на общите емисии на компаниите.
Още повече тези инициативи са сравнително евтини. Eden Project например таксува само 0,10 долара за засаждането на едно дърво, други организации като Saving Nature, WeForest и One Tree Planted вземат по 1 долар.
Очевидно клиентите обичат тези кампании. Анализ на звеното за устойчиви политики към Университета в Ню Йорк Stern Center показва, че в периода 2016-2019 г. само 16% от потребителските стоки в САЩ са били рекламирани чрез някакви „зелени“ проекти. И все пак именно тези 16% от стоките генерират 50% от ръста в сектора на търговията на дребно.
Бизнесът с дървета тепърва ще расте. One Tree Planted планират да засадят 17 млн. дървета през 2021 г., което е с 70% повече в сравнение с миналата година. Това не е нищо в сравнение с амбициите на Eden Project, които искат да засадят 240 млн. дървета през 2021 г., с 22% повече в сравнение с 2020 г. и 4 пъти повече в сравнение с 2019 г.
Но някои изследователи изтъкват, че не всички програми за садене на дървета си приличат и някои от тях всъщност са много повече маркетингови трикове, отколкото нещо друго.
„Много е важно инициативите за садене на дървета да са в тон с научните изследвания, а не да се случват безразборно“, коментира Майк Бърнарс Лий, професор в Университета на Ланкастър и основател на консултантския тинктанк Small World Consulting. Според него съществува риск тези кампании да увредят биоразнообразието или баланса в дадени екосистеми. Също така трябва да се избягват инвазивни дървесни видове – които обикновено са по-евтини за засаждане.
„Компаниите трябва да дават ясна информация как техните инициативи за засаждане на дървета се вписват в по-мащабен поглед за възстановяването на околната среда. Трябва да се гледа цялата картина“, коментира Карол Фъргюсън от неправителствената група CDP.
Въпреки всички инициативи данни на ООН показват, че всяка година светът губи около 5 млн. хектара гори. Заключението на ООН е, че далеч по-важно от маркетинговото садене на нови фиданки е големите компании да намалят драстично потреблението си на новоотсечена дървесина. Така например Procter&Gamble беше критикувана, че въпреки своята инициатива за садене, произвеждат тоалетна хартия, което води до дефорестация.
Все пак не може да се отрече, че процесът по нови "зелени" кампании е позитивен и най-малкото предизвиква все повече хора да се замислят за отпечатъка, който правят върху планетата и как това може да се промени.
Ключови думи
ОЩЕ ОТ КАТЕГОРИЯТА
|
|
Коментари
Няма въведени кометари.