Само 3 от 21 дезинфектанта на пазара покриват изискванията на СЗО

Само 3 от 21 дезинфектанта на пазара покриват изискванията на СЗО

Само 3 от 21 или 14,3% от изследваните марки дезинфектанти за ръце на българския пазар съответстват напълно на изискванията на СЗО за концентрация на алкохол, показа проучване на "Активни потребители".

Вече близо 2 месеца България се намира в условията на епидемия от новия коронавирус (SARS-CoV-2). Това промени коренно ежедневието на всички. На първо място хората са принудени да спазват редица ограничения за предотвратяване на заразяването с вируса. Една от най-важните индивидуални мерки според Световната Здравна Организация (СЗО) е поддържането на висока лична хигиена, включително постоянното миене и дезинфекция на ръцете. Персоналната хигиена е най-важния противоепидемиологичен фактор и е по-ефикасна от носенето на лицеви маски и предпазни облекла и/или ръкавици.

Мнозина търговци предлагат антибактериални сапуни и измиващи препарати. В общия случай тяхното дезинфектиращо действие не е гарантирано и те рядко имат съществени предимства пред обикновения сапун. Използването на антибактериални сапуни не замества дезинфекцията, казват от "Активни потребители".

Какво представляват препаратите за дезинфекция на ръце

Най-общо те са базирани на алкохоли. Съгласно Световната здравна организация (СЗО) и Европейския център за превенция и контрол на болестите (ЕЦПКБ) в препаратите за дезинфекция на ръце се влагат етилов алкохол, пропанол и изопропанол. Те са най-ефикасните и безопасни химикали позволяващи ефективна редукция на патогените, включително коранавируса. Алкохолите влияят върху белтъците на микроорганизмите. Те водят до денатурация на протеините което убива патогените. Препоръките на СЗО и ЕЦПКБ показват, че най-ефективната концентрация е 70% (тегло/тегло). Интересна подробност е, че алкохолите не са регулирани от европейското законодателство – Biocidal Products Regulation (528/2012), което е бюрократичен парадокс.

Проучването на Активни потребители

След като в началото на епидемията от търговската мрежа се изчерпаха спирта и препаратите за дезинфекция с времето ситуацията претърпя положителен обрат. Пазарната икономика се задейства и дрогериите и аптеките бяха залети от разнообразни продукти за хигиена, включително за дезинфекция на ръце. Такива препарати вече се предлагат масово и в обекти, които преди кризата рядко продаваха подобни продукти като бензиностанции и супермаркети. Скоростната поява на толкова много марки поражда обаче опасения за качеството, особено на произведените от малки и неизвестни компании, които тепърва създават нови продукти и навлизат на пазара.

В изследването са включени 21 търговски марки. В поднесеното на етикетите са установени редица пропуски. При един продукт дори не е изписан производителя. При същия са „пропуснали“ и активното вещество. При други 6 препарата отсъства информация за концентрацията на активното вещество. Празнини има и при описанието на помощните съединения. В 6 продукта те отсъстват. При 2 търговски марки не са поставени задължителните надписи и пиктограми за опасност (риск от запалимост). Ако обобщим, само при 8 от 21 продукта етикетите поднасят достатъчно информация на потребителите.

Основен критерий за качеството на търговските продукти е концентрацията на активната база, т.е. спирта. Съгласно изискванията на СЗО и ЕС в препаратите за дезинфекция на ръце трябва да има 70 тегловни или 80 обемни процента етилов или пропилов/изопропилов алкохол. Това не е изпълнено при мнозинството от продуктите на нашия пазар. Само при 3 от 21 препарата се установява концентрация на алкохола от 70% (маса/маса).

От етикетите се вижда, че в препаратите са вложени много помощни вещества. Това са най-вече различни растителни масла и екстракти, както и парфюми и ароматизанти. Те не оказват влияние върху способността за дезинфекция, а целят по-скоро подобряване търговски вид на продуктите – например външен вид, аромат, консистенция и т.н.

Интересна информация се получава и от анализа на цените. Ако се преизчисли цената за 1 литър се виждат огромни разлики при различните продукти. Тя варира от 15 до 259 лева за литър. Няма ясна корелация между цена и качество, ако то е измерено в концентрация на алкохола. 

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ

Интроверт или екстроверт? Какво ще кажете за отроверт?
Учени откриха молекула, която би могла да спре развитието на Паркинсон
Костадин Ангелов одобри идеята социалните мрежи да са забранени за деца под 15 години
Зеленски вижда три начина за финансиране на покупки на ракети "Томахок", ако САЩ одобрят доставките
На днешната дата, 14 октомври. Петковден
Кристалина Георгиева: Страните по света нямат регулаторна и етична база за изкуствения интелект
Проф. Ива Христова: Грипът вече е тук, COVID също се завръща
Астрономи са заснели за първи път две черни дупки, които се въртят една около друга