Япония прегръща мрачната страна на капитализма, оставяйки зомби компаниите да фалират въпреки традициите

Япония прегръща мрачната страна на капитализма, оставяйки зомби компаниите да фалират въпреки традициите

Едно неписано правило в Япония гласи, че бизнесите с дълги традиции трябва да се поддържат, дори когато работят на загуба.

Собствениците на такива компании често не са склонни да ги затворят. За разлика от САЩ, където дори президентът Доналд Тръмп се възстанови от фалитите на компаниите си, стигмата на провала е дълбоко вкоренена в бизнес култура, дефинирана от старание и чест. Доживотният ангажимент към работниците, които предлагат лоялност в замяна, е норма.

Сега обаче финансовият пейзаж на страната се променя.

През март 2024 г. Японската национална банка повиши лихвените проценти за първи път от 17 години, отразявайки подобряващия се икономически климат и покачващите се цени. Японското правителство приема това, което икономистът от средата на 20-ти век Йозеф Шумпетер нарича „творческо разрушение“ на капитализма - необходимостта новаторите да заменят по-слабите конкуренти. Регулаторните органи настояват компаниите да подобрят управлението си и наскоро Япония прие закон за рационализиране на преструктурирането и насърчаване на обратите от загуби към печеливш бизнес.

"Зомби компанията" се определя като бизнес, който генерира достатъчно паричен поток, за да покрие лихвените плащания по дълговете си, но не може да изплати главницата. Този термин произхожда от Япония по време на „Изгубеното десетилетие“ след спукването на балона на цените на активите в началото на 90-те години, когато банките продължиха да подкрепят фалиращи фирми, вместо да им позволят да фалират.

Токийската фондова борса насърчава публичните компании с ниски показатели да станат по-печеливши и да ангажират повече инвеститорите. През 2024 г. броят на „зомби“ компаниите започна да намалява за първи път от седем години. През годината, приключила през март, фалитите се увеличиха с 13% до 10 070 - най-много от 2014 г. насам. Особено засегнати са малките семейни предприятия като хотелите, които се ръководят от няколко поколения японци, или продажбите на дребно. Към фискалната 2022 година приблизително 17,1% от фирмите в Япония, което се равнява на около 251 000 компании, са класифицирани като „зомби“ компании. Това увеличение се дължи на икономическите последици от пандемията от COVID-19, която удължи съществуването на много нерентабилни бизнеси.

Засега фалитите все още не са достигнали по-големи компании и хората като цяло успяват да си намерят нова работа благодарение на хроничния недостиг на работна ръка в Япония. Но потенциалът

Ключови думи

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ

На днешната дата, 23 ноември. Имен ден празнуват Александър, Александра, Сашо
Reuters: Вашингтон предупреждава Киев със спиране на оръжия и данните от разузнаването /ОБЗОР/
Световните цени на кафето спаднаха рязко, след като бяха отменени митата за Бразилия
Бившият президент на Брзилия Болсонаро влиза в затвора след месеци на домашен арест
Срещата на Г-20 в Йоханесбург започна, но със знакови отсъствия
Financial Times: Министърът на армията на САЩ е заявил в Киев, че споразумението остава без промени
Ще бъдат ли готови вендинг автоматите за въвеждането на еврото?
Времето: Студен фронт носи дъжд, а в планинските райони и слаб сняг