Пеканов: Изпращането на Плана за възстановяване зависи от политическата ситуация
Моментът на изпращането на плана зависи от политическата ситуация. Това обясни вицепремиерът по управление на европейските средства Атанас Пеканов, който днес отговаряше на въпроси на граждани и медии в рубриката "Властта говори! Открито" във Facebook страницата на Министерския съвет. До момента в нея се включиха министърът на икономиката Кирил Петков и министърът на културата Велислав Минеков. Целта е да се даде гласност на темите и проблемите, които вълнуват хората в най-голяма степен.
Атанас Пеканов обясни, че при встъпването му в длъжност основният приоритет е бил Планът за възстановяване и устойчивост. "Започнахме доста интензивна работа веднага по него, за да можем в кратък срок да направим подобрения, да публикуваме ревизираната версия и да стигнем до обществено обсъждане, което тече в момента. За да се случи всичко това тече един сложен и комплексен процес за координация между министерствата", обясни Пеканов.
По думите му, не трябва европейските средства, които са за сближаване, да подпомагат дивергенцията в страната, тоест да се фокусират в един регион. Той посочи, че в Националния план за възстановяване и устойчивост е имало такъв елемент. "Специално за София бяха отделени 560 млн. лева, да, може би от 12,6 млрд. лева те не изглеждат толкова много, но всъщност са много, защото това е единственият град, за който имаше отделени специално такива средства за два проекта, другите програми са за цялата страна. Ние намалихме един от тях, имахме желание да намалим и другия, но след силна и доста разгорещена дискусия с госпожа Фандъкова, която каза, че няма възможност да финансира своя собствен проект за метрото, той остана, но другият проект беше намален с 200 млн. лева", обясни вицепремиерът.
Пеканов отбеляза, че кратките срокове за работа по последната версия на плана не са позволи да бъдат анализирани нуждите на отделните градове - в транспорта или други сфери, защото това би забавило подготовката му.
"Смятам, че именно в тази посока трябва да вървим и такива са индикациите, които получавам от ЕК", добави той и уточни, че е било посочено, че по Оперативна програма "Транспорт" не може да се развива само метрото в София, но и транспортът и в другите градове.
"Няма да е редно в последните дни или в последния ден на служебния кабинет да изпратим Националния план за възстановяване и устойчивост, защото такава е индикацията от европейските институции: "не ни го изпращайте, за да дойде някой след това и да каже след два дни - не, не, може ли да ни го върнете". Моментът на изпращането на плана зависи от политическата ситуация", каза още Пеканов.
В момента се опитваме да адресираме критиките и препоръките, които бяха изложени от парламентарните групи по плана, допълни той. "Бяхме критикувани за отпадането на проекта за напоителни системи, според мен некоректно, защото проектът не беше допустим, но се опитахме да увеличим средства за сектор "Земеделие" и го направихме - с още 170 млн. лева за последните две седмици", каза вицепремиерът и допълни, че сега се прави анализ на това как най-ефективно да се използват тези средства.
Една от основните критики към предишната версия Националния план за възстановяване и развитие беше, че не са заложени достатъчно мерки и реформи в сферата на върховенството на закона, каза вицепремиерът в отговор на друг въпрос. Той изтъкна, че по темата е имало дискусия с Министерството на правосъдието и с НПО. "Мисля, че имаме напредък. Възложихме нова стъпка, която да повиши отчетността на главния прокурор", каза Пеканов, но изтъкна, че е трудно да се заложат стъпки от служебното правителство.
Вицепремиерът уточни, че сега се водят дискусии с парламентарните групи за това те да намерят консенсус и на какви реформи са готови в тази сфера. "В плана за възстановяване всичко което заложим, след като подпишем договора и получим парите, ние трябва да го изпълним. Не е добре и да обещаваме нещо, което в парламента няма да се случи в бъдещ период", каза още Атанас Пеканов.
Ключови думи
ОЩЕ ОТ КАТЕГОРИЯТА
|
|
Коментари
Няма въведени кометари.