Регионалното развитие ще разчита на 2,6 млрд. лв. през 2022 г.

Регионалното развитие ще разчита на 2,6 млрд. лв. през 2022 г.

Регионалното развитие ще разчита на 2,6 млрд. лв. през 2022 г.

Регионалното развитие и благоустройството ще разчитат на рекорден бюджет за инвестиции от близо 2,6 млрд. лв. Портфейлът на ведомството за 2022 г. бе окончателно одобрен на второ четене от депутатите.  За сравнение през 2021 г. сумата е почти три пъти по-ниска - 911 млн. лв. Това означава, че за пръв път МРРБ ще има реална план-сметка, а практиката да се отпускат значими суми с допълнителни постановления на Министерския съвет през годината се прекратява, коментират от екипа на министър Гроздан Караджов.

Най-голямо перо в него - близо 2,5 млрд. лв., са за Агенция „Пътна инфраструктура“. През 2021 г. одобрената за АПИ сума в държавния бюджет е едва 804 млн. лв. Допълнителни 1,6 млрд. лв. ще бъдат инвестирани за основен ремонт и изграждане на републиканска пътна мрежа през тази година.

Според разчетите 1,2 млрд. лв. ще бъдат използвани за текущ ремонт и поддържане на близо 20 000 км републиканска пътна мрежа. За сравнение през 2021 г. за тази дейност са одобрени 248 млн. лв., т.е. пет пъти по-малко средства. С този бюджет ще бъдат обезпечени дейностите по текущо и зимно поддържане на републиканските пътища в 27-те областни пътни управления. Ще се инвестира и в мерки за повишаване на безопасността в участъци с концентрация на пътно-транспортни произшествия, пътни знаци, маркировка и други.

Капиталови разходи за 1,1 млрд. лв. са предвидени в бюджета на АПИ през тази година. Сумата е с 670 млн. лв. повече спрямо 2021-а. Близо 640,8 млн. лв. са допълнителните средства за основен ремонт на републиканската пътна мрежа и изграждането на приоритетни инфраструктурни проекти.

Допълнителните средства ще се инвестират в подобряване на състоянието на обекти, като тунелите „Топли дол“ и „Правешки ханове“ на автомагистрала „Хемус“, както и тунела„Траянови врата“, пътни кръстовища и виадукт на АМ „Тракия“. Ще бъде изградена шумозащитна стена на АМ „Струма“ в района на пернишкия квартал „Църква“. Предвиден е ремонт на участъци от пътя Бургас – Созопол – Царево и на трасето от Царево до Малко Търново. Планирана е рехабилитация на отсечки от пътищата Севлиево – Велико Търново – Омуртаг, Иново – Градец – Шишенци – Бойница – Кула, Кърджали – Маказа, първокласният път Калотина – София – Пловдив, Рудозем – Смолян, Троянски проход – Кърнаре, Югово – Лъки и други.

АПИ ще публикува карти по области с пътищата, които ще бъдат ремонтирани през тази година.

Близо 564 млн. лв. са разчетените средства за ново строителство – за доизграждането на АМ „Европа“, тунел „Железница“ на АМ „Струма“, магистралата „Русе – Велико Търново“. Агенцията планира доизграждане обходен път на Чепеларе, западния обход на  Пазарджик и други обекти. За финансиране са предвидени участъка на „Струма“ през Кресненското дефиле, ако се потвърди избраният вариант на трасе с влязъл в сила ОВОС, както и за проектирането на тунела под връх Шипка, като последен етап от обхода на Габрово в съответствие с проведената обществена поръчка за инженеринг. Средствата са предвидени в бюджета, тъй като програмата „Транспортна свързаност“ 2021-2027 г. все още не е одобрена от Европейската комисия. С осигуряването на средствата от държавата се обезпечава старта на проектите до одобряването на апликационните форми за финансиране от ЕК.

Близо 2,8 млн. лв. допълнително са предвидени за проектиране на обекти за ново строителство. Сумата за годината е почти 8,2 млн. лв. В плана е включено изготвянето на задание за технически проект на Софийски околовръстен път – Южна дъга, в участъка от бул. „Бъкстон“ до автомагистрала „Струма“, както и още десетки обекти. За първи път в последните три години се залагат и средства за премахване на незаконно строителство в размер на 500 хил. лв. по бюджета на ДНСК.

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ