„Режим на изповед“ и още грешки на интервю за работа

„Режим на изповед“ и още грешки на интервю за работа

Колкото и да сте уверени в себе си, когато отидете на интервю за работа започвате да се притеснявате и съмнявате в способностите си. Да, вие имате нужния опит, умения и доказани резултати и личен бранд, за да спечелите желаната позиция, но в крайна сметка в тази ситуация цялата власт е в ръцете на интервюиращия. Независимо дали тази роля се изпълнява от служител от отдел Човешки ресурси, вашият потенциален шеф или дори директора на компанията, от този човек зависи дали ще имате бъдеще в компанията. Всичките тези притеснения и страхове произтичат от това, че в този момент човек не може да избяга от усещането, че всяко негово действие и дума се наблюдава под лупа и оценява строго.

Добрата новина е, че все пак има няколко неща, които може да направите, за да не изглеждате нервни и неуверени по време на интервюто за работа. Като за начало, не правете тези три грешки:

1. Постоянно се връщате към вашето CV

Няма нищо лошо в фразата „Както пише в моето CV”, стига да не я използвате повече от 1-2 пъти. Ако продължите да се обръщате към вашата автобиография през цялото интервю, ще създадете една изключително неудобна ситуация. Интервюиращият може да си помисли, че когато повтаряте тази фраза многократно вие всъщност му казвате, че той не се е подготвил достатъчно добре и че може да намери отговор на всичките си въпроси във вашето CV. А може би ще си помисли, че искате да му кажете, че сте се подготвили за това интервю, опивайки да наизустите всичко, което сте написали в автобиографията си. Може би ще си помисли, че нямате какво повече да предложите от това, което сте описали в CV-то си. Какъвто и да е начинът, по който той ще приеме вашето постоянно натякване, може да сте сигурни, че той няма да е положителен. Вместо постоянно да говорите за вашата автобиография, използвайте фрази като „една от върховите точки на кариерата ми беше когато….“. Ключът е в това да бъдете ясни, точни и кратки.

2. Влизате в „режим на изповед“

Представете си следния сценарии: Кандидатствате за управленска позиция в компанията и сте поканени на интервю. Седмица по-късно заветният ден на интервюто и един от първите въпроси, които ви задават, е - „Можете ли да ми разкажете повече за себе си?“. В този момент вие влизате в „режим на изповед“ и започвате да разказвате на интервюиращия за това как последната компания, в която сте работили, е била на ръба на фалит преди няколко години, че ви се е наложило да освободите почти всички служители от вашия екип и че сте имали нужда от 5 години, за да се възстановите финансово. Спрете! Какво искате да кажете на интервюиращия с всичко това? Че той трябва да ви назначи на работа, защото сте страдали? Макар че може да не целите да не целите умишлено подобен емоционален шантаж, това е реалния резултат от подобни изповеди. Вместо да подхождате по този нечестен начин, използвайте интервюто за възможността да покажете вашите постижения и идеи за бъдещето. Няма нищо лошо в това да бъдете искрени и да покажете смиреност, но най-важното е да демонстрирате, че сте се научили от грешките от вашето минало и че знаете как да преодолявате подобни предизвикателства, ако ви се наложи отново да се изправите пред тях на новото работно място.

3. Държите се твърде официално

В детските си години най-вероятно сте чували много „Не“-та. Не се прегърбвай! Не гледай встрани! Не забравяй! Не ритай с крака! Списъкът със сигурност е дълъг. Какво обаче се случва много често по време на интервю за работа? Подсъзнателно всички тези забрани отново излизат на повърхността. „Не“-тата отново доминират вашето поведение, което ви кара да се държите дървено и неестествено. Вместо да разкриете вашите личностни черти, вие демонстрирате една строго дисциплинирана версия на вашето Аз, която в най-добрия случай е твърде официална, а в най-лошия изключително скучна. За да превъзмогнете „Не“-тата трябва да се фокусирате върху „Да“-тата. Това означава да седите изправени с добра стойка и рамене в неутрална позиция. Дишайте дълбоко. Избягвайте прекомерната самокритика и позволете на вашата личност да блесне.

Интервютата за работа могат да бъдат изключително стресиращи. Това няма как да се избегне. Ако обаче избягвате тези три грешки, ще увеличите значително шансовете си да завършите интервюто по начин, който да ви спечели желаната позиция.

……………..

Анет Грант, главен изпълнителен директор на of Executive Speaking, Inc и автор на CEO Speaking: The 6-Minute Guide, за FastCompany.com

Редактор:  Георги Георгиев

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ