30 млн. лв. за българските авиокомпании предвидени в актуализацията на бюджета

30 млн. лв. за българските авиокомпании предвидени в актуализацията на бюджета

30 млн. лв. за българските авиокомпании предвидени в актуализацията на бюджета

В проекта за актуализация на бюджета има предвидени 30 млн. лв. за компенсиране на българските авиокомпании заради пандемичната криза. Това заяви министърът на транспорта, информационните технологии и съобщенията Георги Тодоров при изслушването си в парламента за концесията на Летище София. 

По думите му, до десет години ще се възстанови пътникопотокът на Летище София спрямо нивата от 2019 г. "Различните мнения са, че може би ще се върнат в един 10-годишен период след 2019-а година. Така че нивата, по отношение на обслужени пътници от 2019 г., ще се възстановят в период между 2024-2029 г.", прогнозира служебният министър на транспорта. 

"Летище София като търговско дружество е загубило своята функционалност, не е летищен оператор, но има определени активи и средства, с които може да се подпомогне държавният бюджет", посочи в отговор на въпрос на ДПС министърът. За целта той е предложил вливане на Летище София в Летище Пловдив ЕАД, което е сто процента държавна собственост.

Според него така ще се осигурят средства за развитие на пловдивското летище като летищен оператор и ще се възпрепятства възможността за разпиляване на средствата, които са налични към момента в Летище София ЕАД. По думите му, обаче, по никакъв начин развитието на Летище Пловдив не е свързано със закупуването на активи или други рапоредителни сделки за някакво имагинерно частно дружество.

"Процедурата по избор на концесионер на летище София е приключила. Тя е била предмет на съдебно обжалване. Потвърдена е както от Комисията за защита на конкуренцията, така и от ВАС. Концесионният договор е подписан през юли миналата година. Концесионер е дружеството "СофКънект АД". Страните по договора са изпълнили всички предварителни условия и концесионерът е поел ефективното управление на летището през април тази година. Концесионерът е платил първоначалното концесионно възнаграждение в размер на 281 210 535 евро без ДДС. Средствата са постъпили директно в държавния бюджет", заяви от парламентарната трибуна служебният министър на транспорта Георги Тодоров. 

На въпрос на "Демократична България" за отлагането на концесионната такса, министърът на транспорта обясни, че през октомври м.г. концесионерът е поискал изменение в концесионния договор заради пандемията. "Възложен е анализ на Световната банка да прегледа исканията на концесионера за отлагане на първите десет години на концесионното плащане за последните десет години. Световната банка е установила, че за да се възстанови балансът на концесията, намира този вариант за най-удачен", посочи министърът.

"Факт е, че по отношение на летищата в Бургас и Варна отлагането е година за година. Но ако тръгнем да ревизираме този анекс, ще има повече неблагоприятни последици, отколкото ако се съобразим с него. Българската държава е получила първоначално концесионно плащане от 660 млн лв., заложено е повишаване на инвестиционната програма, която включва изграждане на Терминал 3, а евентуално с нарастване в бъдеще на трафика - и на нова писта за излитане и кацане", каза още Георги Тодоров. 

Летищните такси не са единствено и само в прерогативите на летищния оператор, по процедура до края на август всяка година операторът трябва да направи съвет с всички ползватели на летищните услуги, за да коментират предлаганите летищни такси, отговори Георги Тодоров на "Изправи се БГ!Ние идваме!". Те се приемат на база общо решение на ползвателите на тези услуги.

България в момента има пет летища за международни полети, наред с това има малки летища с търговска цел, така че изгражданото на ново летище е икономически необосновано, посочи той в отговор на друг въпрос. 

На среща с концесионера Тодоров е заявил, че българската държава няма да прави компромис с безопасността на полетите, по тази причина е възложена инспекция на пистите, има постоянен мониторинг на дейностите. Георги Тодоров изрази неудовлетвореност от състоянието в момента на санитарните възли и местата за хранене на летището. 

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ