ТРАЙНА/// Неизвестно за известните: Неуспял вестникар открива карамела и качва шоколада на Луната

ТРАЙНА/// Неизвестно за известните: Неуспял вестникар открива карамела и качва шоколада на Луната

Животът на Милтън Хърши - основателят на световноизвестната марка Hershey, която произвежда шоколад, печива, бисквити, торти, млечни шейкове, напитки и много изкушения, започва в град Дери Чърч, Пенсилвания. Той е роден на 13 септември 1857 г. в семейството на бизнесмена Хенри Хърши и домакинята Фани Хърши. Двамата имат и по-малка дъщеря Серена. Семейството се мести често от град на град, така че момчето не получава задълбочено образование, а и родителите му не са особено загрижени за това. Баща му вярвал, че бизнесът е въпрос на решителност и упорит труд, а тъпченето на главата с книги е загуба на време.  

Милтън Хърши. Снимка: Уикипедия

ТАЙНАТА НА МЛЯКОТО

Когато Милтън навършил 17 години, той получил първата си работа като асистент на издателя на малък немскоезичен вестник. Тази област не интересувала младия Хърши и той се отказва от нея. Следващата му работа обаче бележи началото на славна кариера.  Милтън чиракувал при местен сладкар, където произвеждал и продавал сладолед и бонбони. Там той се доказал като талантлив и трудолюбив ученик. След четири години обучение Хърши отворил собствена малка компания за производство на бонбони във Филаделфия. Бизнесът вървял бавно, продажбите били слаби и се натрупали много неплатени сметки. Бизнесът бил принуден да спре, но Милтън не се уплашил. Той експериментирал с различни рецепти, докато най-накрая създал карамелен бонбон, който клиентите обожавали. Той го нарекъл „ Hershey’s Crystal A“
На Световното изложение в Чикаго през 1893 г. Милтън видял германско оборудване за производство на шоколад и веднага го купил, за да го използва за приготвяне на карамелена глазура. Но по пътя Млтън решил да го използва за производство на шоколад. Бизнесът е толкова успешен, че в началото на 90-те години на XIX в. Хърши пренасочва дейността си от карамел към шоколад. В родния си град Дери Чърч той има всички условия за успешно начинание - жителите на града трябва да печелят пари, а фермерите разполагат с прясно мляко, което доставят на фабриката на благоприятна цена. Именно това мляко придава деликатния вкус на шоколадовия блок Hershey's Milton -  обичан от американците и сериозен конкурент на швейцарския шоколад.

УВЕСЕЛИТЕЛНИТЕ ПАРКОВЕ

Снимка: Getty Images

През 1903 г. Милтън има друга идея. Разбира се, тогава той нямал представа, че тя ще се превърне в огромен, независим бизнес. Хърши решил да създаде увеселителен парк за служителите си. Той купил земя и прекарал три години в изграждането му. За да отпразнува тържественото откриване на парка Hershey, бил проведен бейзболен мач и звучала модерна за времето музика. Първата атракция в парка била открита през 1908 г и това била въртележка.

През 1910 г. е добавена миниатюрна железница, която работи до 1971 г. През 1926 г. са добавени две детски атракции, както и разходки с лодка по река Спринг Крийк, която тече през парка. Първото влакче на ужасите - „Дивата котка“, е открито през 1923 г.; а през 1946 г. е заменено от влакчето „Комета“. Паркът е имал няколко басейна, единият от които бил с голяма баня, а другия – с  плажна зона и фар. Третият бил басейн за деца.

През 1970 г. ръководството на парка решава да го превърне в тематичен парк и го преименува на Hersheypark.  Към 2018 г. Hersheypark обхваща 45 хектара и включва 76 въртележки и атракции, както и ZooAmerica. В непосредствена близост до парка се намира Hershey's Chocolate World - комплекс от сладкарници и ресторанти.

Снимка: Getty Images

Но да се върнем към основния бизнес на Хърши. Той продължил със сладките си експерименти и през 1907 г. създава шоколадовите бонбони Hershey's Kisses. По това време бонбоните са били опаковани на ръка, но през 1921 г. те вече са опаковани машинно. Това оборудване добавя хартиено знаменце към алуминиевото фолио с „целувки“, за да идентифицира марката Hershey's Kisses /Целувката на Хърши/. 
Милтън пътувал много, но не за удоволствие. Той посетил Мексико, Англия, Египет и Франция, където посетил сладкарски магазини, големи фабрики и фирми за търговия на едро. Там обсъждал нюансите на шоколадовия бизнес с колеги и установил бизнес връзки. Той също така събрал идеи за собствен бизнес. Милтън не почивал на лаврите си, въпреки че състоянието му по това време вече надхвърляло милион долара.

ФАБРИЧЕН ГРАД И УЧИЛИЩЕ  

Семейство Хърши се замогвало все повече. Милтън не бил алчен по природа и като добър католик не си позволявал да се осланя на богатството си, докато много от сънародниците му живеели под прага на бедността. Хърши смятал даряването на пари за благотворителност за лоша идея; той вярвал, че е по-добре да даде на хората възможност. Затова построил цял град около фабриката и го кръстил на себе си. Селището включвало хотел, църква, паркове, магазини, перални, голф игрища и дори зоологическа градина. Повечето от служителите и управителите на фабриката живеели в града, а за тези, чиито домове били извън града, била построена трамвайна линия. Това им позволявало лесно да пътуват до фабриката.

Друг важен и необходим проект на Милтън Хърши е откриването на индустриално училище през 1909 г. Милтън и съпругата му Катрин нямали деца, така че грижата за учениците в училището се превръща в основна за тях. Хърши прави всичко възможно, за да гарантира, че децата получават добро образование, освен че придобиват трудови умения. През 1915 г. Катрин Хърши умира, а три години след смъртта ѝ бизнесменът написва завещание, според което цялото му състояние, което е 60 милиона долара, трябва да отиде в това училище.

УСПЕШЕН БИЗНЕС С ВОЕННИТЕ

Компанията Hershey поддържала връзки с американските военни. През 1937 г. главният отговорник за тиловото осигуряване на армията, Пол Логан, се обърнал към Уилям Мъри, когото Милтън назначил за президент на The Hershey Company, с молба да произвежда шоколадови блокчета за войнишките дажби. Заявката била направена за блокчета, които да тежат не повече от 4 унции, не се топят, засищат и имат добър вкус. Хърши одобрил сътрудничеството с армията и се вслушал в желанията на военните. Фабриката успяла да отговори на всички изисквания. Блокчето, наречено Ration D, можело да издържи на горещина до 50 градуса по Целзий и да съдържа около 600 калории. Войниците го нарекли „Блокчето на Логан“ Първоначално военните поръчки били малки, но преди Втората световна война производството на шоколад с дажби се увеличило. До 1939 г. The Hershey Company  произвеждала по 100 000 пакета Ration D на ден.

През 1943 г. Министерството на отбраната на САЩ възлага на The Hershey Company задачата да разработи нова версия на шоколадовото блокче, което също така да не се вляияе от топлината, но да е по-вкусно от предшественика си. След известни експерименти се ражда друг шоколадов хит - Hershey's Tropical Chocolate Bar.

През 1971 г. той дори стига до Луната благодарение на екипажа на Apollo.

НОВИ ВРЕМЕНА  ПРОМЕНИ

Снимка: Getty Images

Милтън Хърши умира в Hershey Hospital  през октомври 1945 г. на 88-годишна възраст. След смъртта му влиза в сила завещанието му, което постановява, че цялото богатство на семейството ще бъде дарено на училището. То съществува и до днес.

След смъртта на Милтън Хърши, компанията се опитва да се придържа към маркетинговата стратегия на основателя. Например, Хърши не обичал да харчи пари за реклама – той вярвал, че един добър продукт говори сам за себе си. До средата на 60-те години на миналия век, Hershey Foods дори не е имала отделен маркетингов отдел.
В началото на 60-те години на миналия век конкуренцията на пазара на шоколад се засилва, до голяма степен поради растежа на Mars, Inc. Модернизацията на Hershey Company започва под ръководството на Самюъл Хинкъл - в Канада е построена фабрика, през 1963 г. е придобита друга компания за сладкарски изделия, H.B. Reese Candy Company, а през 1966 г. са придобити две компании производители на паста -  San Giorgio и Delmonico Foods, което води до промяна на името на Hershey Company на Hershey Foods Corporation през 1968 г.

Уилям Диърдън, който поема компанията през 1976 г., продължава политиката за разширяване на продуктовата ѝ гама. До 1982 г. 30% от приходите на компанията от 1,5 милиарда долара не са свързани със сладкарски изделия. През 1988 г. Hershey Foods придобива американското подразделение на британската компания за сладкарски изделия Cadbury Schweppes PLC.

Три години по-късно Hershey купува първата си европейска фабрика в Германия. През 2001 г. ръководството на Hershey е поето от Ричард Лени. Той е недоволен от принципите, завещани от Милтън Хърши. Неговите предложения – продажба на продукти в магазини на ниски цени, премахване на марки, които не са шоколад, затваряне на някои фабрики и съкращаване на работници – предизвикват недоволство сред служителите и довеждат до най-дългата стачка в историята на Hershey през април 2002 г. След 44 дни синдикатите печелят. Kisses остават една от най-популярните марки бонбони в Съединените щати. През 1989 г. шоколадовите „капки“ са били петият най-популярен шоколадов десерт в САЩ, с продажби над 400 милиона долара. По това време двете фабрики на компанията са произвеждали повече от 70 милиона Hershey's Kisses дневно. Днешните Kisses използват оригиналната формула за млечен шоколад на Милтън Хърши. В наши дни компанията увеличава продуктовата си гама и се съобразява с изискванията за здравословно хранене.

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ