12% ръст на даренията от компании за миналата година

12% ръст на даренията от компании за миналата година

Корпоративният сектор остава най-големия дарител в България. Даренията по тази линия през 2012 г. са били над 67 милиона лева или с 12% повече, спрямо предходната година. 48% от дарените пари у нас са били от компаниите. Вторият най-голям дарител след тях са фондациите, следвани от частните лица.

Общият размер на дарнията в България през миналата година е бил 137,514,822 лева. Сумата е 32% по-голяма в сравнение с 2011 г., стана ясно на пресконференция на Българския дарителски форум (БДФ). Компании, фондации и граждани даряват все повече за каузи от социален, здравен, културен и екологичен характер.

Фондациите следват по дарителство фирмите с малка разлика. Те са отделили над 65 милиона лева в сферите образование и наука, човешки права и развитие на гражданското общество.

Българите са дали за благородни каузи 5 милиона лева, което е 4% от общия размер на всички дарения. За сравнение, в Америка даренията от хората са били 70%, а във Великобритания - малко над 50%, обясни директорът на БДФ Красимира Величкова. Тя обяви резултатите от изследването на форума на днешната дата, когато за първи път отбелязваме Европейския ден на фондациите и дарителите. Данните са събрани от информация на Националната агенция за приходите (НАП), допитвания до компании и фондации.

За какво се дарява?

Фирмите у нас са отделили най-много безвъзмездна помощ за подобряване на условията в социалната сфера, образование, екология и опазване на околната среда. Най-малко се вложили в инициативи в защита на човешките права. В тази област са дарявали най-много фондациите, които са подпомагали също най-вече образователни инициативи и акции в подкрепа на гражданското общество.

В топ три на дарителските сфери отпада здравеопазването, отбелязаха експертите.

Едноличните търговци са дарили малко над 622 хил. лв. През годината значително се е увеличило даряването чрез sms-и и обаждания – за 2012г. те са над 2 милиона и това прави увеличение с над 56% в сравнение с предходната 2011 г.

Дарената сума от 137 милиона лева възлиза на 0,1% от БВП на България. В САЩ даренията годишно са 2% от БВП, а в Обединеното кралство - 0,8%.

Сред тенденциите, оказали влияние на дарителството в България през миналата година, са били премахването на лимита на дарителството в здравеопазването, отпадането на ДДС върху дарителство с sms-и, подадени от клиенти на телекомуникационните оператори със сключен договор. За значима се счита и друга промяна, която обаче остава само постановена, но не и възприета в практиката – препоръката на Съвета за електронни медии (СЕМ) дарителските инициативи на компаниите да се отразяват в медиите. Повечето от редакторите в медиите у нас все още считат това отразяване за вид реклама и затова дарителските дела остават анонимни или неразгласени в публичното пространство, посочиха наблюдателите.

Темата активира дебата по въпроса трябва ли дарителството да бъде анонимно или да се разгласява масово, за да се стимулира и привлича още участници към своята кауза.

Автор: Невена Любенова

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ