Национално богатство: Гръцкият търговски флот вече струва над 132 млрд. долара

Национално богатство: Гръцкият търговски флот вече струва над 132 млрд. долара

Стойността на търговския корабен флот, притежаван от Гърция, нарасна с над 32% през последните три години и сега възлиза на 132,58 млрд. долара. Това показват данни от консултантската компания VesselsValue, цитирани от електронното издание на Kathimerini. 

Активният флот се състои от 4546 кораба на обща стойност 117,59 милиарда долара. Към тях се добавят 187 кораба в строеж на стойност 14,99 милиарда долара. Увеличението на стойността се дължи главно на по-високите такси за контейнерни и сухотоварни кораби, но дори и за танкери, където таксите не са се повишили толкова, има значително увеличение на стойността. 

Не само стойността на флота се е повишила през тези три години. Неговият състав и размер също са се променили. Броят на корабите може да не се е променил много - корабите в експлюатация плюс тези в строеж са 4 833 от 4574 през 2018 г. - но средният тонаж на кораб се е увеличил, според данни на гръцкия комитет за корабоплаване. 

Изследването на VesselsValue, проведено за „Катимерини“, разкрива промяната в състава: През 2018 г. танкерите представляват най-високата стойност сред корабите, притежавани от Гърция, следвани от корабите за сухи товари и втечнен природен газ (ВПГ). Контейнерните кораби бяха далеч четвърти. През 2021 г. сухотоварните кораби изпревариха танкерите по стойност, а контейнерните кораби се изкачиха на трето място. 

Конкретно корабите за сухи товари, както в експлоатация, така и в процес на изграждане, са на стойност 46,7 милиарда долара, докато танкерите са на стойност 39,1 милиарда долара. Контейнерните кораби са на стойност 23,46 милиарда долара.Те са 441, в сравнение с 1458 танкера и 2326 кораба за сухи товари. 

В категорията контейнерни кораби се наблюдава най-голямо увеличение на плавателните съдове. За малко повече от година разходите за транспортиране на контейнер с еквивалент на 20 фута (TEU) са нараснали от 1000 на 12 000 долара. Този скок на цената също преоцени корабите. Например, 10-годишен контейнеровоз Panamax с капацитет от 4500 TEU е оценен на 9,5 милиона долара през юни 2020 г. и 60 милиона долара през юли 2021 г., според данни, събрани от Clarksons Research. 

Индексът на барометъра за глобалното корабоплаване, Балтийският сух индекс, за сухотоварни кораби, се е повишил със 178% на годишна база и с 203% от началото на 2021 г.

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ