Техно войната за космоса

Техно войната за космоса

Технологичната "битка" в космическото пространство става все по-оспорвана с вече редица компании с готови идеи и проекти за създаване на мрежа от сателити, които да работят специално за тях.

До няколко години в Земната орбита може да се окаже, че има над 50 000 сателита, доставящи интернет сигнал. За сравнение с просто човешко око през нощта можем да видим около 9 000 звезди. Представете си какво означават 50 000 сателита за космическото пространство в близост до планетата ни.

Редица учени отсега алармират, че "пренаселването"  на космическото пространство със сателите ще възпрепятства наблюдения и снимки на някои от най-интересните явления в Космоса.

Но истината е една - парите и бизнесът движат света и наблюдението на странни космически явления и черни дупки остава на заден план... За съжаление или не.

Британската компания OneWeb стана поредната такава, бореща се за своето местенце в Земната орбита, след като изпрати 34 свои спътника с една ракета "Союз" от Казахстан. Стартъпът изгражда мега-съзвездие в небето, за да доставя широколентов интернет до всички краища на света. Целта им е пълната мрежа да функционира до края на 2021 г.

OneWeb е в състезание с редица други компании, които искат да предоставят същия вид услуга.

Илон Мъск например е с едни от най-мащабните планове в това отношение, като разработва своето съзвездие Starlink, което предвижда хиляди, дори десетки хиляди свързани сателити.

По същия начин шефът на Amazon Джеф Безос, най-богатият човек в света, предложи система, която той нарича Куйпер и цели изпращането на 3 200 сателита в орбитата на Земята.

Изпълнителният директор на OneWeb Адриан Стекъл казва, че проектът му няма от какво да се страхува от тези технологични гиганти. "Мисля, че ще се справят чудесно; ние ще се справим страхотно", каза той пред BBC.

"Има място за трима или четирима от нас. Светът е голямо място и апетитът към данните е ненаситен. Това няма да е игра на "победителят взема всичко".

Следващия месец други 34 сателита ще бъдат изстреляни в орбитата на планетата ни от OneWeb. В крайна сметка пълната мрежа ще се състои от 648 спътника (60 от които ще бъдат в орбита за резервни части, готови да запълнят всички грешки). Това е амбициозно внедряване, станало възможно благодарение на производството на големи обеми във фабрика, създадена във Флорида от OneWeb и аерокосмическия гигант Airbus, които са партньори по проекта.

До два космически кораба на ден вече се спускат от производствената линия. Но въпреки че медиите са силно фокусирани върху броя на сателитите, тези елементи няма да определят бъдещия успех или провал на западната лондонска компания. Това ще зависи повече от връзките, които OneWeb е в състояние да установи с telcos и други организации, които ще експлоатират и разпространяват своята интернет услуга по целия свят.

Илон Мъск и неговата компания SpaceX вече са влезли в висока честота на изстрелванията, като 240 сателита от мрежата на Starlink вече са в орбита. 

Астрономите се оплакват, че интернет сателитите са твърде ярки. Те се опасяват, че ако хиляди космически кораби бъдат пуснати в орбита, това може сериозно да попречи на погледа им за Космоса.

"Нашите сателити ще бъдат по-малко видими. Първо, защото са по-високо и второ - заради дизайна си. Ангажираме се с астрономическата общност и това не е само PR - ние наистина искаме да видим какво можем да направим по отношение на това да не пречим на учените", казва Стекъл.

Миналия месец и OneWeb, и SpaceX се срещнаха с европейски учени за дискусии в Кралското астрономическо общество в Лондон.

Космическото пространство над Земята в цифри

Целта на британската OneWeb е да пусне 650 сателита. Amazon иска да пусне 3200 сателита, в съзвездие, наречено Kuiper, също с цел продажба на достъп до интернет. SpaceX има одобрение от Федералната комисия за комуникации да изстреля 12 000 спътника, а Мъск търси одобрение за изстрелване на още 30 000. Целта на SpaceX е спътниците Starlink да се оформят в съзвездие, което ще осигури достъп до интернет до отдалечени райони на Земята.

В близко бъдеще може да има 50 000 или повече малки спътници, които да обграждат Земята. Може ли някоя компания да подреди ярки спътници в небето, което да изписва името ѝ? Може би. Няма глобална забрана за реклами в космическото пространство. И това може да се окаже голям проблем.

Скоро Земята може да бъде затъмнена от десетки хиляди спътници, които значително ще превъзхождат приблизителните 9 000 звезди, които виждаме с просто око през нощта.

Това не е някаква далечна заплаха. Това вече се случва като SpaceX вече са позиционирали 240 от тези малки спътници. 60 бяха стартирани тази седмица. Това ще бъде последвано от повече изстрелвания, вероятно на всеки две седмици. Да не говорим за останалите компании, които тепърва навлизат в тази битка - за космическото пространство и за разпространение на сигнали.

Тези нови спътници са малки, масово произведени и орбитират много близо до Земята, за да гарантират, че интернет връзката, която предоставят, е бърза. Но тази близост също ги прави по-видими и по-ярки в нощното небе. Сателитите, изстреляни от SpaceX и други, ще са по-ярки от 99 процента от популацията на обекти от всякакъв тип в момента в орбитата на Земята. Те са по-ярки от другите спътници, което подсказва, че има нещо различно и може би нередно в дизайна на сателитите на Starlink.

В дългосрочен план, създаването на толкова огромна мрежа от спътници може да намали представата ни за Вселената, да напълни орбитата на Земята с космически отломки и, потенциално, да лиши човечеството от необезпокояван изглед на нощното небе.

По публикацията работи Цветелин Димитров

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ