Колата без пилот на Google получи разрешение да излезе на улицата

Колата без пилот на Google получи разрешение да излезе на улицата

Колата без пилот на Google получи разрешение да излезе на улицата

В близките седмици една смешна кола ще се появи по улиците на Маунтин вю, в сърцето на Силиконовата долина. Тя прилича на рисунка от комикс с малките си габарити, закръглени форми и инфантилен вид. Тя е последният прототип на кола, която няма нужда от шофьор. Google представи проекта си през май миналата година. Досега напълно автономните прототипи на компанията са навъртели хиляди километри по време на изпитанията на частни писти. От това лято обаче колите без пилот излизат по улиците на Меката на технологиите, пише Монд.

Разработките на кола без пилот са отнели вече 5 години на експерименти в Калифорния и в Невада. Досега бяха използвани само серийно произведени коли – първо тойота, а после и лексус, снабдени със системи от радар и камера, които им позволяваха да картографират маршрутите и да откриват останалите коли на пътя, пешеходците, червените светофари и белите линии на маркировката.  

От новия прототип са произведени само двайсетина коли от малък екип в Детройт. Те нямат волан, нито педали. Google обаче трябвало да преправи проекта, за да спази калифорнийския закон, който изисква в колата да има шофьор, който може да поеме контрола върху нея във всеки момент.

Проектът още е далече от приключване. Шефът на конструкторската група Крис Ърмсън смята, че колата може да влезе в по-масово производство след 5 години. Дотогава има още много задачи за решаване. Например къде да спре колата, когато не може да достигне крайната си тока заради ремонт на пътя.

От първите си пистови изпитания колите без пилот са навъртели над 1,5 млн. км и са направили 11 катастрофи, но нито веднъж те не са били причината за сблъсъците по думите на Ърмсън.

Много конструктори работят по създаването на коли без пилот, но ще са необходими 10 години, преди напълно автономните автомобили да станат масово използвани, коментира анализаторът Тило Козловски. Дотогава ще се увеличават колите, които могат да се управляват сами при определени условия - например при паркиране. Американският производител на електромобили Тесла също обяви, че тази година ще има кола с функция за автопилот. Дженерал Моторс предвижда да пусне свой полуавтоматичен прототип през 2017 г.  

Пазарът на колите с автопилот може да се окаже бъдещето на автомобилите. През 2035 г. колите без шофьори ще бъдат 9% от световния автопарк. И почти 100% през 2050 г., прогнозира директорът по проучванията на IHS Automotive Ежил Юлиусен.

С опита си досега Google може да стане основен играч в сектора. Софтуерът ще е важен елемент от сигурността на колата, а високотехнологичните компании имат експертизата, която липсва на автомобилните конструктори, коментира Юлиусен.

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ