Христо Христов, "Атос България": Държим да бъдем не просто доставчик, а партньор на нашите клиенти

Христо Христов, Атос България: Държим да бъдем не просто доставчик, а партньор на нашите клиенти

От 30 години „Атос“ е партньор на Олимпийските и Параолимпийските игри в областта на киберсигурността, казва изпълнителният директор на „Атос България компетънси център".

Вече 25 години сте на пазара. Какво успяхте да постигнете за този период?

Това, което отличава „Атос“ от самото начало, е фактът, че ние сме една от първите, а може би първата компания в страната ни, която започна да внедрява SAP базирани решения на българския пазар, които до онзи момент бяха привилегия само на големите бизнеси и производства зад граница. Ние сме пионери в това, което правим, и не сме спрели да се развиваме от създаването си досега.

Към днешна дата сме най-голямата компания в страната ни, която предлага цялостни дигитални решения – от оценката, проектирането и реализирането на даден проект, до последващата поддръжка и продължаващи оптимизации. Държим да сме не просто доставчик, а партньор на нашите клиенти.

През годините преминахме през няколко големи трансформации за да сме в крак с тенденциите на пазара и нуждите на нашите клиенти. За нас това беше поставяне на основите за бъдещето ни на ИТ пазара, трупане на опит и компетенции, създаване на правилните процеси, които да подкрепят растежа на „Атос“. След това дойдоха и големите успехи, превръщайки ни в лидер на европейската сцена. Усърдната работа на всички в компанията ни позволи да се превърнем в номер едно в областта на киберсигурността в Европа. Най-категоричното доказателство за това е дългогодишното ни партньорство с Олимпийските и Параолимпийските игри като основен доставчик на услуги по киберсигурност.

Дружеството ни в България е едно от най-големите в региона, както по численост на персонала,  така и като спектър от различни услуги и технологии, които предлагаме на клиентите си. Развивахме експертиза и натрупахме опит в различни индустрии. Това ни позволи да направим следващата стъпка, превръщайки се в глобален лидер в дигитализацията на индустриите, в които работим, да надградим услугите, които предлагаме, и да станем глобална компания с 112 000 служители, над 2000 от които са в няколко дружества в България. През последните години се превърнахме в най-голямата европейска компания в областта на high performance computing (б.р. суперкомпютри). Финансовите резултати категорично потвърждават ползите от инвестициите, които сме направили през последните години.

Кои са секторите, за които работите най-много? Планирате ли добавянето на нови към портфолиото си?

В България компанията ни е ориентирана към няколко индустрии – производство, финансов сектор и енергетика. Градим капацитет в областта на киберсигурността и планираме да позиционираме нашите решения и в сферата на обществената сигурност.

Основният ни фокус е в производството на храни и напитки, както и при бързооборотните стоки. Наши клиенти в България са няколко мултинационални компании, но също така и много иновативни и успешни български компании. Тук специално искам да отбележа едно важно за нас постижение от последните седмици – „Атос“ беше отличена на форума “Winning Tomorrow”, организиран от САП България, в категория „Трансформация в производството 2022“ за иновативен проект по преструктуриране и дигитализация на „Профилинк България“ – компания, която постави бъдещето си на солидните основи на дигитализация, иновативни бизнес процеси и уменията на страхотния си екип.

Ключово при вас е, че работите и в сферата на сигурността. Кои са проектите, за които може споделите повече информация?

Темата със сигурността е доста деликатна, но мога да кажа, че компанията ни предлага услуги не само в сферата на киберсигурност. Портфолиото ни е богато на решения в областта на публичната сигурност и отбраната. Партнираме си с най големите европейски компании в тази област. Сред тях са решения, свързани с частни 4G LTE мрежи, сателитни комуникации и наблюдение, connected defense, battle management systems, системи от типа на 911 и 112, data processing and analytics for space.

Също така, малко известно е в България, че „Атос“ вече 30 години е парньор на Олимпийските и Параолимпийските игри в областта на киберсигурността.

Ето какво казват за нас организаторите им: „Aтос“ го направи отново. Хората от екипа на „Aтос“ са тихите герои зад кулисите. Те поеха предизвикателството да организират две олимпийски игри за по-малко от шест месеца между Токио 2020 и Пекин 2022. През 2021 г. екипът на Atos демонстрира своята издръжливост и гъвкавост, като управляваше едновременно подготовката на три олимпийски и параолимпийски игри: доставяйки Токио 2020, докато завършваше критичните фази на тестване за Пекин 2022 и започване на процеса на адаптиране на ключови цифрови приложения за Париж 2024.“

Влизането в еврозоната е нещо, на което бизнесът обръща сериозно внимание. Каква е вашата роля тук?

При подобни промени винаги излиза въпросът с адаптирането на системите за работа с различна основна валута. Това е валидно както за държавните, така също и за часните компании.

Като дългогодишен доставчик на SAP услуги „Атос“ има много опит с имплементацията на SAP ERP евроконверсия в страните в Източна Европа. В момента подпомагаме евроконверсията на няколко компании в Хърватия. Това ни помага да изградим подход и ресурси за предстоящата конверсия в България.

С оглед на важността и краткия срок, в който всички компании ще трябва да пренастроят системите си, е от ключово значение да работят с партньори, които имат опит и капацитет, за да се случат тези проекти в срок. Очакваме нуждата от тази услуга да е много голяма при обявяване на конкретна дата за въвеждане на еврото в България.

***

Доверието е най-силният мотиватор

Павлета Тодорова, ръководител „Бизнес развитие‘“ в компанията

Кои са най-разпространените услуги, които предлагате на бизнеса?

Предлагаме пълен набор IT услуги за големи международни и локални фирми за бързооборотни стоки. Сред нашите решения са внедряване на CRM, Planning, ERP, Manufacturing & Supply Chain платформи; услуги по опериране на инфраструктурата на клиента – сървъри, SAP системи, мрежови устойства, стационарни и мобилни устройства на крайните потребители; услуги в областта на Data Warehousing, Big Data and Advanced Analytics. Разработваме собствени платформи за автоматизиране на дейността на служителите, работещи с крайните клиенти, IoT решения и редица други иновации. Портфолиото ни се допълва от услуги с добавена стойност – автоматизиране на процеси с RPA, услуги по управление на достъпа до ИТ ресурси, опериране на системи за управление на ИТ услугите (ServiceNow) и др.

Какви са целите ви за развитие през следващите години?

Основната ни цел е да отговорим на изключително голямото търсене на нашите услуги. Това означава да обучим и интегрираме нови служители, които заедно със съществуващия ни екип от над 530 души да поемат проектите, които ни предстоят. Ние непрекъснато растем – и като брой служители, и като брой клиенти, и като разнообразие на услугите, които предлагаме. Много е важно този ръст да е устойчив – да не се влошава качеството на услугите, които предоставяме на съществуващите клиенти.

За всичко това е нужен силен екип. Как успявате да го мотивирате?

Най-силният мотиватор за нашите служители е доверието, което им гласуваме. Ние сме най-добрите в това, което правим, именно благодарение на всеки един от нашите служители и на факта, че те са най-добрите в това, което всеки от тях прави. Тяхната експертиза, хъс и готовност да се впуснат в поредното предизвикателство са неповторими и ние знаем това, оценяваме го и на свой ред се стараем да им предоставим необходимите условия да продължават да се развиват. Вече 3 поредни години получаваме сертификат за Great Place To Work компания в България и най-ценното е, че високата оценка идва именно чрез гласа на нашите служители. Ние вярваме в тях и те ни отвръщат със същото.

Част от нашите служители са с нас от самото начало – това са повече от 20 г. на развитие и растеж. Други са се присъединили към нас по-отскоро, като са допринесли с опита си от други бизнеси, трети стартират кариерния си път с нас чрез стажантската ни програма, която позволява на младежи без нито един ден трудов стаж да се изградят като следващото поколение експерти. Това значи много за нас, защото ни прави устойчиви, зрели и в същото време устремени към бъдещето чрез нашите по-млади колеги, които тепърва „прохождат“ в кариерата си и имат присъщата на всеки млад човек смелост да правят нещата по нов начин.

Ключът за нас е в баланса и ние се стараем да го поддържаме във всичко, което правим. Държим и на баланса между половете, като за технологична организация имаме завидно дамско присъствие от над 48%, при това жените на по-високи управленски нива преобладават в локалната организация. Още по-хубавото е, че този баланс е постигнат естествено и без усилия в тази посока – не се делим по други показатели освен експертиза, компетентност, отдаденост, професионализъм и не на последно място позитивен дух.

Екип на Мениджър. Текстът е публикуван в осмото специално издание на Мениджър „Първите в бизнеса“

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ