Компаниите съкращават работни места на фона на слабото потребителско доверие и натиска за AI автоматизация

Компаниите съкращават работни места на фона на слабото потребителско доверие и натиска за AI автоматизация

Компании по целия свят увеличават съкращенията на персонал – водещи имена като Amazon, Nestlé и UPS ограничават разходите, докато потребителското доверие отслабва, а технологичните фирми, фокусирани върху изкуствения интелект, започват да заменят работни места с автоматизация, съобщава Ройтерс.

Според агенцията американски компании са обявили над 25 000 съкращения само този месец, без да се включват 48 000-те съкращения на компанията за куриерски услуги UPS от началото на 2025 г. В Европа броят надхвърля 20 000, като Nestlé е с най-голям дял след съкращаването на 16 000 позиции миналата седмица.

Тъй като няма налични общи данни за съкращенията в САЩ, предвид че правителството на Щатите е във втората си най-дълга блокада в историята, инвеститорите обръщат особено внимание на тези отделни случаи на съкращения, макар намаляването на персонала да е характерно за края на годината. 

„Инвеститорите се питат: какво означава това? И по-конкретно – каква е цялостната картина, след като не можем да я видим?“ казва Адам Сархан, изпълнителен директор на 50 Park Investments в Ню Йорк. Съкращения като тези в Amazon „ми показват, че икономиката се забавя, а не се засилва. Масови съкращения не се случват, когато икономиката е силна.“

Amazon обяви, че ще съкрати до 14 000 служители от корпоративния си персонал, присъединявайки се към Target, Procter & Gamble и други, които също премахват хиляди офисни позиции. Според Ройтерс, броят на съкратените работни места в Amazon може да достигне до 30 000.

Причините за съкращенията са различни. Някои компании като Target и Nestlé имат нови изпълнителни директори, които искат да преструктурират дейността. Производителят на бебешки дрехи Carter’s съкращава 15% от офисния си персонал заради високи вносни мита, наложени от президента Доналд Тръмп.

Прави впечатление, че компании като Amazon и Target се фокусират върху "бели якички" – позиции, уязвими на автоматизация чрез AI, вместо върху работници в магазини или фабрики. Някои анализатори смятат, че ходът на Amazon може да е ранен сигнал за по-дълбоки структурни промени, тъй като компаниите се стремят да оправдаят милиардите, инвестирани в AI инструменти.

Съкращенията в Target засягат 8% от корпоративния персонал, докато тези в Amazon – само 14 000 от общо 1.5 милиона служители.

Последното проучване на KPMG сред американски ръководители показва, че планираните инвестиции в AI са се увеличили с 14% спрямо първото тримесечие – до средно 130 милиона долара през следващата година. Около 78% от ръководителите казват, че са под силен натиск от бордовете и инвеститорите да докажат, че AI спестява средства и увеличава печалбите.

Най-застрашени са професиите, при които позициите на начално ниво могат да бъдат заменени с автоматизация, пишат икономисти от Bank of America. Но засега бизнеси в сферата на информационните технологии, финансите и професионалните услуги отбелязват ръст на заетостта паралелно с увеличеното използване на AI.

„Все още се колебая да кажа, че причината е AI“, казва икономистката Алисън Шривъстава от Indeed Hiring Lab в Саратога Спрингс, Ню Йорк. „Технологичният сектор се свива от пика през 2022 г. Има потенциал да повлияе на пазара на труда, но засега не виждаме толкова силен ефект.“

Въпреки заглавията, икономистите казват, че пазарът на труда е в „фаза на ниско наемане и ниско освобождаване“, като компаниите тихо намаляват персонала, без да заместват напусналите.

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ

Наталия Киселова подаде оставка като председател на НС, замени я Рая Назарян
Тръмп изрази съжаление, че не може да се кандидатира за трети мандат
Големите победители: Кои са финалистите в "Мениджър на годината 2025"?
Проектобюджетът предвижда минималната заплата от 1 януари да е 605 евро
Силните финансови отчети в технологичния сектор успокояват опасенията от AI балон
Времето: Слънчево с температури до 21 градуса
Бизнес перспективи: AI и онлайн пазаруването или как се пристрастяваме към Shein и Temu
Кати Ууд вижда хуманоидните роботи като най-голямата възможност в AI сферата