Човешко е да се греши. Даже, полезно

Човешко е да се греши. Даже, полезно

Малко са хората, които обичат да грешат. В това няма нищо странно, защото от малки ни учат, че да грешиш е нещо лошо, нещо, което трябва да ни кара да се срамуваме и да се чувстваме неудобно. Възможно ли е обаче всички ние да имаме неправилно разбиране за това какво означава да грешиш? Според Хал Грегърсън, автор на книгата „Questions are the Answer: A Breakthrough Approach to Your Most Vexing Problems at Work and in Life“, да грешиш е едно от най-добрите неща, които човек може да направи в живота си.

„Ние гледаме на отговорите като на по-важни от въпросите. Получаваме добри оценки в училище и повишение в работата, защото знаем правилните отговори. Училищата са особено проблемни в това отношение, тъй като те учат децата от малки, че за да напреднат в живота трябва бързо и точно да дават верни отговори, без да се замислят особено над тях и над въпросите, на които отговарят“, казва той.

В резултат на това много хора не се чувстват комфортно да говорят за нещата, които не разбират, или пък за своите проблеми и притеснения. Ако работите като мениджър, тогава тази подсъзнателна бариера пред свободното изразяване може да бъде още по-голяма. От лидерите се очаква да имат отговор на всеки въпрос и да пазят недостатъците си в тайна от другите. От тях се иска винаги да знаят посоката, в която трябва да бъде насочена компанията, и никога да не показват колебание в решенията, които взимат.

„Когато ежедневието ви се върти около това винаги да бъдете прави и да имате отговор на всеки въпрос, то започва да прилича на изолационна камера, която не ви позволява да научите нищо ново. От друга страна, когато търсите грешки в начина си на мислене и във вашите утвърдени виждания и разбирания за нещата, вие се поставяте в режим, в който отделяте повече внимание на същността на самите въпроси. Колкото по-дълго време прекарвате в този режим, толкова по-голяма е вероятността да стигнете до важни въпроси, които другите не са се сещали да зададат“, казва Грегърсън.

Силните лидери не се страхуват да грешат

Добър пример за човек, който не бяга от грешките, е генералният директор на отдела за световно потребление на Amazon Джеф Уилке. Той редовно поставя под въпрос своите разбирания и начина си на мислене. Когато е изправен пред някакъв провал или неуспех, Уилке го използва като възможност да вникне по-дълбоко в себе си и в решенията, които е взел.

„Ако никога не задавате въпроси и не рискувате с нови и непознати преживявания, начинът ви на мислене бързо ще застине на едно място. Така вие отказвате да опознаете постоянно променящия се около вас свят и да се приспособите към новата реалност, в която живеете. Ако обаче търсите неща, които не знаете и не разбирате, и имате смелостта да грешите - да бъдете некомпетентни и незнаещи, да имате въпроси и дори да се излагате пред другите, то тогава вие изграждате един по-завършен и гъвкав модел на мислене, който ще ви бъде от голяма полза през целия ви живот“, казва Уилке в книгата на Грегърсън.

Грегърсън дава пример и с главния изпълнителен директор на Spanx Сара Блейкли, която казва, че в детството й нейният баща постоянно я е питал: „Какви грешки направи през тази седмица?“. Ако до краят на седмицата тя не се е провалила в нещо поне веднъж, баща й е казвал, че не е положила достатъчно усилия. Блейкли казва, че това я е научило, че всяка грешка води към нещо по-добро.

„Ако не бях готова да поемам рискове и да греша, нямаше да се превърна в човека, който съм днес“, добавя тя.

Свикнете с грешките

Най-добрият начин да свикнете с грешките е като започнете да ги правите по-често, казва Грегърсън. Усвоете ново умение, като например някакъв занаят или нов език. Предизвикайте себе си с идеи и виждания, с които не сте съгласни или не разбирате. Посетете чужда страна. Когато се поставяте в непозната среда, бързо разбирате какво е чувството да нямате отговори  на въпросите, които изпълват мислите ви.

Също толкова важно е да се обградите с хора, които не се страхуват да отбелязват вашите грешки и да ви поправят. В световно популярното анимационно студио Pixar например дискутират идеите за нов филм както с позитивна, така и с негативна(но конструктивна) обратна връзка.

„Отзивите не са насочени към хората, които предлагат идеите, а към филма, върху който те работят заедно. Трябва да изградите пространство, в което хората спокойно може да задават и да отговарят на трудни въпроси, защото това е единствения начин да стигнете до нещо наистина добро“, казва Грегърсън.

 „За много хора идеята, че правенето на грешки може да бъде полезно звучи нелогично и стряскащо, но това е единственият начин да стигнете до отговори, за които никой друг не се е сещал. Когато сме изправени пред някакво препятствие, ние даваме всички от себе си, за да стигнем възможно най-бързо до неговото решение. Вместо това, направете крачка назад и си позволете да сгрешите. Така пред вас ще се открият нови въпроси, които ще открият потя към отговори, до които нямаше да стигнете по друг начин“, добавя той.

.............................................

Стефани Воза за FastCompany.com

Ключови думи

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ