Как се избягва плащането на данъци от развлекателния бизнес в САЩ

Как се избягва плащането на данъци от развлекателния бизнес в САЩ

Обожаван от публиката „Трансформърс: Ерата на изчезването“ беше най-касовият филм за 2014 г., спечелвайки 1,1 млрд. долара, от които повече от три четвърти идват от чужбина. Paramount Pictures на ViacomCBS, отговорна за разпространението на филма, всъщност е спестила голяма част от тези приходи, като предостави международни лицензи чрез сложна стратегия, предназначена да избягва плащането на данъци в САЩ. Това показват резултатите от проучване, публикувано от Центъра за изследвания на мултинационални корпорации, група с нестопанска цел, финансирана отчасти от холандското министерство на външните работи, пише "Ню Йорк Таймс".

Според доклада, ViacomCBS, медиен гигант, който се появи след сливането на Viacom и CBS през 2019 г., използва същата стратегия за всички свои развлекателни дейности. Така от 2002 г. насам ViacomCBS и неговите предшественици, Viacom и CBS, избягват да плащат 3,96 млрд. щатски долара на Министерството на финансите на САЩ чрез система, която включва дъщерни дружества в Барбадос, Бахамите, Люксембург, Холандия и Великобритания, предава eleconomista.es.

По този начин голяма част от доходите от 30 000 милиона долара, генерирани от авторски права извън САЩ, внесени от филмовите и телевизионни франчайзи на компанията, като „Спондж Боб“, „Стар Трек“ и „Мисия: Невъзможно“, не са били обект към американския корпоративен данък.

Изследването на данъчната структура на ViacomCBS излезе на бял свят седмици след като американският президент Джо Байдън предложи минимален данък от 15% върху чуждестранните печалби за американски компании - усилие, насочено към предотвратяване на конкуренцията между страните чрез намаляване на данъчните им ставки. Предложената фиксирана ставка е част от по-обширен план за преразглеждане на данъчния кодекс, който би увеличил корпоративния данък в САЩ на 28% от 21% днес.

Изследователският център на мултинационалните компании обосновава фокуса си върху ViacomCBS, тъй като компанията е създала поредица от холандски дъщерни дружества, известни като компании "пощенски кутии", за да събират големи суми от телевизионни приходи.

Лицензиите или доходите от хонорари винаги са били значителна част от бизнеса за медийни компании, представляващи около 24% от годишните продажби от 2018 г. Тези компании сега се движат от стрийминг и сравнително нови бизнес операции, с които губят пари, докато се опитват да привлекат възможно най-голям брой абонати по света.

За разлика от компаниите, които произвеждат физически стоки, медийните компании могат да се възползват от нематериалния характер на своите продукти. Преместването на лицензионните права на "Спондж Боб" от една държава в друга е просто бюрократичен въпрос. Данъчните споразумения на ViacomCBS, които са законни, се възползват от различията в данъчните кодове в различните страни. Доходът, който може да се счита за облагаем в САЩ, например, е свободен от такива данъци в Холандия.

В опит да се конкурират с други европейски държави холандските данъчни власти предложиха благоприятни рамки на мултинационалните компании, позволявайки на някои компании да плащат данъци само на 0,8% от доходите от предоставяне на права за международно разпространение. С други думи, за всеки долар, който Viacom е събрал в чужбина за блокбъстър като "Трансформърс", вероятно по-малко от стотинка е била обложена с корпоративен данък, според проучването.

Ключови думи

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ