Гневни работници на Volkswagen заплашиха с ескалация на протестите

Гневни работници на Volkswagen заплашиха с ескалация на протестите

Ръководството на Volkswagen (VW) има последен шанс да направи компромис днес или да рискува стачки в невиждан досега мащаб през следващата година, когато ще започнат преговорите в ожесточена ситуация на противопоставяне за намаляване на заплатите и закриване на заводи. Такъв ултиматум поставиха работниците във втория етап на протеста си, започнал днес

Служителите на VW спряха работа в девет германски завода, а хиляди преминаха със знамена и свирки през площада във Волфсбург, където е централата на автомобилния производител.

Последните преговори, които първоначално започнаха през септември, се провеждат в момент, когато най-големият европейски производител на автомобили търси начини за радикално намаляване на разходите в Германия, за да се конкурира по-добре с по-евтините азиатски конкуренти, които навлязоха на родния му пазар.

Кризата във VW се разрази в момент на несигурност и политически сътресения в най-голямата европейска икономика, както и на по-широки сътресения сред автомобилните производители в региона. Германският канцлер Олаф Шолц, който изостава в социологическите проучвания преди предсрочните избори, предупреди през уикенда VW да не затваря заводи.

Работниците организират четиричасови стачки, които са вторите в рамките на една седмица и са два пъти по-продължителни от двучасовите стачки, проведени първия път.

Още преди преговорите синдикалните лидери заплашваха с нови стачки, ако VW не се доближи до тяхната позиция, но оставиха отворена възможността за решение до Коледа.

„Днес работната сила заема позиция под формата на предупредителна стачка в цялата страна. Навсякъде, на всички места, във всички смени, служителите на Volkswagen спират работа, но не за два часа, както миналия път, а за четири часа“, заяви главният преговарящ на профсъюза IG Metall Торстен Грьогер.

„И ако това не е достатъчно, фойерверките в навечерието на Нова година ще бъдат последвани от ескалация, каквато тази компания не е преживявала досега“, предупреди той.

Гроугър добави, че ръководството има „последен шанс“ да се върне в правия път през 2024 г., „тогава все още можем да намерим решение с голяма гъвкавост тази или следващата седмица“.

Работниците, които отхвърлиха всякакви съкращения на заплатите или затваряне на заводи, могат да увеличат натиска върху VW, като евентуално организират 24-часови стачки и дори стачки за неопределено време.

Фолксваген настоява, че намаляването на капацитета и заплатите е необходимо, защото търсенето на автомобили в Европа е намаляло, а разходите в Германия не позволяват да се конкурира с новите конкуренти.

Главният преговарящ Арне Майсвинкел заяви, че профсъюзите и ръководството трябва да намерят алтернативни начини за намиране на решение за германските заводи, след като отхвърлиха предложение на профсъюзите като неустойчиво.

„Продължаваме да се нуждаем от намаляване на разходите, намаляване на свръхкапацитета“, каза Майсвинкел.

Миналата седмица главният изпълнителен директор Оливер Блуме защити решенията на Volkswagen Group като необходими в бързо променящата се среда, като заяви, че ръководството не може да работи „в свят на фантазии“.

Грогер обаче настоява VW да се приближи до позицията на профсъюза.

„Доверието е разрушено... работниците са много ядосани. Марката VW е под заплахата да бъде накърнена от поведението на управителния съвет, а цената на акциите е срината до дъното. Това е отговорност на управителния съвет“, каза той.

Акциите на Фолксваген са сред най-зле представящите се сред европейските производители на автомобили и са спаднали с близо 25% тази година.

Въпреки че въздействието на стачките не беше изяснено веднага, профсъюзът заяви, че в резултат на първия кръг не са произведени няколкостотин автомобила само в завода във Волфсбург.

Производителите на автомобили са изправени пред нарастваща конкуренция от страна на Китай, където производителят на електрически превозни средства BYD наскоро заяви, че между август и октомври е наел близо 200 000 нови служители в производството на автомобили и компоненти.

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ