Лошите диети убиват повече хора в световен мащаб, отколкото тютюнопушенето

Политика за бисквитки

Нездравословните диети са причина на 11 млн. смъртни случая годишно - повече отколкото причинява тютюнопушенето, според проучване, цитирано от The Guardian. Всички те биха могли да бъдат предодвратени.

Най-големият проблем не е боклукът, който ядем, а питателната храна, която не ядем, казват изследователи. Докато никой не оспорва, че захарта и транс-мазнините са вредни, повече смъртни случаи всъщност са резултат от липсата на здравословни храни в нашата диета, установява проучването Global Burden of Disease, проведено от Института за измерване и оценка на здравето (IHME) в Сиатъл, което медицинското списание Lancet публикува.

Основните причини за смърт, свързана с лоша диета, са сърдечните удари и инсултите, последвани от рака и диабет тип 2. По-доброто хранене би могло да предотврати смъртта на един от всеки пет души по света. Въпреки че диетите варират в различните страни по света, половината от всички смъртни случаи по света и две трети от уврежданията, дължащи се на неправилна диета, са резултат от консумирането на твърде малко плодове и зеленчуци и поемането на прекалено много натрий (сол).

Но вместо да се опитват да убедят хората да намалят захарта, солта и мазнините, което всъщност е "основният фокус в дебата за здравословното хранене през последните две десетилетия", би било по-добре да се насърчават здравословните алтернатови, апелират изследователите.„Като цяло в реалния живот хората заместват. Когато увеличават потреблението на нещо, те намаляват консумацията на друго”, казва д-р Ашкан Афшин - водещ автор на изследването.

Основните рискови фактори са консумирането на твърде много сол и твърде малко пълнозърнести храни, плодове, ядки и семена, зеленчуци и омега-3 мастни киселини от морски дарове. Други разгледани рискови фактори са консумацията на високи нива на червено и преработено месо и сладки напитки, ниска консумация на мляко и ниско съдържание на фибри. Дори в страни, които се придържат към средиземноморска диета, богата на плодове, зеленчуци, ядки и бобови растения, като Ливан, Израел и Иран, консумация на всички здравословни храни не е оптимана", казва Афшин.

Лошото хранене е причината за смъртта от 10,9 млн. или 22% от всички смъртни случаи сред възрастните през 2017 г. Тютюнът се свързва с 8 млн. смъртни случаи, а високото кръвно налягане беше свързано с 10,4-милиона смъртни случая.

"Придържането към диети, богати на соевите храни, боб и други здравословни растителни източници на протеини, ще имат важни ползи както за човешкото, така и за световното здраве", казва проф. Уолтър Уилет от Харвардския университет, съавтор на проучването.„Затлъстяването е основен фактор за риска от развитие на диабет тип 2, както и на рак. А затлъстяването се причинява от консумирането на повече храна, отколкото е необходимо, отколкото от специфични хранителни компоненти като захар. Тенденцията човечествсото да стават все по-заседнало е основна причина, поради която съществува дисбаланс между приема и разхода на енергия, а увеличаването на храни с висока енергийна плътност (повече калории на грам) прави прекалено лесно преяждането", коментира Том Сандърс, почетен професор по хранене и диетология в King's College London. Според него се отдава твърде много акцент върху отделните компоненти в храната, а не върху цялостната диета.

„Това проучване потвърждава това, което мнозина са мислили в продължение на няколко години - че лошото хранене е причина за повече смъртни случаи от всеки друг рисков фактор в света", заключава д-р Кристофър Мъри, директор на IHME и един от авторите на изследването.

„Докато натрият, захарта и мазнините са в центъра на политическите дебати през последните две десетилетия, нашата оценка показва, че водещите хранителни фактори са високият прием на натрий или ниският прием на здравословни храни, като пълнозърнести, плодове, зеленчуци, ядки и семена. Документът също така подчертава необходимостта от цялостни интервенции за насърчаване на производството, разпространението и консумацията на здравословни храни във всички нации.”

Коментари

НОВ КОМЕНТАР

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ

Севернокорейска хакерска група разработва инструменти с изкуствен интелект за кибератаки
Москва пое управлението на руските активи на енергийните гиганти Uniper и Fortum
Брад Пит предложи уроци по актьорско майсторство на футболисти за симулации на терена
Какво да направите, когато най-добрият ви служител загуби мотивация?
На днешната дата, 13 август. Рождениците днес
Пепел от Етна затвори летището в Катания и предизвика хаос с полетите в разгара на сезона
Цитат на деня
Колекционирането на паспорти е новото хоби за американските милиардери от Силициевата долина
Унгария очаква рестарт на АЕЦ „Пакш“, след като нивото на Дунав започна да се покачва
България за втори пореден месец е на първото място в ЕС по ръст в производството на услуги
Спор с медиите: Тръмп заплаши с дълги присъди разпространителите на новини за недостиг на боеприпаси в САЩ
Севернокорейска хакерска група разработва инструменти с изкуствен интелект за кибератаки
Меси ще съди медиите за нарушаване на личния живот на погребението на баща му
Продажби на оръжие и кибератаки: Властта на лидера Ким Чен Ун докара „неочаквани“ 22 млрд. долара в Северна Корея
Япония подготвя отговор на намерението на Русия да кръсти остров от Курилите на легендарния шпионин Рихард Зорге
Иран постави нови условия за отварянето на Ормузкия проток
Шефът на Palantir Алекс Карп нарече AI индустрията „марксистка“
Продажбата на евро от САЩ в подкрепа на йената е изненадала Европейската централна банка
Най-голямата карта на Вселената с близо 4 млрд. обекта разгадава природата на тъмната материя
Прехвърлиха 1,8 млн. куб. м вода от Дунав към езерото „Сребърна“, обстановката остава сложна
NASA сглоби кораба „Орион“ за първия етап от пътуването до Луната
Руски въздушни удари около Киев убиха трима души, Зеленски е на знакова визита в Сърбия
Как да подходите при конфликт между вашите ценности и изискванията в работата?
Пица, паста, протеини и картофи – как италианските деца станаха толкова затлъстели
САЩ разполагат система за противоракетна отбрана в Израел след атаката на Иран
До 7,15% годишна доходност: Румъния привлича спестяванията на гражданите с нови държавни облигации
Производител на тоалетна хартия в САЩ пуска производство от листата на растението хеспералое
"ЕМКО": Изключва се човешка грешка за взривовете във военния завод край Трявна
Нов център за лични документи отваря врати в София
Всички инвестират в AI, но почти никой не печели от него. Каква е причината?
Д-р Венета Павлова, собственик на дентална клиника „ЕО Дент“
Частично бедствено положение е обявено в резерват "Сребърна"