133 млн. лв. са предвидени в актуализацията на бюджета за избори 2 в 1

133 млн. лв. са предвидени в актуализацията на бюджета за избори 2 в 1

133 млн. лв. са предвидени в актуализацията на бюджета за избори две в едно. Ако изборите са поотделно, сумата трябва да е 183 млн. лв. Това разясни министърът на финансите Асен Василев по време на изслушването му на съвместното заседание на бюджетната, здравната и социалната комисии в парламента. Пред депутатите министърът представи подробни разяснения по кои пера се налага исканата от служебния кабинет актуализация.

Той отчете, че има 103 млн. лв. увеличение на вноската в ЕС вследствие на Брекзит. "Има заложени 100 млн. към МРРБ, които са необходими, тъй като всички средства в АПИ са изчерпани, а 100 млн. е необходимо да поддържаме пътищата при зимна обстановка. Има 90 млн., които са основно възстановяване на резерва на МВР, от който е взет с буфера и на Министерство на правосъдието, който също е взет с буфера", каза още министър Василев. 

По думите му, има 16 млн. лв., които са предвидени за загубени дела от КЕВР и ако не бъдат платени, започват да текат лихви.

В актуализацията на бюджета сме предвидили 575 млн. лв. за социални разходи, 430 млн. лв. за подкрепа на бизнеса и 334 млн. лв. за здравеопазване, добави финансовият министър. Той посочи, че към края на юни не сме били на дефицит, а на положително салдо 116 млн., а към края на юли на положително салдо от над 700 млн. лв. 

"Законът за бюджета, както знаете фиксира разходната част. Съответно тези приходи да могат да бъдат и зползавани целево, трябва да направим актуализация, която изглежда по следния начин. Допълнителни 575 млн. за социални разходи, това включва 353 млн. за актуализация на пенсиите или продължаване на мярката с 50 лв., 86 млн. лв. подкрепа за отопление допълнително над това, което е заложено в бюджета, 72 млн. лв. надбавка по Закона за личната помощ, тъй като има допълнителен брой ползватели над тези, които са били предвидени, когато е правен бюджетът за тази година, 35 млн. лв. надбавка за пенисонери с пенсия под линията на бедността и 30 млн. за подкрепа на родители на деца до 14 години в епидемиологичната обстановка, 430 млн. са заложени за подкрепа на бизнеса. 30 млн. за авиопревозвачите, 400 млн. за мерки, които с работодателите, със синдикатите и с бизнеса, се изготвят. Основно ще бъде мярката 60 на 40, която в летните месеца се движи от 40 до 60 млн. на месец и в месеците на висока заболеваемост и затворени бизнеси се движи около 100 млн. лв. на месец. Тези 400 млн. са заложени за четири месеца", каза още министърът на финансите.

Има допълнително 334 млн. лв., заложени за здравеопазване, добави той. Перата са 121 млн. здравноосигурителни плащания, 81 млн. 1000 лв. за медици на първа линия, 47 млн. за загупуване на допълнителни ваксини. Това е плащане по договор, който е подписан миналата година, което сега идва и трябва да се случи докрая на годината, 35 млн. допълнително за резерв за лекарства за COVID - 19 и 33 млн. за 1000 лв. за персонал за второстепенните и 19 млн. лв. за допълнително поставяне на ваксина, обощи министър Василев.

С предложените изменения в бюджета на Държавното обществено осигуряване /ДОО/ увеличение на пенсиите ще получат всичките два милиона и осемдесет хиляди пенсионери, заяви служебният министър на труда и социалната политика Гълъб Донев пред депутатите. Той поясни, че средното увеличение на пенсиите ще бъде в размер на 64 лв., или 12,5 на сто.

"За актуализацията на пенсиите до края на годината ще са необходими 399 млн. лв., или 133 млн.лв. месечно. Като основните показатели и параметри, по които е направено увеличението, е повишаване на тежестта на една година осигурителен стаж от 1,2 на 1,35. По този начин се гарантира и повишава адекватността на новоотпуснатите пенсии, насърчава се продължителното участие на лицата на пазара на труда и нараства процентът на заместване на миналите доходите от труд", добави Гълъб Донев. 

Социалният министър уточни, че се повишават минималният и максималният размер на пенсиите. Така минималният размер на пенсиите за осигурителен стаж се предлага да се увеличи от 300 лв. на 340 лв. В резултат на предложената промяна, със същия процент ще се повишат и останалите пенсии за трудова дейност, които се определят с процент от пенсиите за осигурителен стаж и възраст - пенсиите за инвалидност и общо заболяване, пенсиите за инвалидност при трудова злополука и професионална болест, както и наследствените пенсии. Максималният размер на пенсиите също се повишава от 1440 лв. на 1500 лв. Повишават се и размерите на пенсиите, несвързани с трудова дейност.

В законопроекта са предвидени средства за повишаване на минималната пенсия за старост от 148.71 лв. на 170 лв. месечно. В резултат на предложената промяна ще се повишат и пенсиите за военна инвалидност, пенсиите за гражданска инвалидност, социалната пенсия за инвалидност и персоналната пенсия, както и нормативните добавки, които се определят като процент от пенсията за старост. Това са добавките за чужда помощ, пенсиите за ветераните от войните.

По отношение на социалните мерки министър Донев посочи, че 72 млн. лв. са допълнителните средства по Закона за личната помощ, което не е предвидено в Закона за държавния бюджет, тъй като се увеличават ползвателите на тази услуга. По думите на министъра, са необходими още 85 600 за целеви средства за помощ за отопление, като през настоящия есенно-зимен сезон подалите заявление за целева помощ за отопление са 333 хиляди. 30 млн. лв. са предвидени за подкрепа на родители с деца до 14-годишна възраст.

По мярката 60/40 средствата, които са предвидени до края на годината, са 400 млн. лв. До момента за тази мярка са похарчени 1,458 млрд. лв. По тази мярка се предлага допълнителен ресурс от 300 млн. лв. Донев обясни, че той може да бъде изразходван без съответната нотификация пред ЕК. По думите му, по тази мярка за юни и юли се подкрепят 80 хиляди нови работни места, което представлявало един добър показател за функционирането й.

"Предвижда се като допълнение в приходната част на бюджета на НЗОК са 134. 5 млн. лв.", каза подуправителят на НЗОК д-р Йорданка Пенкова по време на изслушването си. 

"Това са постъпления от здравноосигурителни приходи и трансфери по здравното осигуряване. В разходната част това, което Надзорният съвет на НЗОК взе като решение - 13 млн. от тези допълнителни средства са в частта за административни разходи, 127.5 млн. са допълнително средства за здравни плащания, за медицински плащания", каза още Пенкова.

Тя поясни, че първоначално идеята била тези средства да бъдат разпределени по отделните параграфи видове дейности, но Надзорният съвет взе решение да се обособи отделен ред, така че във всеки един момент, тъй като се очаква да има екстремни ситуация, тези средста да бъдат насочвани към този вид здравни плащания, където има неоходимост.

"Към момента единствено се очертава проблем в медико-диагностичната дейност, в заложените предварителни средства. НЗОК заплаща PCR теста, който допълнително натоварва разходите. Отделно 14 млн. са заделени за плащане на поставяне на доза ваксина и отделно 4 млн. нормативно заложените резерви са заложени към резерва на НЗОК", каза още д-р Пенкова. 

Ключови думи

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ