Българите очакват още по-голяма инфлация в следващите 12 месеца

Българите очакват още по-голяма инфлация в следващите 12 месеца

Нарастване на песимизма в оценките и очакванията на потребителите, отчита Националният статистически институт през април. Общият показател на доверие на потребителите намалява с 4.9 пункта спрямо равнището си от преди три месеца, което се дължи на пониженото доверие сред населението както в селата, така и в градовете. Това показва изследване на НСИ, което е част от хармонизираната програма на Европейския съюз за наблюдения на бизнес тенденциите и наблюдение на потребителите и е представително за пълнолетното население в страната.

Мненията на потребителите за развитието на общата икономическа ситуация в страната през последните дванадесет месеца, както и очакванията за следващите дванадесет месеца, са по-песимистични спрямо предходното наблюдение, в резултат на което балансовите показатели намаляват съответно с 11.8 и 15.0 пункта. По-негативни в сравнение с януари са и оценките и очакванията им относно промените във финансовото състояние на техните домакинства, отчитат от Статистическия институт. 

Потребителите продължават да смятат, че през последните 12 месеца има покачване на потребителските цени. Същевременно и инфлационните им очаквания за следващите 12 месеца се засилват (повишение на балансовия показател с 4.9 пункта). 

По отношение на безработицата в страната през следващите 12 месеца прогнозите се изместват към по-умерените мнения, в резултат на което балансовият показател се понижава с 5.4 пункта. 

Настоящата икономическа ситуация в страната продължава да се оценява от по-голямата част от потребителите като неблагоприятна за спестяване. Негативна е и нагласата им по отношение на извършването на разходи за покупка на предмети за дълготрайна употреба, за „покупка или построяване на жилище (вила)“ и за „подобрения в дома“ през следващите дванадесет месеца.

* Методология: Изследването на НСИ е част от хармонизираната програма на Европейския съюз за наблюдения на бизнес тенденциите и наблюдение на потребителите и е представително за населението на 18 и повече години. Обект на изследването са лицата на 18 и повече години, методът на подбор - случаен, гнездови и пропорционален на населението по райони, в т.ч. селско/градско население (154 гнезда с по 8 лица в гнездо). Методът на анкетиране е интервю - лице в лице. Анкетата съдържа стандартизирани въпроси, свързани с финансовото състояние на домакинствата, общата икономическа ситуация в страната, инфлацията, безработицата, спестяванията, намеренията за извършване на основни разходи за предмети с дълготрайна употреба и покупка на жилище или кола. Предлаганите варианти на отговор създават възможност за степенуването им от оптимистични през неутрални към песимистични. Балансът на мненията се получава като разлика между относителните дялове на положителните и относителните дялове на негативните мнения със следната особеност: на силно положителното и силно негативното мнение се дава коефициент 1, а на по-умерено положителните и по-умерено негативните мнения - коефициент 0.5. 

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ

5-минутно упражнение може да удължи вашия живот и да ви направи по-успешни
Естония започна строителство на мащабни отбранителни съоръжения до границата с Русия
Johnnie Walker си партнира с поп звездата Сабрина Карпентър
Жителите на София ще могат да следят градския транспорт в реално време
На днешната дата, 17 септември. Вяра, Надежда, Любов. Празник на София
Премиерът: Безводието се дължи и на климатични фактори, и на лошо планиране
Легендата на американското и световно кино Робърт Редфорд почина на 89 г.
Jaguar Land Rover ще замрази производството си поне до 24 септември