"Вирусното" споделяне - много повече наука, отколкото магия

Вирусното споделяне - много повече наука, отколкото магия

Експлозия, от която се ражда "вирусна популярност" - изглежда като магия! Чудесно е от рекламна гледна точка, ако става дума за положително съдържание, за събития или личности. В същото време има и десетки други хора, лица, продукти, услуги, публикации, които са много качествени, но циркулират доста скромно и не получават вниманието, което заслужават. 

Попитайте всеки, чието съдържание е станало "вирусно" споделяно, и той ще ви каже истината - зад всеки нов "вирусно" споделен феномен стои много тежък труд. Само така може да се създаде нещо, което макар и да е кратко, си заслужава да се сподели. Трудно е да позиционираш нещо така, че всички да заговорят за него, да се идентифицират и да го разпространят. 

"Вирусното" споделяне е много повече наука, колкото магия. И също както всяко научно начинание, за да се направи добре, трябва човек да се зарови в детайлите и да изучи механиката как и защо се получава", казва Джош Елман, партньор и вицепрезидент в Greylock Partners. Наскоро той сподели в блога на компанията кои лостове задвижват масовото споделяне. 

"За да разбереш как работи вирусността, първо трябва да знаеш, че не всяка е еднаква. Много успешни компании са правили определени неща, за да стимулират информацията за продуктите си да стане "вирусна", по напълно различни начини", казва той. Елман ги обобщава и класифицира така:

1. Реклама от уста на уста. Случва се, като продуктът е толкова добър, че хората не спират да споделят на приятелите си за него. Явява се по-рядко, при много качествени и уникални, красиви неща + практични. За да се постигне, името на продукта трябва лесно да се произнася, да се чете, и той трябва да бъде лесен за описване. 

2. Стимулирана реклама от уста на уста. Става дума за същото, като първото, само че с малко допълнителни стимули като предлагането на талони за намаления, подобряването, или споделянето на продукта с други. Помага, когато стимулирането е двупосочно. Работи и предлагането на награди, ако човек препоръча на друг да си създаде нова сметка във фирмата. 

3. Демонстрационна вирусност. Прави се, когато продуктът е такъв, че хората да се показват с него, когато го използват. Прекрасен пример е Instagram. Pinterest и Uber са други примери. Потребителите стават ходещи реклами на продуктите - по-добре от това за маркетинга няма накъде! 

4. Заразително споделяне. Звучи като термин от медицината и като нещо лошо, но всъщност се случва когато продуктът е така проектиран, че хората да работят други хора да го използват, защото така той ще стане по-добър за тях и за другите. Например, какво биха били социалните мрежи, ако в тях нямаше никой друг? 

5. Избухване. Отново това звучи страшно, но е печеливша реалност. Някои нещаа се разпространяват масово, защото... те просто се сдобиват с небивала скорост и хората започват да смятат, че ще изглеждат модерни, ако ги изпробват и споделят за тях. Такъв пример е нашумялата игра Pokemon Go. 

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ

Това ли е опасният хищник, който броди из Шуменското плато? (ВИДЕО)
Левон Хампарцумян: Мерките на НАП срещу спекулата са психотерапия
Цените в ресторантите и хотелите у нас - наполовина на средните за ЕС
В кои държави работата от вкъщи е най-разпространена?
ЕС и Великобритания ще проведат преговори с Иран, Тръмп си даде две седмици за решение относно конфликта в Близкия изток
МВР има план как да действа срещу фалшифицирането на новата валута
ЕКОФИН подкрепи единодушно присъединяването на България към еврозоната
Печатният орган на компартията на Китай срина акциите на производителя на нашумялата играчка Labubu