Приходите на музикалния пазар достигнаха 26 млрд. долара през 2021 г.

Приходите на музикалния пазар достигнаха 26 млрд. долара през 2021 г.

Глобалните приходи от музика достигнаха до 25,9 млрд. долара през 2021 г. – рекордно увеличение с  18% от 90-те години, който се дължи на артисти като южнокорейската BTS, Тейлър Суифт и Адел. Приходите нараснаха с 18,5% до 25,9 милиарда долара (19,5 милиарда британски лири) през 2021 г., най-високото ниво от началото на записите през 90-те години.

Ръстът се дължи на стрийминг с 523 милиона платени абонати, спрямо 443 милиона през 2020 г. Неговият дял в общите приходи е 65%, докато този от компактдискове, винил и касети представляват 19%, а от  изтегляния – 4 на сто. Останалите 11% са микс от плащания на роялти и лицензиране на музика за филми, телевизионни предавания и реклами.

Данните са знак, че музикалната индустрия се радва на растеж седма поредна година, според търговския отдел на Международната федерация на фонографската индустрия (IFPI). „Това е изключително обнадеждаващо. Преживяхме този тежък период след 1999 г., когато индустрията спадна с 40%”, коментира Франсис Мур, главен изпълнителен директор на IFPI, пред ВВС News.

Въпреки че двигателят на възстановяването на индустрията е стриймингът, приходите през миналата година са се увеличили във всички формати, с изключение на цифровите изтегляния. 

Продажбите на компактдискове се увеличиха за първи път през това хилядолетие, а приходите от винил отбелязаха ръст с 51%. Общият поток, включително платените абонаменти и поддържаното от реклами слушане, нарасна до 16,9 млрд. долара.

На фона на добрите резултати, независимият музикален сектор предупреди, че печалбите не се споделят справедливо. „Хубаво е да се наблюдава непрекъснат растеж на световния музикален пазар... но е важно да напомним, че не всеки усеща ползата“, посочва Пол Пасифико от Асоциацията на независимата музика. Според него без „ясна подкрепа“ за бъдещите музиканти „ще бъда трудно да се съчетаят  положителните данни за пазара като цяло с тежката реалност на индивидуално, човешко ниво“ .

Всички звукозаписни компании, представени от IFPI, преустановиха дейността си в Русия, петият по големина музикален пазар в Европа, откакто започва войната, който държи 1.3% от приходите – около 336 млн. долара.

Музикалната индустрия в Обединеното кралство – третият по големина музикален пазар след САЩ и Япония, расте с малко по-бавни темпове от средните за света, като приходите са нараснали с 12,8% до 1,3 млрд. паунда, според Британската асоциация BPI.

Приходите в САЩ изпревариха останалия свят с ръст от 22%, докато блокираната заради пандемията от COVID-19  Австралия отбеляза най-сромен ръст с 3,4 на сто.

Докладът на IFPI подчерта все по-глобалния характер на потреблението на музика, като артисти от Латинска Америка, Африка и Азия са сред 100-те най-добри изпълнители за годината. Южнокорейската група BTS беше най-продаваната група за втора поредна година, след като три пъти оглави класацията на Billboard в САЩ и спечели номинация за Грами за вдъхновения от Майкъл Джексън сингъл Butter. „Кой би могъл да си представи това преди 20 години? Това е феномен“, коментира Мур.

Американката Тейлър Суифт е вторият бестселър за годината, същата позиция, която тя заемаше миналата година, докато Адел беше трета.

Африкански артисти като Wizkid, Ckay и Burna Boy също имаха успешна година, насърчени в Обединеното кралство със стартиралата наскоро класация Afrobeats. „Това е вълнуващ момент за артисти от континента. Наистина дълбоко вярвам, че това е трансформиращ момент за континента“, отбеляза Теми Адениджи, управляващ директор на Warner Music за Южна Африка.

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ