Инж. Димитър Димов от изба "Ялово" стана "Енолог на 2022"

Инж. Димитър Димов от изба Ялово стана Енолог на 2022

Инж. Димитър Димов от изба "Ялово" стана "Енолог на 2022"

Инж. Димитър Димов, съсобственик на бутиковата изба „Ялово“ стана носител на приза „Енолог на 2022“. Годишните отличия бяха раздадени от Съюза на енолозите в България на живо след двегодишно прекъсване. Наградите са в четири категории - „Млад енолог“, награда „Христо Дерменджиев“, приз за цялостен принос във винарството и „Енолог на България“ за 2022 година.

„Благодаря за отличието и се надявам всички заедно да посрещаме новите предизвикателства пред производството на качествени вина“, каза при награждаването си инж. Димов. Отличието му бе връчено от миналогодишния носител на приза „Енолог на годината“ Мадлена Кузманова от „Шато Копса“. Той получи плакет и бронзовия Дионисиев венец – символ на приза, изработен от скулптора Адриан Новаков, който се предава всяка година на най-добрия енолог от миналогодишния носител на наградата.

Инж. Димитър Димов е трето поколение винар.Той създава вина със собствен почерк у нас и в чужбина. Завършва УХТ, а след специализация във Франция притежава френска национална диплома за енолог. Работил е във винарни в Лангедок, Шампан и Бордо, Нова Зеландия, както и за различни проекти в България. Професионалните му компетенции обхващат всички аспекти на винарството – от лозата до бутилката, включително винен маркетинг и развитие на винен туризъм. Основен приоритет в дейността му е запазване на старите местни сортове, както и биологичното лозарство.

- Г-н Димов, как се става добър енолог?

- Нека първо дефинираме какво е енолог: международната организация по лозата и виното (OIV), официално го определя като специалист, способен да се справи с цялата сложност на проблемите, свързани с производството на вино. Дейността на енолога протича в 5 фази: производство на грозде, преработка във вино, контрол на производството, маркетинг, анализ на пазарите и адаптиране на продуктите към тях. Дегустацията се намесва във всяка фаза като израз на експертизата на енолога. За да стане човек енолог, трябва да завърши висше образование в сферата на хранителните технологии и агрономията и да специализира винарство и лозарство. За да бъде един енолог добър, обаче е необходимо успешно да се справя с изброените по-горе дейности, което в днешно време е трудно, най-вече поради сложната конюнктура на пазара на вино и голямата конкуренция.

- Защо избрахте да се развивате професионално в тази област?

- Аз съм потомствен винар – баща ми беше главен технолог на винпрома в Лясковец. Бях свидетел на най-славните времена за българското вино през деветдесетте, което може би ми повлия много за избора да се занимавам с винопроизводство. За съжаление впоследствие всичко рухна и в днешно време винарския бранш e в твърде незавидно положение.

-  Има ли интерес към тази специалност сред по-младото поколение?

- Все по-малко млади хора започват работа във винопроизводството, въпреки глада за кадри в бранша. Факторите за това са много, но отвъд романтичните представи, работата на енолога в производството изисква компетентност, всеотдайност и много извънредни часове труд, особено по време на гроздобера. От друга страна като част от УС на Съюза на енолозите в България, имам наблюдения и считам, че малкото новозапочващи млади енолози компенсират с компетентност, голямо желание и хъс за работа, така че бързо да успеят да достигнат сериозни постижения.

- Кое е специфичното в портфолиото на вашата изба, кои са най-търсените вина?

- Винарна Ялово е малка изба и подхода ни в производството е в голяма степен занаятчийски. Въпреки, че портфолиото ни е широко, всеки един от продуктите ни е в малка серия, като варират от 300-500 до най-много около 3000 бутилки от вид. Всяко едно от вината ни е замислено и създадено със свой собствен характер, така че да отговаря на повод за консумация или за съчетание с храна.

Базовата ни серия „Засукано“ се състои от купажни вина, в които търсим традиционния за региона характер. Както белите, така и червените са подходящи за ежедневната трапеза, разбира се съобразено с ястията и сезона. Серията ни „Без грим“ се състои от натурални вина без добавени сулфити. Това са по-скоро „социални“ вина – вина, които споделяш с гости и приятели. Зачеват разговор, който дори и да започне с тях, продължава в своята собствена посока, без те да го присвояват и да бъдат център на внимание.

"Златни ръце“ възприемаме като майсторската ни серия. В нея търсим характерния израз на сорта и най-вече нашия личен прочит на този израз. Вино, което да отворите с „малък“ повод, когато трапезата е по-изпипана от ежедневната, когато имате гости, а също може да бъде и чудесен подарък. Сериите ни „Резерва“ и „Гранд резерва“ са вина с дълго отлежаване в бъчва и бутилка, с потенциал за стареене. Това са вина с характер и комплексност, които подхождат на празнична трапеза. Декантиране, подходящи чаши и съответстващи ястия са повече от препоръчителни, но пък за добро сетивно преживяване това са важни фактори.

Доста търсени са и пенливите ни вина, които започнахме да произвеждаме още през 2009 г. по традиционен метод. От няколко години сме доста успешни с по-младото пенливо, известно и като Pet-nat от серията „Без грим“.

Но, най-продавания ни продукт е наложеният пелин, особено в този сезон. Правим го, като „налагаме“ прясно грозде, дюли, ябълки и над 22 вида билки и после ги заливаме с качествено бяло вино.  

Съоснователите на изба "Ялово" Антон Танев и инж. Димитър Димов

- Виненият туризъм става все по-популярен у нас. Какви са плановете ви за развитие в тази област, за да поддържате конкурентно ниво?

- Виненият туризъм е много важна част от нашия бизнес модел и освен, че съставлява значим процент от оборота ни, също така е начин, чрез който успяваме да се представим на клиентите си. Още при проектирането на винарната, отредихме по-голяма площ за винен туризъм, отколкото за производство. Шоурумът и дегустационните ни зали са напълно завършени още през 2017 г. и оттогава ежедневно приемаме гости в тях. Бъдещите инвестиции ще бъдат насочени основно към маркетинг и привличане на повече клиенти от една страна, но също и в обучение на кадри, които да посрещат увеличаващия се брой посетители. Целта ни е да предложим уникално изживяване на клиентите ни - качествено и емоционално, фокусирано върху виното. Засега, в по-голямата част от случаите аз или съдружникът ми – Антон Танев, посрещаме посетителите в избата и считам, че това е доста въздействащо. Всъщност това е и смисълът на бутиковото, занаятчийското производство – няма я анонимността на индустриалните продукти. По-голямата част от клиентите ни се срещат лично с нас. Така ние заставаме с лицата си зад продуктите, които произвеждаме и носим отговорност за тяхното качеството.

Екип на Мениджър Нюз

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ