Уволниха митничарите, пропуснали автобуса от Северна Македония без необходимите документи

Уволниха митничарите, пропуснали автобуса от Северна Македония без необходимите документи

Продължава разследването на трагичната катастрофа на магистрала "Струма", която отне живота на 45 души, а други 7 бяха ранени и откарани в болница "Пирогов". Две са водещите версии за причината за инцидента – техническа неизправност или човешка грешка. Уволнени са двамата митничари, пропуснали автобуса да излезе от Северна Македония без необходимите документи. Вече е отнет лиценза на фирмата превозвач "Беса Транс". Имената на починалите не са обявени, тъй като телата все още не са разпознати. Събират се ДНК проби от близките на загиналите, за да се идентифицират жертвите. Състоянието на ранените, настанени "Пирогов", е стабилно, без опасност за живота им, като в болницата им се оказва специализирана психологическа подкрепа. Пътното платно в посока Дупница в района на инцидента все още е затворено, а трафикът продължава да се пренасочва през Радомир. В Община Чаир в Скопие, откъдето са 16 от жертвите, траурът продължава и днес. Местната власт вече обеща да подпомогне с пари близките на загиналите. Общината ще отдели 20 000 евро в помощ на роднините.

„Семействата преживяват много тежък момент. Вчера ги посетихме. Тези средства бяха отделени за коледна украса, но ще ги дарим на близките, за да може телата на загиналите да бъдат транспортирани в Северна Македония”, каза д-р Висар Ганиу, кмет на община Чаир.

Уволнени са двамата митничари, пропуснали автобуса да излезе от Северна Македония без необходимите документи. Предстои да бъде санкциониран и техният пряк ръководител. В системата на митницата не е отразено дали автобусът да е имал разрешително за международен превоз на пътници. Според първоначалната проверка, излизането на автобуса от държавата изобщо не е отразено в митническата система, заяви ексклузивно пред bTV обвинител №1 в западната ни съседка Любомир Йовески.  

Македонският главен прокурор заяви, че българските власти проверяват дали е имало туби с гориво в автобуса. Той потвърди, че на мястото на инцидента е видял пластмасови туби, но те не са били изгорели. Йовески определи като спекулация твърденията, че инцидентът е причинен заради възпламеняване на въпросните туби. Относно двете водещи версии за причината за инцидента – техническа неизправност или човешка грешка, Йовески коментира, че разследването ще покаже точните причини. По техни данни, обаче, автобусът е бил почти нов и с редовен технически преглед. 

"Няма да водим паралелно разследване, такова се води от прокуратурата на България – ние ще съдействаме. Ще изчакаме резултатите и тогава обвинението на Северна Македония ще вземе решение как да постъпи след това", заяви Йовески.

Междувременно стана ясно, че лицензът на фирмата превозвач "Беса Транс" е бил отнет миналата вечер. 

Официално имената на починалите не са обявени, тъй като телата все още не са разпознати. Прокуратурата на Северна Македония събира ДНК проби от близките на загиналите в инцидента край Боснек, за да се идентифицират жертвите, а резултатът от пробите ще бъде предаден на българските власти, уточни Йовески. 

Състоянието на ранените, настанени в болница "Пирогов", е стабилно. Няма опасност за живота им. Вчера бяха оперирани две от лицата, които също са в добро общо състояние. Пострадалите, които бяха в реанимация, днес са преместени в отделението на Клиника по изгаряне и пластична хирургия. През днешния ден предстои да бъде опериран един от пострадалите. На ранените се оказва специализирана психологическа подкрепа от болницата, но все още няма ясна прогноза кога могат да бъдат изписани, съобщават от лечебното задевение.  

Оцелелите все още не са разпитани официално от македонското обвинение, данни са снети от прокурори в София, обясни още главният прокурор на Северна Македония и допълни, че напълно се доверяват на професионализма на българските си колеги. 

"Пътната мрежа у нас по принцип е недофинансирана, а всяко недофинансиране води до по-рядко слагане на маркировъчна боя, както и до по-редки случаи, в които се взимат мерки за оправяне на участъци с концентрация на ПТП-та", коментира за Нова телевизия инж. Ясен Ишев от Научно-техническия съюз по транспорта.

Относно трагедията на магистрала "Струма", Ишев посочи: "Чухме много мнения на колеги за това, че трябва да има осветляване на магистралата, за слагане на буфери, за по-добра маркировка и по-добро знаково пространство – всички те са прави. Всичко това е допринесло да се случи тази огромна неприятност. За съжаление, нас като одитори по пътна безопасност не ни канят в инспекциите, за да им кажем какво трябва да се направи. Първо трябва да се сложат необходимите знаци, макар че в тази част на денонощието може и да не се видят добре. Добре е там да се сложи буфер, както и от новия тип мантинели". 

"Пътната маркировка и осветлението са проблеми в цялата страна, не само в този участък. В България имаме констатирани само 52-а опасни участъка, а те са много повече, необходима е пълна проверка на всички пътища. Нямаме полигон за водачите на леки автомобили, нито за товарните, където те в екстремни условия да обиграват екстремни ситуации", коментира в ефира на БНТ инженер Емил Панчев, председател на Съюза на автомобилистите в България.

По думите му, митничарите и граничните власти свеждат проверките само до документите и нищо повече. Относно трагедията на магистрала "Струма", Емил Панчев изрази надежда следствието да си свърши работата. "Не трябва да се подценява ролята на симулаторите", каза още Емил Панчев.

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ