Къде се виждате след 5 години?

Къде се виждате след 5 години?

Никой няма кристална топка, която да предсказва с точност бъдещето, но това не означава, че не може да имате определени очаквания и надежди за следващите няколко години от вашия живот. Когато на интервю за работа ви попитат: „Къде се виждате след 5 години?“, потенциалният ви работодател всъщност тества вашето ниво на професионална амбиция. Джоузеф Уеснър, помощник генерален мениджър на Coughlin Printing Group, казва, че макар този въпрос да не е особено ясен по своята същност, той има конкретен отговор, зависещ от момента, когато е зададен.

„По вашето мотивационно писмо и CV мога да разбера дали имате необходимите качества, умения и образование, за да заемете предлаганата позиция. Това е причината изобщо да говоря с вас. Това, което обаче не мога да разбера от тях, е как ще се впишете в екипа, визията и културата на нашата компания.“, казва той.

Тези няколко указания ще ви помогнат да формулирате добър отговор на този толкова често срещан въпрос.

1. Обяснете как вашите цели се препокриват с тези на компанията

Когато се подготвяте за интервю за работа трябва да проучите компанията, в която кандидатствате, за да можете да разберете каква е нейната мисия и ценностите, които олицетворява. Единствено по този начин ще знаете дали нейните цели се препокриват с вашите. Ако такава взаимозависимост съществува, то вие сте на правилното място и спокойно може да говорите за начина, по който се надявате да изпълните и надградите върху цели през следващите години.

„Искаме да знаем, че нашите служители ще бъдат лоялни на компанията, че ще търсят развитието си в нея“, казва Къртис Бойд, съосновател и главен изпълнителен директор на Future Solutions Media.

Това означава, че когато ви бъде зададен въпроса „Къде се виждате след 5 години?“, едно от нещата, които може да кажете е: „Харесвам начина, по който вашата компания помага на служителите си да се развиват и растат професионално. Надявам се, че след пет години ще ръководя мой собствен екип и ще помагам за разширяването на моя отдел“.

2. Демонстрирайте правилното количество амбиция

Работодателите искат да знаят, че техните служители имат амбицията да постигнат нещо значимо и да се изкачат по професионалната стълбица, казва Хелън Чалмърс, кариерен консултант от Thoughtful Therapy. В отговора си може да включите желание за някакъв тип обучение или стремеж към определена позиция в компанията, която привлича вашия интерес. Важно е обаче да не сте „прекалено амбициозни“, добавя тя.

„Много кандидати за работа падат в капана на прекомерната амбиция.“, казва Уеснър. „Не искам да чувам как се надявате след 5 години да сте главен изпълнителен директор на компанията или да работите за мои конкурент“, пояснява той.

В случая може да кажете нещо от рода на: „Искам да проуча възможностите за обучение като лидер и спецификите на работата в тази индустрия, за да мога един ден да бъда ръководител на компания“.

3. Покажете интерес към ученето

Нека бъдем искрени, повечето хора не знаят какво точно искат да правят след 5 години, но винаги може да изразите желание да се учите и развивате в дадена област.

Говорете за някакъв аспект от вашата работа, в които искате да се усъвършенствате. Може би има област от бизнеса, която не разбирате много добре и искате да научите повече за нея. Може би искате да научите нов език или да придобиете някакво техническо умение. Покажете, че искате да бъдете нещо повече от това, което сте днес.

Кажете нещо като: „Надявам се, че ще имам възможност да науча повече за финансовите аспекти на бизнеса и да придобия по-добра представа за работата в тази индустрия като цяло.“

Научете се да мислите в перспектива

В крайна сметка, интервюто за работа почти сигурно ще съдържа подвеждащи и двусмислени въпроси, защото интервюиращият мениджър иска да види, че можете да реагирате в движение и да вземате решения на мига. Колкото по-подготвени сте за трудните въпроси от интервюто, толкова по-голям е шанса ви да спечелите желаната позиция.

.....................

Керълайн Кауфман за Monster.com

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ